اخبار


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات :
 خبرهای خوشی درباره پرتاب ماهواره در راه است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص پرتاب ماهواره‌های ایرانی به فضا گفت: امسال خبرهای خوشی در مورد پرتاب ماهواره‌های ایرانی خواهیم داشت.
به گزارش مهر، عیسی زارع‌پور درباره برنامه‌های مربوط به پرتاب ماهواره‌های ایرانی در وزارت ارتباطات گفت: یکی از آخرین مصوباتی که در شورای عالی فضایی داشتیم این بود که در سال ۱۴۰۱ ما فناوری پرتاب ماهواره در لایه لئو را به تثبیت برسانیم.
وی افزود: بیشتر این ماهواره‌های ایرانی برای لایه لئو هستند و در صورت تثبیت فناوری پرتاب ماهواره در لایه لئو این امکان فراهم می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره توانایی کشور در زمینه تولید پرتابگر افزود: اگر فناوری پرتاب ماهواره در لایه لئو تثبیت شود می‌توانیم تمام این ماهواره‌ها را در مدار قرار بدهیم.
به گفته وی، مشکل و گلوگاه اصلی پرتاب ماهواره در کشور ما پرتابگر است که فناوری آن باید تثبیت شود.
زارع‌پور با بیان اینکه همکاران در بخش‌های مرتبط با پرتابگر شبانه روزی تلاش می‌کنند تا به این هدف دست پیدا کنند و پرتاب ماهواره را با استفاده از پرتابگر داخلی داشته باشیم، گفت: خبرهای خوشی در حوزه پرتاب ماهواره‌های ایرانی خواهید شنید و در تلاش هستیم که سال‌جاری این اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به تعداد پرتاب ماهواره در سال جدید گفت: به‌صورت دقیق نمی‌توان تعداد پرتاب ماهواره‌ها را مشخص کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه‌ریزی ما این است که پرتاب ماهواره امسال محقق شود و به فضل الهی این اتفاق خواهد افتاد.

در تعامل با دانشگاه‌ها
۳۰ چالش آینده بخش فضایی کشور رفع می‌شود

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از شناسایی ۳۰ مسأله و چالش آینده بخش فضایی کشور خبر داد و گفت: فراخوان بهره‌گیری از پتانسیل دانشگاه‌ها برای رفع نیازهای دانشی بخش فضایی بزودی اعلام می‌شود.
به گزارش «ایران»، حسین صمیمی به اهمیت استفاده از توان علمی دانشگاه در پیشبرد اهداف فضایی اشاره کرد و گفت: دانش فضایی در کشور ریشه‌های عمیقی در دانشگاه‌ها دارد و آنچه باعث شده صنعت فضایی با وجود همه تحریم‌ها و مشکلات، به‌عنوان یک صنعت پیشرو ظاهر شود، تعاملات بسیار خوب این صنعت با دانشگاه است.
صمیمی افزود: برای بهره‌گیری بیشتر از پتانسیل موجود در دانشگاه برای رفع نیازهای دانش بخش فضایی در آینده، حدود ۳۰ مسأله و چالش آینده بخش فضایی احصا شده و بزودی به منظور انتخاب مجریان مناسب، در سایت پژوهشگاه فضایی ایران فراخوان خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهمیت توجه به سرریز دانش فضایی به سایر صنایع یادآور شد: رئیس جمهور نیز در بازدیدی که از نمایشگاه صنعت فضایی داشتند بر این موضوع تأکید کردند. پژوهشگاه فضایی ایران تاکنون نمونه‌های بسیار موفقی از سرریز دانش فضایی به سایر صنایع را به نمایش گذاشته و در سال جدید نیز این موضوع را به‌عنوان یک مأموریت کلیدی پیگیری خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های جاری پژوهشگاه فضایی ایران مراحل انتهایی خود را طی می‌کنند، گفت: انتظار می‌رود با تکیه بر لطف الهی و تلاش متخصصان جوان این پژوهشگاه، این پروژه‌های ملی در سال‌جاری طبق زمان‌بندی‌های مقرر به پایان رسیده و خروجی‌های حاصل، تحویل بخش فضایی کشور شوند.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تأکید بر اهمیت زیرساخت‌های آزمایشگاهی در پیشبرد اهداف بخش فضایی، ارتقای زیرساخت‌های موجود را از دیگر مأموریت‌های مهم پژوهشگاه فضایی ایران در سال‌جاری دانست و افزود: نگاه پژوهشگاه به زیرساخت‌های آزمایشگاهی موجود، یک نگاه ملی است و در این مسیر سعی شده تا خدمات آزمایشگاهی باکیفیتی به بازیگران بخش فضایی ارائه شود. تکمیل تجهیزات و بسترهای تست بخصوص در حوزه پیشرانش فضایی، یکی از مأموریت‌های اصلی پژوهشگاه در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

سرعت گرفتن توسعه مخابرات با نگاه مثبت دولت
 مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با نگاه مثبت دولت سیزدهم، آهنگ توسعه مخابرات سریع‌تر شده و ریل‌گذاری جدیدی در توسعه مخابرات کشور ایجاد می‌شود.
به گزارش ایرنا، مجید سلطانی با تشریح برنامه‌های پیش‌ روی این شرکت افزود: در سال ۱۴۰۰ برای اولین‌بار پس از خصوصی شدن مخابرات همگرایی در سه قوه نسبت به موضوع مخابرات و حل مشکلات آن ایجاد شد و با این اتفاق علاوه بر امکان ادامه حیات، مخابرات از خطری که در صورت ادامه وضعیت قبلی با آن مواجه می‌شد، رهایی پیدا می‌کند.
وی در ادامه گفت: شرکت مخابرات، شرکت مادر‌تخصصی و اصلی حوزه ارتباطات است و هر فرد یا نهادی بخواهد در مسیر توسعه آن کارشکنی کند، موجب توقف در اقتصاد پیشران کشور می‌شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: متوازن شدن درآمد و هزینه یکی از اهداف مهم مخابرات در سال‌جاری است و همخوانی درآمد و هزینه شرکت ضمن فعالیت در بخش‌های زودبازده، موجب کامل شدن روند تحولی مخابرات در سال ۱۴۰۱ می‌شود.

از سوی سازمان فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد
تدوین برنامه‌های عملیاتی برای حمایت از تولید دانش بنیان

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه حمایت از تولید دانش‌بنیان، دستور کاری جدید این سازمان است، گفت: برنامه‌های عملیاتی برای حمایت از تولید دانش‌بنیان تدوین و اعلام خواهد شد.
به گزارش «ایران»، محمد خوانساری گفت: دستور رهبر معظم انقلاب با محوریت سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، با توجه به منابع و ابزارهایی که سازمان فناوری اطلاعات ایران در اختیار دارد، مسئولیت سنگینی را برای ما ایجاب کرده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه این سازمان در سال پیش رو، سال پرکارتری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه خواهد کرد، افزود: حمایت از تولید دانش‌بنیان، دستور کاری جدید سازمان فناوری اطلاعات ایران است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/25/608256/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها