رؤیاپردازی را کنار بگذاریم و با حقیقت روبه‌رو شویم

مهدوی‌کیا: تیم ملی اعتماد به نفس مناسبی دارد


مهدی مهدوی‌کیا سرمربی تیم امید که هفته پیش به عنوان سفیر فیفا در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی حضور داشت، در مصاحبه‌ای مفصل درباره اینکه چه انتظاراتی به عنوان سفیر فیفا از او وجود دارد، گفت: «فیفا می‌خواهد به نحو احسن جام جهانی را برگزار کند و در این راه از کسانی که قبلاً خودشان فوتبالیست بوده‌اند و در‌ جام جهانی بازی کرده‌اند، کمک گرفته است. این جام جهانی مزیت‌هایی دارد که در جام جهانی‌های قبلی نبوده است. اینکه در یک کشور خیلی کوچک با 8 ورزشگاه که اگر شما بلیت داشته باشی، شاید بتوانی حداقل روزی ۲ یا ۳ بازی را ببینی. یک مزیت بزرگش برای تیم‌هاست که از روز اول تا آخر در یک هتل مستقر هستند و یک جا تمرین می‌کنند و سفرهای دو روز قبل از بازی و برگشت و خستگی‌ها وجود ندارد. این مسائل خیلی برای یک تیم مهم است تا بخوبی تمرکز کند. برای اولین بار جام جهانی در زمستان برگزار خواهد شد و ما به عنوان سفیران جام جهانی وظیفه‌مان این است که این رویداد‌ها را پوشش بدهیم و به اطلاع مردم برسانیم.»
او در ادامه مصاحبه‌اش با ورزش 3، درباره حضور علی دایی در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی چنین نظر داد: «وقتی دایی جزو 8 نفری است که قرعه‌کشی جام جهانی را انجام می‌دهند، قطعاً یک‌ افتخار برای فوتبال ما و فوتبال آسیاست. جایگاه فوتبال ما در فوتبال آسیا جایگاه مشخصی است. بازیکنانی که به این مراسم‌ها می‌آیند سال‌ها خارج از کشور در لیگ‌های معتبر بازی کرده‌اند و جایگاهی برای خودشان در فوتبال چه در فیفا و چه در AFC به دست آورده‌اند. ما به عنوان یک ایرانی باید به این مسأله افتخار کنیم. ‌ا‌ن‌شاءالله که تداوم داشته باشد.»
مهدوی کیا درباره قرعه ایران در جام جهانی عنوان کرد: «اگر بخواهیم با کشورهای دیگر آسیایی مقایسه کنیم قرعه ما به مراتب بهتر است ولی اگر خودمان هم می‌خواستیم از سید 2 یک تیم را انتخاب کنیم، امریکا مناسب بود. ما در‌ گذشته هم با امریکا روبه‌رو شدیم. این تیم حالا فوتبالیست‌های جوانی دارد که در اروپا بازی می‌کنند و تأثیرگذار هستند اما نسبت به قرعه‌های دیگر، امریکا مناسب‌تر بود. یا برنده پلی‌آفی که به  گروه ما اضافه می‌شود به نظر من ساده‌تر از تیم‌های دیگر اروپایی بود که در گروه‌های دیگر قرار گرفته‌اند. اما من از الان می‌گویم که کار خیلی سخت است؛ می‌بینم که خیلی‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم به دور دوم صعود کنیم، رفتن به دور دوم مستلزم یک سری از مسائل است. ما باید رؤیاپردازی را کنار بگذاریم و با حقیقت روبه‌رو شویم که ما بازی سختی در شروع با تیم پرستاره انگلیس داریم که تقریباً تمام بازیکنانش در لیگ جزیره بازی می‌کنند و فوتبال‌شان نسبت به قدیم فرق کرده و دیگر خبری از توپ‌های بلند نیست. ما باید منطقی جلو برویم و بازی‌های دوستانه را طوری ترتیب بدهیم که به سبک و سیاق گروه‌مان بخورد.»
کاپیتان اسبق تیم ملی درباره اینکه تیم فعلی چه شباهت‌هایی به تیم ۲۰۰۶ دارد، یادآور شد: «من در 2 جام جهانی بوده‌ام. در جام جهانی ۹۸ ما تیم بی‌تجربه‌ای از نظر بازی بین‌المللی بودیم و فقط ۲-۳ بازیکن‌مان تازه به آلمان رفته بودند و بقیه در ایران بازی می‌کردند. اگر تجربه خوبی داشتیم و بار روانی یوگسلاوی روی ما نبود، باید این تیم را می‌بردیم. از طرفی تغییر و تحولات قبل از تورنمنت و اینکه ما ماه‌ها با مربی و ایده‌های دیگری کار کرده بودیم و یکدفعه همه چیز به هم ریخت، در کار ما تأثیر گذاشت. جام جهانی ۲۰۰۶ متأسفانه با مصدومیت بازیکنان اصلی ما شروع شد. 6 یا 7 بازیکن اصلی ما قبل از جام جهانی مصدوم شدند و جریانات بازی با مکزیک هم رخ داد که ما بازی را ناگهان از دست دادیم. آنجا توقعات را خیلی بالا برده بودیم که حتماً باید از گروه صعود کنیم. اگر بخواهم تیم فعلی را با آن دوره مقایسه کنم، باید بگویم مثل 2006 در حال حاضر ما از نظر تجربه بین‌المللی تجربه خوبی داریم؛ خط جلوی ما در لیگ‌های معتبر بازی می‌کنند و بازی‌های خیلی خوبی هم در سال گذشته انجام دادند. با یک برنامه‌ریزی درست ممکن است اتفاقات خوبی بیفتد چون در فوتبال همه چیز ممکن است؛ در جام جهانی قبلی ما مراکش را در بازی اول بردیم و اگر مقداری خوش شانس بودیم به دور دوم هم می‌رفتیم. طبعاً این تیم با این شرایط اعتماد به نفس مناسبی برای حضور در جام جهانی دارد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/16/608341/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها