بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:

ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است


گروه سیاسی/ سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 و راهکارهای دولت برای جلوگیری از بروز مشکل برای مردم، ضمن بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ این مسأله تکلیف نشد و مدیریت آن به دولت واگذار شد، اظهارکرد: ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است و تولیدکننده‌ها و مراکز دریافت ارز مشکلی نخواهند داشت. به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، با بیان اینکه پس از اتمام منابع لایحه ۱۴۰۰ دولت از مجلس خواست یا منابع را افزایش دهد، یا تعیین تکلیف کند، اضافه کرد: اما در بودجه ۱۴۰۱ هم این مسأله در لایحه تعیین تکلیف نشد و مدیریت نحوه توزیع ارز در اختیار دولت قرار گرفت.
وی با بیان اینکه دولت نسبت به مدیریت شیوه توزیع و نظام توزیع منابع یارانه‌ای محل بحث دارد، گفت: دولت برنامه‌ریزی لازم را برای توزیع آن طراحی می‌کند و پس از طراحی مسیر، شیوه توزیع عادلانه منابع را به اطلاع عموم خواهد رساند و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رسید.
افزایش منابع یارانه دارو به 3 میلیارد دلار
بهادری جهرمی در واکنش به نگرانی‌های ایجاد شده در زمینه ناهماهنگی قرائت مجلس و دولت از لایحه بودجه نیز با اشاره به اینکه سند بودجه هشتم فروردین به دولت ابلاغ شد و نگارش آیین‌نامه آن بلافاصله در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی دولت و وزارتخانه‌های متبوع قرار گرفت تا این اختلاف برداشت را شاهد نباشیم‌، اظهارکرد: درباره ارز دارو منابع یارانه‌ای نه‌تنها کم نشد، بلکه از ۲ به ۳ میلیارد دلار در بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافت و برای بیماران خاص هم منابع خاصی در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت با بیان اینکه مسأله مهم برای دولت، شیوه توزیع منابع یارانه‌ای است تا این منابع بیشتر در اختیار گروه هدف قرار بگیرد و سوءاستفاده نشود، متذکر شد: یک روش آن است که این منابع به‌جای واردکننده در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد و بر همین اساس شاهد تغییر شیوه توزیع یارانه خواهیم بود، اما هر اقدامی در این زمینه، قبل از انجام به اطلاع مردم خواهد رسید.
رونمایی از سند جامع توسعه هسته‌ای
بهادری جهرمی با اشاره به نزدیک بودن بیستم فروردین، روز ملی انرژی هسته‌ای، گفت: در مراسم امسال که با میزبانی سازمان انرژی اتمی و با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد، از سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای کشور رونمایی می‌شود.
ساخت 800 هزار واحد مسکن
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، درباره وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نیز با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار واحد اعلام شده در حال ساخت است، گفت: برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز زمین تعیین شده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز جانمایی شده‌اند. بهادری جهرمی با بیان اینکه ۱۲ هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر با پیشرفت ۱۵ درصد از سال ۹۴ تاکنون رها شده باقی مانده‌اند، ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن که با جدیت بیشتر آغاز شد، با استقبال گسترده‌ای همراه بود و حتی برخی به خاطر نهضت ملی مسکن از طرح‌های دیگر مسکن انصراف داده‌اند.
اجرای 32 تصفیه خانه
سخنگوی دولت درباره مدیریت مسأله آب در کشور نیز با اشاره به اینکه بخشی از لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، ناشی از بحران آبی بود که باید با تدبیر برای آن چاره‌اندیشی کرد، افزود: دولت و به‌طور خاص وزارت نیرو در حوزه‌های مختلف، از اصلاح الگوی مصرف خانگی و صنعتی گرفته تا سایر ابعاد مدیریت آبی برنامه جدی دارد که اجرای ۳۲ تصفیه‌خانه آب و آبگیری چندین سد از جمله برنامه‌های وزارت نیرو در مدیریت بحران آبی است.
توسعه عمرانی فرع صیانت از محیط زیست است
بهادری جهرمی در واکنش به طرح دغدغه‌ها و نگرانی‌های محیط زیستی نسبت به ساخت مجتمع پتروشیمی در میانکاله، گفت: در دولت مردمی شروع هرگونه توسعه‌یافتگی و فعالیت‌های عمرانی، صنعتی و معدنی منوط و مشروط به اخذ مجوزهای قانونی لازم از جمله مجوزهای زیست‌محیطی است و توسعه عمرانی فرع بر صیانت از محیط زیست است‌. وی ضمن قدردانی از حساسیت افکار عمومی در این زمینه، افزود: مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به هیأت وزیران در دولت قبل یعنی اسفند ماه سال ۹۹ بوده و اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز محیط زیستی خواهد بود.
دو اقدام محوری دولت در حمایت از تولید دانش بنیان
بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت برای تحقق شعار سال نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در آغاز سال نو مانند همیشه با تعیین شعار سال امید و روحیه دیگری به دولتمردان و مردم ایجاد کردند، اظهار کرد: نگاه‌ رهبر معظم انقلاب به دولت امیدآفرین بود و بیانات ایشان مثل همیشه راهگشای حل مسائل کشور خواهد بود. وی با بیان اینکه دولت بلافاصله بعد از سخنان مقام معظم رهبری اقداماتی را در دستور کار قرار داد، تهیه و تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تهیه بسته جامع توسعه و اشتغال به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صمت و کار را دو اقدام محوری در حمایت از تولید دانش‌بنیان برشمرد. سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور کمیته‌ای با حضور ۸ دستگاه اجرایی و به ریاست معاون اول تشکیل شد، بومی‌سازی و بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش اشتغال‌آفرینی و توسعه زیست‌بوم نوآوری را از اهداف این کمیته عنوان کرد و گفت: دولت رسالت خود را حمایت و هدایت در این حوزه می‌داند و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت دولتی بودن ببریم خلاف اهداف در نظر گرفته شده است.

برش

سخنگوی دولت خبر داد
کاهش رشد نقدینگی و تورم نقطه به نقطه

سخنگوی دولت از کاهش نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم نقطه به نقطه خبر داد و آن را نشانی از شروع بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی دانست. به گزارش «ایران»، علی بهادری جهرمی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «برای ۴ ماه متوالی نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته و ۹۶ هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته ‌شده در دولت قبل تسویه شده است. تورم نقطه‌ای از ۴۳.۷ در شهریور به ۳۴.۷ درصد در اسفند۱۴۰۰ رسید. اینها همگی نشان از شروع بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی دارد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/2/608368/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها