دانش‌بنیان‌ها پله صعود کرمان


دکتر علی زینی‌وند
 استاندار کرمان
سال جدید ازسوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است. از همین‌رو باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعدد استان کرمان و حضور دانش‌بنیان‌ها، ارتقای شاخص‌های تولید و اشتغال را در سطح استان بیشتر از پیش شاهد باشیم.
تولیدات دانش‌بنیان با افزایش کیفیت و کاهش قیمت، نقش مهمی در اشتغالزایی و موفقیت در سطح ملی و جهانی دارند. رویکرد دانش محور و ارتقای سطح دانش در مزارع در ثبات اشتغال و افزایش درآمد و رفاه بخش کشاورزی مؤثر خواهد بود. از این‌رو نمایشگاه‌های کشاورزی با رویکرد دانش محور و ارتقای سطح دانش در مزرعه و کشاورزی باید تداوم یابند. هر جا دانش و تکنولوژی به کشاورزی وارد شده است، سطح ثبات اشتغال و درآمد و رفاه بالا می‌رود به عبارتی با ورود دانش به مزرعه می‌توان کشاورزی سنتی را متناسب با ویژگی‌های بومی به‌روز کرد.
رویکرد کنونی کشور بر فعالیت‌های مبتنی بر دانش است که انقلابی در وضعیت اداری ایران به وجود می‌آورد و کرمان نیز سهم عظیمی از تولیدات دانش‌بنیان را می‌تواند داشته باشد.
باید حوزه‌های صنایع، معادن، کشاورزی و گردشگری فعالیت‌های خود را ذیل شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند و در این زمینه تمام تلاش ما این است که شرایط را برای حضور پررنگ‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل کنیم.
همچنین محصول دانشگاه‌ها باید منجر به ثروت، رفاه و شغل شود و ما باید سهم خودمان را در بازار محصولات دانش‌بنیان به دست آوریم. ایجاد ارتباط معنادار و مفید میان دانشگاه و صنعت در حوزه‌های مختلف، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به ظرفیت‌های به فعلیت نرسیده استان مانند حوزه کشاورزی و خدمات و گردشگری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
صنایع بزرگ استان کرمان باید با ظرفیت‌های دانشگاه‌ها آشنا شوند و در حوزه‌های مختلف در تأمین قطعات و لوازم مورد نیاز مبتنی بر ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.
شرکت‌های بزرگ، پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های صنعتی ملزم هستند اطلاعات خود در این حوزه را در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهند تا با کمک معاونت اقتصادی استانداری، فعالیت صنایع کوچک را برای رفع بخشی از توسعه نامتوازن استان فراهم کنیم.
بسیاری از کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که شرکت‌های بزرگ، اقتصاد آنها را متعادل نمی‌کند و برای همین به سمت مشاغل خرد و کوچک رفتند و اکنون کشورهایی چون چین، هند، ژاپن و امریکا بخش قابل توجهی از چرخه اقتصادشان را با مشاغل خرد به حرکت درمی آورند.
ایده‌های زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارد که مشکل تأمین مالی برای تولید و عرضه دارند و باید در رویدادها دیده شوند. کرمان در حوزه دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری در استان‌های رده اول باید قرار داشته باشد.
  ما می‌خواهیم با مدیریت آب و محوریت دانش در مزارع، سطح ثروت محصولات را بالا ببریم نه سطح زیر کشت را و راهی غیر از استفاده هوشمند و دانش محور از منابع آبی نداریم.
همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با بخش صنعت و معدن از نیازها و ضروریات ارتقای این بخش است و شرکت‌‌های دانش‌بنیان را باید به معادن آورد، به‌عنوان مثال ضایعاتی که در این معادن فروخته می‌شود توسط شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به ثروت و درآمد بسیاری برسد. همه اجزای این مواد معدنی که به سختی استخراج می‌شود، باید فرآوری شود و از ذره ذره خاکی که کارگران به قیمت جانشان استخراج می‌کنند باید ثروت تولید کنیم.
در شورای اشتغال، اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی استان مسأله راهبردی حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در معادن زغال سنگ را مطرح و دنبال خواهیم کرد.صنعت و معدن از رسته‌های درآمدزا، توسعه‌ساز و اشتغالزا به شمار می‌رود و رویکرد صنعت و معدن باید بر مبنای دانش روز باشد، حوزه تجارت به تمرکز فنی و تعریف راهبرد نیاز دارد.
رتبه استان در حوزه دانش‌بنیان‌ها باید ارتقا یابد. بر اساس سند آمایش و برنامه‌های استان و مطالبه بحق کارشناسان، بخش عمده‌ای از اقتصاد ما باید به سمت دانش‌بنیان و استقرار شرکت‌های وابسته سوق یابد و دستخوش رقابت‌های غیرتخصصی نشود. بر بهبود فضای کسب و کار، پنجره واحد سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان تأکید داریم و این شرکت ها باید جایگاه خود را برجسته کنند. شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان  نیز باید شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت کرده و در این عرصه ورود کنند چرا که توسعه اقتصادی استان را به‌دنبال دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/19/608585/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها