کاهش‌ ۲۲۷هزار میلیاردی کسری بودجه با افزایش صادرات نفت


افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم با پوشش خلأ بیش از ۲۲۷هزار میلیارد تومانی کسری بودجه، نقش مؤثری در جلوگیری از تشدید مضاعف تورم در سال ۱۴۰۰ داشت.
به گزارش فارس، پس از گذشت چندماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم، اخبار امیدوارکننده‌ای درباره رقم و درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی در فضای رسانه‌ای منتشر شد.
طبق اظهارات وزیر نفت و آمار ۱۱ ماهه گمرک ایران، وضعیت درآمدهای نفتی کشور، در سال ۱۴۰۰ به‌صورت چشمگیری رو به بهبود بوده و به این شرح تغییر کرده است: صادرات نفت‌خام در دولت سیزدهم از نظر حجمی ۴۰ درصد نسبت به دولت گذشته افزایش یافته است که این موضوع در کنار افزایش قیمت نفت و وصول برخی مطالبات نفتی گذشته، درآمدهای نفتی کشور را چندین برابر کرده است؛ به‌طوری که میانگین صادرات روزانه یک میلیون بشکه در سال ۱۴۰۰ محقق شده است. صادرات میعانات گازی در دولت سیزدهم از نظر حجمی سه برابر شده است و به بالای ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات گاز طبیعی در سال ۱۴۰۰ از نظر ارزش و حجم به ترتیب ۸۴ و ۹۱ درصد افزایش یافته است. وصول درآمدهای گازی ایران نسبت به سال ۹۹ حدوداً ۵ برابر شده است و به عدد ۴ میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است.
این اخبار امیدوارکننده درباره درآمدهای نفتی کشور یک سؤال را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند، اینکه «چرا با وجود بهبود اوضاع صادرات نفت، تغییر محسوسی در معیشت مردم ایجاد نشده است؟» پاسخ این سؤال در گزارش مهرماه مرکز پژوهش‌های مجلس نهفته است. طبق گزارش مهرماه مرکز پژوهش‌های مجلس، کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان و درصد تحقق درآمدهای نفتی ۲۵ درصد پیش‌بینی شده بود، اما با افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم بیش از ۲۲۷ هزار میلیارد تومان از کل کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ کاسته شد. موضوعی که در صورت تحقق نیافتن موجب افزایش فروش اوراق و بدهی دولت و افزایش خلق نقدینگی و در نهایت افزایش تورم مضاعف می‌‌شد. اما همان طور که مشاهده می‌شود، همچنان کسری بودجه به‌عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم وجود دارد ولی شدت آن با افزایش فروش نفت کاهش یافته است.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/14/608332/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها