بررسی حواشی دیدار ایران- لبنان در مشهد توسط وزیر کشور

مسئولان ورزشگاه 4 هزار بلیت خارج از سیستم توزیع کردند


گروه ورزشی/ تیم ملی فوتبال ایران هفته گذشته در آخرین دیدار خود از مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که جنبه تشریفاتی نیز داشت، به مصاف تیم لبنان رفت و در یک بازی آسان موفق شد این تیم را با ۲ گل سردار آزمون و علیرضا جهانبخش شکست دهد اما حواشی میزبانی مشهد ابتدا انتقاداتی را در سطح محافل مشهد و سپس در سطح ملی ایجاد کرد، هرچند گمانه زنی‌هایی نیز وجود دارد که این حواشی ممکن است ابعاد و تبعات بین‌المللی برای فوتبال کشور داشته باشد. موضوع به حضور زنان در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد مربوط بود که گفته شد 2 هزار بلیت به زنان فروخته شد اما آنان با در دست داشتن بلیت امکان ورود نیافتند و حتی تصاویری تلخ منتشر شد که یک نفر از اسپری فلفل برای متفرق کردن زنان استفاده کرده است. بر همین اساس رئیس جمهور، وزیر کشور را برای بررسی دقیق موضوع، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف کرد.
وزیر کشور: با متخلفان حواشی اتفاقات مشهد برخورد جدی می‌‌کنیم
بر همین اساس احمد وحیدی، وزیر کشور چنین واکنشی نسبت به حواشی این دیدار داشت: «حواشی پیش آمده در مشهد، با جدیت بررسی و با کسانی که در این زمینه مرتکب تخلف شده‌اند برخورد جدی صورت خواهد گرفت.» او ظهر دیروز هم در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران این گونه به تشریح اتفاقات مشهد پرداخت: «بعد از اینکه فدراسیون مسابقه را در مشهد قرار داد، ابتدا بحث نبودن تماشاچی مطرح بود ولی بعد مجوز برای 30 تا 40 درصد ظرفیت ورزشگاه حدود 10 هزار نفر صادر شد و حدود 8 هزار بلیت فروخته شد ولی حدود 4 هزار بلیت خارج از سیستم بلیت‌فروشی توسط مسئولان مشهدی توزیع شده بود و حجم تماشاگران زیاد و استادیوم مشهد پر شد. بعد از اینکه این اتفاقات می‌افتد درهای ورزشگاه بسته می‌شود ولی با وجود اینکه از سویی بیشتر از ظرفیت مجاز تماشاگر در ورزشگاه بود و هم جایی برای تماشاگر جدید وجود نداشت، برخی از مردم سعی داشتند از دیوارهای اطراف ورزشگاه بالا بروند و به ورزشگاه ورود کنند و برای اینکه مردم متفرق شوند و این بالا کشیدن از دیوار آسیب برای کسی ایجاد نکند یا حتی دیوار ریزش نکند، افشانه فلفل به هوا زده می‌شود اما مستقیماً به سمت کسی اسپری فلفل زده نمی‌شود. با این کار تعدادی از حاضرین متفرق می‌شوند و تعدادی هم از ناحیه چشم و گلو دچار مصدومیت می‌شوند.»
برای حضور بانوان در ورزشگاه باید بسترهایی ایجاد شود
وزیر کشور درمورد ورود زنان به ورزشگاه، گفت: «برای حضور بانوان در ورزشگاه باید بسترهایی ایجاد شود که در ورزشگاه آزادی این بسترها هست ولی در ورزشگاه مشهد این بسترها مهیا نیست. به همین منظور با وزیر ورزش صحبت شد که بازی از مشهد به تهران بیاید و وزارت ورزش و جوانان هم با فدراسیون فوتبال صحبت کرد ولی فدراسیون اعلام کرد که این امر ممکن نیست چون مکان برگزاری به AFC اعلام شده و تیم لبنانی هم در مشهد حضور دارد.» حدود 9 نفر از زنان در ورزشگاه امام رضا (ع) از نزدیک بازی را تماشا کردند و این موضوع عجیبی بود که وزیر کشور این گونه پاسخ این سؤال را داد: ‌«برای بازی ایران و لبنان حضور بانوان را نداشتیم و بنا به فروش بلیت به بانوان نبود. اختلال در سامانه فروش بلیت ایجاد شده بود و 9 خانم بلیت تهیه کرده بودند ولی بعد از بررسی‌ها مشخص شد آن 9 بلیت برای آقایان صادر شده و در اختیار بانوان قرار گرفته است.»
تخلف 2 کافی نت در مشهد بابت بلیت فروشی
وزیر کشور در اولین گزارش خود تأکید کرد که ۲۷ هزار بلیت جعلی توسط دو کافی نت در مشهد فروخته شده بود که این مسأله نیز باعث ایجاد ازدحام در ورزشگاه امام رضا (ع) شد. او در این خصوص اظهار داشت: «هرچند این دو کافی نت در ابتدا انکار می‌کردند اما مشخص شد که سعی در فروش بلیت داشتند ولی خلل گسترده‌ای در فروش بلیت نداشتند و در رابطه با مسأله خانم‌ها هم تقصیری متوجه آنان نبود.»
سخنگوی دولت: در رعایت کرامت بانوان اغماض نمی‌کنیم
علاوه بر این علی بهادری، سخنگوی دولت درباره اتفاقات دیدار ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد اظهار داشت: «متأسفانه در حوزه ورزشی یا فدراسیون یا هیأت استان و همچنین حوزه محلی در مدیریت برنامه‌ریزی و اجرای مسابقه فوتبال ایران و لبنان کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. دولت هیچ‌گونه اغماضی در رعایت کرامت شهروندان عزیز بویژه بانوان محترم نخواهد داشت و حتماً با مقصرین، قاصرین و مسببان احتمالی برخورد
خواهد کرد.»
معاون رئیس جمهور: برخی اتفاقات تعمدی بود
در این بین انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان درخصوص اتفاقات روی داده در مشهد دوشنبه شب در برنامه فوتبال برتر گفت: «متأسفانه دربازی ایران-لبنان به بانوان صدمه وارد شد. می‌‌توان گفت علاوه بر بدسلیقگی، سوء مدیریت و بی‌تدبیری، متأسفانه به نظر می‌‌رسد نوعی برنامه‌ریزی غیرهوشمند و یا نوعی تعمد توسط برخی دست‌اندرکاران در کار بود. طبیعتاً همه دست اندرکاران، مسئولان دولتی نبودند، افراد مختلفی در این مسأله دخالت داشتند. به طور قطع از مهم‌ترین سیاست‌های دولت مردمی حفظ احترام و کرامت زنان است. به نظر می‌‌رسد در این مسأله جاهلانه یا عامدانه، برخی دنبال این هستند که ضربه بزنند به این هدف دولت و از دسترسی به موقعیت ترسیم شده برای زنان در این راهبرد ممانعت کنند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/15/608335/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها