چراغ امید سینماها به زیست شبانه رمضان


علی سرتیپی
تهیه کننده و سینمادار
اکران نوروز، اکران ویژه‌ای است و در این بازه‌ زمانی همواره رقابتی میان فیلم‌ها و فیلمسازان وجود داشته است. بعد از نوروز 98 که اکران نوروز منتفی شد و نوروز 1400 که سینمای ایران اکران کم فروغی را تجربه کرد، اکران نوروزی ۱۴۰۱ می‌توانست تلاشی برای سرپا کردن دوباره‌ سینمای ایران باشد اما میزان استقبال مخاطب انتظارات را برآورده نکرد. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در این ماجرا، ترکیب فیلم‌ها بود. اغلب فیلم‌های اکران شده در این ایام به لحاظ جذب مخاطب فیلم‌های متوسطی بودند. تعداد فیلم‌های کمدی‌ تمام عیار و بفروش در این ترکیب کم بود. سایه کرونا همچنان بر سر سینمای ایران است؛ مردم از فعالیت سینماها مطلع نیستند یا نگران حضور در محیط سر بسته سینما هستند. با وجود اعمال تمام دستورالعمل‌های بهداشتی این اطمینان در مخاطب ایجاد نشده است که با خیال راحت در سالن‌های سینما به تماشای فیلم‌ها بنشیند. حجم بالای سفرهای نوروزی و در ادامه شروع ماه مبارک رمضان موجب شد که اکران نوروز در حد متوسط باقی بماند.
برخلاف برخی صحبت‌های مطرح شده، معتقدم افزایش قیمت بلیت‌ها عامل چندان مؤثری در فرار مخاطب از سینما نیست. اگر ترکیب اکران نوروز ترکیب قوی‌تری بود مخاطب با همین قیمت هم به سینما می‌آمد. در نظر داشته باشیم که هزینه ساخت فیلم و سالن‌داری چند برابر شده و چاره‌ای جز گران شدن بلیت سینماها نداریم. فیلم‌های اکران نوروز فضای تبلیغاتی مناسبی نداشتند. نه در تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهری و نه در تلویزیون نشانی از فیلم‌های در حال اکران نبود. با توجه به حجم پایین درآمدها و هزینه بالای تبلیغات فضای مجازی، این حمایت هم از فیلم‌های اکران نوروز سلب شد. پخش تیزرهای «موقعیت مهدی» موجب شد حداقل مردم مطلع شوند که سینماها باز است و از این نظر به نفع بقیه فیلم‌های سینما هم شد.
این روزها اکران ماه رمضان با نیم بها شدن بلیت سینماها در ساعات قبل از افطار آغاز شده است، امیدوارم این تصمیم تأثیری در استقبال از سینما داشته باشد. زیست شبانه در ماه رمضان پررنگ‌تر است و با توجه به اکران‌های موفقی که در ایام پیش از کرونا در ساعات پس از افطار داشتیم انتظار این است که سینماها در اکران شبانه با اقبال بیشتری مواجه باشند. این اتفاق نیازمند حمایت تبلیغاتی از فیلم‌هاست. مردم قبل از هر چیز باید بدانند که سینماها تا پاسی از شب سانس نمایش دارند و چه فیلم‌‎هایی در حال اکران است. برخلاف توقعات و انتظاراتی که وجود داشت تلویزیون در اکران همراه سینما نبود. اگر این حمایت‌ها بیشتر شود براساس میزان استقبال مخاطبان، سانس‌های پس از افطار بیشتر خواهد شد.
دو اکران طلایی پیش روی سینماست؛ اکران ویژه عید فطر و اکران دوم عید فطر. «لامینور»، «انفرادی»، «طلاخون» و «ملاقات با جادوگر» از جمله فیلم‌های متقاضی اکران عید فطر است.
با توجه به شرایط اکران ماه رمضان باید درباره آنها تصمیم‌گیری کرد. توقع این است که فیلم‌های دارای پتانسیل بالای جذب مخاطب در چیدمان و ترکیب اکران قرار بگیرد. اگر فیلم‌هایی شبیه «انفرادی»، «چپ راست» یا «شیشلیک» در ترکیب اکران نوروز قرار می‌گرفت مسلماً شرایط بهتری داشتیم و دیده شدن این فیلم‌ها به نفع تمام فیلم‌هایی بود که همزمان با این آثار به نمایش درمی‌آیند. امیدواریم این اتفاق در دو موقعیت ویژه اکران پیش‌رو اتفاق بیفتد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/32/608592/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها