گزارش «ایران» از کاهش قیمت نفت در آخرین جلسه معاملاتی هفته

قیمت نفت خام در مرز 100 دلار


گروه اقتصادی - قیمت نفت خام روز گذشته در آخرین جلسه معاملاتی به مرز 100 دلار برای هر بشکه رسید و حتی برای دقایقی نیز کمتر از 100 دلار شد. به‌طوری که در زمان تنظیم این گزارش معاملات آتی هر بشکه نفت خام (شاخص برنت) در نرخ 100 دلار و 20 سنت انجام می‌شد. رویترز در خصوص این کاهش قیمت می‌نویسد: «در حالی که کشورهای مصرف کننده نفت قصد دارند برای خنثی کردن اثرات جنگ اوکراین بر بازار انرژی 240 میلیون بشکه از محل ذخایر استراتژیک خود به بازار تزریق کنند قیمت نفت روز جمعه شاهد کاهش بود و به زیر 100 دلار رسید. در این هفته قیمت نفت حدود 3 درصد کاهش داشته است.» قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم برای تحویل در ماه مه نیز با 44 سنت معادل 0.46 درصد کاهش به 95 دلار و 59 سنت رسید. به گفته تحلیلگران آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف‌کننده که به میزان حدوداً یک میلیون بشکه در روز در فاصله زمانی ماه مه تا پایان سال خواهد بود، احتمالاً در کوتاه مدت رشد قیمت را مهار کند، اما اگر کشورهای بیشتری به تحریم‌های غرب علیه روسیه بپیوندند، این آزادسازی نمی‌تواند جای خالی نفت روسیه را پر کند.
تحلیلگران مؤسسه‌ «ای ان زد» در یادداشتی نوشتند: «هرچند این بزرگترین میزان نفتی است که از زمان ایجاد ذخایر در سال 1980 به بازار تزریق می‌شود، اما نخواهد توانست عوامل بنیادین حاکم بر بازار را تغییر دهد. این اقدام ممکن است افزایش بیشتر تولید توسط سایر تولیدکنندگان مهم را به تأخیر بیندازد.»
آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک ممکن است مانع از آن شود که کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا تولید خود را سرعت ببخشند. سرمایه‌گذاران همچنین علاوه بر کاهش عرضه نفت روسیه به دلیل تحریم‌ها در حال ارزیابی میزان کاهش تقاضای چین هستند که به دلیل موج جدید شیوع کرونا با قرنطینه شهرهای بزرگ خود مواجه شده است.

جزئیات طرح آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی
در همین حال، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای عضو این آژانس طی ۶ ماه آینده ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را آزاد خواهند کرد که بیشترین مقدار متعلق به امریکا با ۶۰ میلیون بشکه خواهد بود. به‌گزارش رویترز، هدف از این اقدام کمک به پایین آوردن قیمت جهانی نفت به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین است.
آزادسازی ذخایر نفتی اعضای این آژانس که متحد امریکا هستند و شامل 31 کشور صنعتی غیر از روسیه می‌شوند، دومین آزادسازی هماهنگ ذخایر نفتی طی یک ‌ماه گذشته خواهد بود و این پنجمین بار در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی است که ذخایر استراتژیک نفتی برای مقابله با اختلال بازار نفت آزاد می‌شوند. قیمت نفت در ماه گذشته میلادی و به‌دنبال اعمال تحریم‌های گسترده نفتی علیه روسیه و مختل شدن صادرات نفت خام و محصولات نفتی این کشور به بالاترین رقم طی 14 سال گذشته رسیده بود، چراکه روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام دنیاست و تحریم نفت و گاز این کشور به ضرر واردکنندگان انرژی شده است. حتی شنیده می‌شود که در اروپا اکنون بخاری‌های هیزمی دوباره به خانه‌ها بازگشته‌اند و اروپاییان حاضر به پرداخت مبالغ بیشتر برای انرژی نیستند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/14/608570/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها