خبر خوان


ظرفیت صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه افزایش می‌یابد
مدیر پروژه توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه اعلام کرد که با تکمیل این طرح، ظرفیت صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه‌ افزایش می‌یابد و همچنین از افت فشار در مناطق شمالی کشور جلوگیری می‌شود.
مهدی ولایتی در گفت‌وگو با شانا با اشاره به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت، در این باره اظهار کرد: هدف از ذخیره‌سازی گاز طبیعی این است که این انرژی در مخزنی طبیعی و زیر زمین ذخیره شود، زیرا مقدار مصرف گاز در ایران و کل دنیا در تابستان پایین می‌آید و در این فصل گاز مازاد وجود دارد که به‌مدت هشت ماه ذخیره  و چهار ماه سرد سال از آن برداشت و به خط لوله سراسری تزریق می‌شود. وی ادامه داد: این ظرفیت در میدان ذخیره‌سازی شوریجه در دوره‌ای به‌عنوان فاز یک اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است و اکنون می‌خواهیم این ظرفیت دوبرابر شود. مدیر پروژه توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه تصریح کرد: قرارداد شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت مپنا یکم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد که زمان اجرای آن ۳۶ ماه است و در آن زمان باید بهره‌برداری آغاز شود (یکم دی‌ماه سال ۱۴۰۳). وی با اشاره به عزم شرکت ملی گاز ایران برای توسعه ذخیره‌سازی گاز در کشور، از انجام مذاکراتی با شرکت مپنا برای اجرای چند طرح ذخیره‌سازی گاز دیگر خبر داد.
 
روند ساخت طرح الفین پتروشیمی کنگان شتاب گرفت
رئیس هیأت‌رئیسه ‌صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در دهمین نشست شورای عالی پروژه‌های صندوق‌ها گفت: گزارش طرح الفین پتروشیمی کنگان روند پیشرفت مطلوبی را ثبت کرده و تکمیل عملیات مکانیکی این طرح برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است. روند ساخت همچنان پایش می‌شود تا طرح در موعد مقرر سال ۱۴۰۳ به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد. به گزارش صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، عبدالحسین بیات در دهمین نشست شورای عالی پروژه‌ها گفت: پس از برگزاری ۱۰ نشست شورای عالی پروژه‌ها، بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد طرح‌های بررسی شده در این شورا، همسو با اهداف توسعه‌ای فعال شده‌اند. بیات درباره پروژه مایع‌سازی گاز گفت: طرح ایران ال‌ان‌جی به پیش از یک‌دهه پیش باز می‌گردد، اما دارای تأخیر و عقب‌ماندگی است، بنابراین شرکت‌های مربوطه روش‌های اجرایی و عملیاتی نو را به شورا ارائه کنند. وی با بیان اینکه در انتظار پایان تحریم‌ها ماندن نتایج گذشته را تکرار می‌کند، گفت: درباره طرح ایران ال‌ان‌جی با سرمایه‌گذاران و دیگر هلدینگ‌ها برای سرمایه‌گذاری گفت‌وگو خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/14/608571/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها