دعوای حقوقی «قهرمان» ادامه دارد

قرار نهایی جلب به دادرسی علیه اصغر فرهادی


گروه فرهنگی: این دعوای حقوقی چند ماه است که خبرساز شده است. ماجرا به ادعاهایی درباره ساخت فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی از روی مستند «دوسر برد، دوسر باخت»، کارِ آزاده مسیح‌زاده مربوط می‌شود. مسیح‌زاده، با ادعای اینکه فرهادی اثر اصلی او را سرقت ادبی کرده از فرهادی شکایت کرده و فرهادی نیز از او به‌دلیل افترا شکایت کرد. اینک روند رسیدگی به شکایت‌های دو طرف این ماجرا به حکم اولیه رسیده و آن طور که مسیح‌زاده و مشاور حقوقی‌اش عنوان کرده‌اند دادگاه رأی هر دو پرونده را به نفع مسیح‌زاده صادر کرده است.
مشاور حقوقی آزاده مسیح‌زاده اعلام کرده دادسرای فرهنگ و رسانه اقدام به صدور قرار نهایی جلب به دادرسی علیه اصغر فرهادی کرده است و مسیح‌زاده در گفت‌وگویی درباره نتیجه دو مورد شکایت فرهادی علیه او توضیح داده است: «آقای فرهادی یک‌بار علیه من در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰ شکایت افترا و نشر اکاذیب طرح کردند و یک‌بار هم به‌دلیل اظهار من مبنی بر این که دستخطی که از من گرفته‌اند تحت فشار روانی و بدون رضایتم بوده، در تاریخ ۲۹ دی ۱۴۰۰ علیه من شکایت افترا و نشر اکاذیب طرح کردند. دادسرا در ضمن همین قرار مذکور، مستندات و دلایل آقای فرهادی را مبنی بر ارتکاب نشر اکاذیب و افترا توسط من در هر دو پرونده ناکافی تشخیص داده و به نفع من قرار منع تعقیب صادر کرده است.»
خبر این دعوای حقوقی به رسانه‌های بین‌المللی رسیده است. به گزارش ایسنا، هالیوود ریپورتر در گزارشی به این ماجرا پرداخته و مدعی شده فرهادی به‌دلیل نقض حق کپی‌رایت و استفاده از عناصر کلیدی مستند «دوسر برد، دوسر باخت» برای فیلمش بدون ذکر نام مسیح‌زاده مجرم شناخته شده، این حکم لازم‌الاجرا بوده و قابل تجدیدنظر نیست. اکنون قاضی دوم مجازات فرهادی را تعیین خواهد کرد.
وکیل اصغر فرهادی اما می‌گوید قرار صادره به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و تنها بخشی از روند رسیدگی محسوب می‌شود. طبق نوشتار اینستاگرامی کاوه راد، از سه شکایت علیه فیلم «قهرمان» بازپرس دو شکایت ادعای سهیم‌شدن در کلیه درآمدهای داخلی و خارجی فیلم از سوی مسیح‌زاده و شکایت زندانی شیرازی با این ادعا که داستان فیلم «قهرمان» به حیثیت ایشان لطمه وارد کرده، نپذیرفته است اما درخصوص اتهام «نقض حقوق مؤلف»، اقدام به صدور قرار کرده است. آن طور که وکیل اصغر فرهادی نوشته: «قرار صادره به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند رسیدگی محسوب می‌شود و در ادامه‌ فرایند رسیدگی، پرونده ابتدا در دادگاه کیفری دو و سپس در دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی مجدد قرار می‌گیرد، امید است در طول رسیدگی به پرونده در مراحل بالاتر، با ارجاع موضوع به کارشناسی و جلب نظر تخصصی استادان و خبرگان حوزه حقوق مؤلف، قرار موصوف نیز نقض شود.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/31/608273/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها