نگاهی به آمار پله در جام‌های جهانی

شروع بد و مصدومیت‌های متوالی اسطوره


گروه ورزشی/ برخلاف چیزی که آمارها درباره دوران حضور پله در تیم ملی برزیل جلوه می‌دهند، شروع کار اسطوره فوتبال جهان در رده ملی برایش چندان خاطره‌انگیز نبود چرا که  او در اولین بازی که روز هفتم جولای سال 1957 برگزار شد، شاهد باخت 2 بر یک سلسائو مقابل رقیب دیرینه‌اش تیم ملی آرژانتین بود آن هم در ورزشگاه ماراکانا. پله تنها گل برزیل را در آن بازی در حالی که فقط 16 سال و 9 ماه سن داشت به ثمر رساند تا به جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی کشورش تبدیل شود. یک سال بعد در جام جهانی او دو بازی اول سلسائو را به دلیل ریکاوری مصدومیت زانو از دست داد. او برای بازی سوم مقابل تیم ملی شوروی به ترکیب برزیلی‌ها برگشت و یک پاس گل داد. با این حال بهترین بازی پله در آن تورنمنت در مرحله نیمه نهایی و فینال بود. پله در مرحله نیمه نهایی برابر فرانسه هت‌تریک کرد و به این ترتیب به جوان‌ترین بازیکن در تاریخ جام جهانی تبدیل شد که در این رویداد چنین کاری انجام می‌دهد. در فینال هم او دبل کرد تا برزیل 5 بر 2 سوئد را از پیش رو بردارد و قهرمان شود. پله که در آن زمان فقط 17 سال و 249 روز سن داشت، به جوان‌ترین قهرمان جام جهانی فوتبال در طول تاریخ تبدیل شد.‌
گل دوم پله در فینال روی یک حرکت فردی زیبا بود که سیگوارد پارلینگ بازیکن سوئدی‌ها درباره‌اش گفت: «راستش را بخواهید، وقتی پله گل پنجم برزیل در بازی فینال را زد، احساس کردم که باید او را تشویق کنیم». در جام جهانی 1962 پله به عنوان بهترین بازیکن دنیا به میدان رفت. گل او به شیلی در اولین بازی با دریبل زدن 4 مدافع حریف رقم خورد و هنوز به عنوان یکی از گل‌های نمادین تاریخ جام جهانی شناخته می‌شود. با این حال مصدومیت در بازی دوم مقابل چکسلواکی سبب شد که او ادامه، تورنمنت را از دست بدهد هرچند برزیل به لطف درخشش دیگر ستاره‌اش گارینشا باز هم موفق به کسب مقام قهرمانی شد. در جام جهانی 1966 پله اولین گلش را با یک ضربه ایستگاهی تماشایی برابر بلغارستان زد. شدت خطاها روی پله در آن بازی به حدی بود که او بازی بعدی مقابل مجارستان را از دست داد. همین اتفاق در بازی برزیل برابر پرتغال رخ داد اما این بار به دلیل اینکه برزیل بازیکن تعویضی دیگری نداشت، پله مجبور شد با وجود درد و آسیب دیدگی به بازی ادامه دهد.
خیلی‌ها نمی‌دانند که پله سال 1969 دوباره به تیم ملی دعوت شد تا بتواند در بازی‌های انتخابی جام جهانی 1970 حضور داشته باشد. او در 6 بازی 6 گل زد و از بابت چهارمین حضور متوالی در جام جهانی مطمئن شد. در آن تورنمنت او کارش را با زدن یک گل و ارسال یک پاس گل برابر شوروی آغاز کرد. بهترین درخشش او اما مقابل تیم ایتالیا در فینال بود که با یک ضربه سر گل اولش را زد. آن گل یکصدمین گل برزیل در جام جهانی بود و شادی‌اش پس از آن به یکی از لحظات نمادین تاریخ این تورنمنت مبدل شد. او پس از آن دو پاس گل دیگر برای ثبت گل‌های سوم و چهارم برزیل داد تا سلسائو جام ژول ریمه را از آن خود کند. از آنجایی که آن قهرمانی سومین قهرمانی برزیلی‌ها بود آنها اجازه پیدا کردند که جام قهرمانی را برای همیشه نزد خود نگه دارند. در کل پله در 4 دوره حضورش در جام جهانی 14 بازی انجام داد و در آنها 12 گل زد و 7 پاس گل داد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/17/608576/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها