ایران ساخت


رفع سرمایشی مراکز داده با تولید محصول ایران ساخت

محصول سرمایشی مراکز داده و اتاق‌های سرور با هدف رفع بخشی از نیازهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تولید شده است.
امیراسماعیل حسن‌پور رئیس هیأت مدیره این شرکت دانش‌بنیان درباره این محصول می‌گوید: «محصول دانش‌بنیان این شرکت در تمامی زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مراکز داده اتاق‌های سرور کارآمد است و در تمامی صنایع حوزه‌های مختلف و زیرساخت‌های کشور کاربرد دارد.»
حسن‌پور می‌افزاید: «پیش از این، این محصول از برندهای معتبر بین‌المللی اروپایی و امریکایی تهیه و در خنک‌سازی مراکز داده استفاده می‌شد ولی اکنون به‌دلیل تحریم این شرکت‌های اروپایی و امریکایی این محصول را در اختیار کشور ما قرار نمی‌دهند، از سوی دیگر تعداد انگشت‌شماری از تولیدکنندگان، از دانش فنی و توانمندی ساخت چنین محصولاتی برخوردار هستند.»وی در ادامه می‌گوید: «ولی اکنون دیگر این محصول در داخل کشور تولید شده و ما دانش فنی و توانمندی ساخت این محصول را داریم. مهم‌تر اینکه نمونه ایران‌ساخت دارای ارزش اقتصادی قابل توجه بوده و از نظر دانش فنی در دسترس بهره بردار است.»حسن‌پور با بیان اینکه ارائه خدمات پشتیبانی از ویژگی‌های مهم این محصول ایران‌ساخت محسوب می‌شود، می‌افزاید:«قیمت تمام‌شده‌ نمونه داخلی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد نمونه خارجی است و در مجموع توانسته برای بیش از ۱۰۰ نفر در کشور اشتغال ایجاد کند.»
به گفته وی با توجه به نیاز مبرم کشور به این محصول تولید این دستگاه در حال افزایش است و با توسعه بازار در آینده، پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار مرکز داده بیش از ۵ برابر افزایش یابد.

شناسایی غلظت اسید و بازها با حسگر هوشمند

پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد فوتونیک و مواد پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق شدند اولین حسگر پی‌اچ مبتنی بر تلفن همراه در کشور را تولید کنند.
حمیده احتسابی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مجری این طرح درباره این حسگر می‌گوید: «از خاصیت فلورسانس نانوذرات کربنی برای سنجش پی‌اچ استفاده می‌کند. برای سنجش پی‌اچ، مقداری از نمونه مورد نظر در محلول نانوذرات کربنی موجود در دستگاه ریخته شده و در آن قرار داده می‌شود. این نانوذرات کربنی هنگام روشن شدن منبع نور فرابنفش موجود در دستگاه، نور آبی رنگ از خود ساطع می‌کنند.»
احتسابی می‌افزاید: «عملکرد این دستگاه بسیار آسان و سریع است. کاربر باید نرم‌افزار طراحی‌شده دستگاه با نام Fluorimeter را اجرا کرده و از نمونه‌های داخل دستگاه با دوربین تلفن همراه هوشمند خود تصویربرداری کند. نرم‌افزار، تصاویر را تحلیل کرده و شدت نور نمونه‌ها را نسبت به یکدیگر می‌سنجد. شدت نور ساطع‌ شده از نانوذرات کربنی متناسب با میزان پی‌اچ محلول خواهد بود.»
وی در ادامه می‌گوید: «با در نظر گرفتن موارد ذکرشده و با توجه به این موضوع که تغییر شدت نور را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهایی در تلفن همراه هوشمند دنبال کرد، استفاده از نانوذرات کربنی در مقام حسگر پی‌اچ، بیان‌کننده توسعه دستگاهی قابل‌حمل، کم‌هزینه و بدون نیاز به نیروی متبحر انسانی برای آشکارسازی و اندازه‌گیری پی‌اچ در نمونه‌های مختلف است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.»
احتسابی می‌افزاید: «درجه اسیدی بودن مایعات، از اهمیت بسزایی در علوم و صنایع مختلف برخوردار است. روش‌های زیادی برای اندازه‌گیری میزان اسیدی و قلیایی بودن محلول‌ها وجود دارد، اما این روش‌ها محدودیت‌های بسیاری دارند بنابراین نیاز به یک حسگر پی‌اچ ارزان‌قیمت، قابل حمل، سبک و قابل استفاده در هر زمان با دقت مناسب، بسیار مفید خواهد بود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/25/608253/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها