نیمی از ظرفیت مخازن سدهای کشور خالی است


ایران از نظر منابع آبی با خشکسالی شدید مواجه است. از مهرماه ۱۴۰۰ تا کنون یعنی در شش ماهه ابتدایی سال آبی نسبت به وضعیت نرمال و میانگین بلندمدت، میزان بارش‌ها کمتر بوده و به همین ترتیب، منابع آب زیرزمینی نیز هر روز کمتر شده است. آمارها نشان می‌دهد که ایران نسبت به وضعیت نرمال تقریباً با کاهش ۱۹ درصدی بارندگی مواجه بوده است. البته در کل کشور، میزان بارندگی نسبت به سال آبی گذشته وضعیت بهتر یا مشابه‌ای داشته است اما در مجموع شواهد نشان می‌دهد که خشکسالی در ایران ادامه‌دار است و تغییرات جوی نیز شرایط را سخت‌تر می‌کند.
آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با وجود ۲۵ میلیارد و۲۶۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب در سدهای کشور، درحال حاضر حدود ۵۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پر و نیمی دیگر از این ظرفیت خالی است. با سپری شدن 193 روز از سال آبی، تا 14 فروردین (سال آبی 1402-1401) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود 25.26 میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 14 درصد کاهش نشان می‌دهد.
فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، اخیراً در این خصوص به خبرگزاری تسنیم گفت: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 18.55 میلیارد مترمکعب رسیده است که کاهشی معادل 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته دارد.
وی افزود: میزان پرشدگی سدهای استان تهران، سد زاینده‌ رود در استان اصفهان، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 21 درصد،   25 درصد، 56 درصد و 66 درصد است.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و وضعیت ذخایر منابع آبی، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف امری ضروری است.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/14/608331/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها