کدال نگر


مجمع کدام شرکت‌ها امروز برگزار می‌شود؟
گروه اقتصادی - بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده در سایت کدال، امروز 4 شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (نماد: شستا)، ایران دارو (نماد: دیران)، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (نماد: وکبهمن) و صنایع بسته‌بندی ایران (نماد: فبیرا) مجامع خود را برگزارمی‌کنند.
کاهش 7درصدی سود خالص «دیران»
گروه اقتصادی - طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده، شرکت ایران دارو در سال مالی منتهی به آذرماه سال 1400، حدود 66میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته باکاهش 7 درصدی روبه‌رو شده است. کاهش سود‌سازی شرکت در حالی بود که درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد 29درصدی روبه‌رو شده بود. افزایش 54 درصدی در قیمت تمام شده تولیدات در کنار افزایش 44 درصدی در هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و افزایش 63 درصدی هزینه‌های مالی شرکت از مهم‌ترین دلایل کاهش سود‌سازی شرکت است. لازم به ذکر است که شرکت‌های دارویی به‌دلیل عدم تسویه حساب بموقع مشتریان خود که عموماً داروخانه‌های بیمارستان‌ها هستند با مشکل کمبود سرمایه درگردش روبه‌رو شده‌اند و برای تأمین منابع مالی خود مجبور به تأمین مالی از طریق منابع بانکی شده‌اند که این موضوع هزینه‌های مالی این شرکت‌ها را افزایش داده است. شرکت در سال مالی مورد ذکر جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز خود، اقدام به اخذ تسهیلات با صرفه اقتصادی بهتر در قالب مشارکت مدنی و خرید دین از بانک‌های دولتی و خصوصی کرده است. شرکت اعلام کرده که با توجه به اخذ تسهیلات جدید پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های مالی آن در آینده نیز افزایش یابد. هیأت مدیره این شرکت مبلغ 53میلیارد تومان (معادل 81درصد سود محقق شده) را برای تقسیم بین سهامداران پیشنهاد داده است که درصورت تصویب نهایی در مجمع امروز، طبق زمانبندی اعلام شده، پرداخت خواهد شد.
 
افزایش 66درصدی زیان «فبیرا»
گروه اقتصادی -با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده برای صنایع بسته‌بندی ایران، مشخص شد روند رشد زیاندهی این شرکت همچنان ادامه دارد. طبق صورت‌های مالی منتشر شده، این شرکت در سال مالی منتهی به آذرماه 1400، حدود 18میلیارد و 900میلیون تومان زیان خالص شناسایی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل از آن به میزان 66درصد افزایش داشته است. افزایش 10درصدی درآمدهای عملیاتی این شرکت در مواجهه با رشد 33درصدی بهای تمام شده محصولات و رشد 34درصدی هزینه‌های فروش، عمومی و اداری، بسیار ناچیز می‌نماید که این موضوع مهم‌ترین دلیل تداوم زیان شرکت بوده است. بر این اساس، زیان انباشته این شرکت با 29درصد افزایش به بیش از 84میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد شرکت تا اصلاح کامل فرایند درآمدی خود راه زیادی  پیش رو داشته باشد.

 پیشنهاد افزایش سرمایه 94درصدی «فولاد»
گروه اقتصادی - هیأت مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نظر دارد سرمایه این شرکت را از مبلغ 29هزارو 300میلیارد تومان به 57هزارمیلیارد تومان (معادل 94.54درصد) افزایش دهد. طبق اطلاعیه منتشر شده از طرف این شرکت، افزایش سرمایه مذکور از محل سود انباشته خواهد بود که این افزایش سرمایه هیچ جریان نقدی جدیدی را به شرکت وارد نخواهد کرد.هدف شرکت فولاد مبارکه اصفهان از انجام این افزایش سرمایه، تأمین بخشی از منابع مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا (احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت اسمی 914مگاوات)، خرید دارایی‌های سرمایه‌ای (50دستگاه لکوموتیو)، جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه، جبران مخارج انجام گرفته بابت خرید سهام، خرید سهام جدید و تأمین‌بخشی از سرمایه درگردش مورد نیاز شرکت ذکر شده است. لازم به ذکر است که درصورت تحقق نیروگاه سیکل ترکیبی، شرکت می‌تواند بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این موضوع ضمن کاهش بار سیستم برق کشور می‌تواند از خاموشی کارخانه در ساعات اوج مصرف برق جلوگیری کند. قرارداد ساخت این نیروگاه با مشارکت مپنا منعقد شده و مدت اجرای این طرح در حدود 29 ماه از ابتدای فروردین سال‌جاری در نظر گرفته شده است. طبق گزارش‌های توجیهی منتشر شده، واحد اول گازی این نیروگاه بعد از 14ماه (ابتدای خرداد1402) و واحد بخار بعد از 29 ماه (ابتدای شهریور 1403) به بهره‌برداری خواهند رسید. با تأمین پایدار انرژی، این شرکت پیش‌بینی می‌کند در سال‌های بعد از بهره‌برداری از پروژه مذکور بتواند تولید و فروش خود را افزایش دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/10/608566/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها