اکران یک مستند همزمان با آیین بیست و نهمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی

«آقا مرتضی» راوی فتح و شهادت


گروه فرهنگی: از دیروز به مناسبت سالروز شهادت مرتضی آوینی مجموعه مستند «آقا مرتضی» به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر پخش خود را در سایت خانه مستند آغاز کرد و هرشب ساعت ۱۹:۰۰ یک قسمت از آن اکران آنلاین می‌شود. بر اساس این خبر، مجموعه مستند «آقا مرتضی» به‌عنوان اولین مجموعه مستند جامع درباره زندگی شهید مرتضی آوینی، با الهام از کتاب «زندگی زیباست» که توسط سیدعباس سیدابراهیمی در سال ۹۰ تألیف شده، ساخته شده است. مستند هفت‌ قسمتی «آقامرتضی» شامل تصاویر و روایت‌هایی از دوران کودکی، دانشگاه، پس از انقلاب، روایت فتح و در نهایت شهادت سیدمرتضی آوینی در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ است. از سویی دیگر به همین مناسبت طی مراسمی پوستر بیست و نهمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی با حضور سیدمحمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، مهدی متولیان دبیر ستاد بزرگداشت، محمد حبیبی مدیر انجمن تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، داوود مرادیان مدیر گروه مستند روایت فتح و تنی چند از مدیران ارشد بنیاد فرهنگی روایت فتح در تالار شهیدآوینی این بنیاد رونمایی شد.
هنر برای وصول به‌ حق
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، در این مراسم مهدی متولیان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های چند ماه گذشته ستاد اعلام کرد که مراسم سالگرد امسال به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین پیش‌بینی‌های جوی و آب و هوایی در سالن خلیج‌فارس باغ‌ موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار خواهد شد. او همچنین در خصوص برنامه‌های بیست و نهمین سالگرد نیز گفت: امسال که شکر خدا تب کرونا فروکش کرد و آمار ابتلا به حداقل ممکن رسید، تصمیم گرفتیم مراسم سالگرد شهید آوینی را مانند سنوات سابق به‌صورت یک همایش متمرکز برگزار کنیم، اما درعین‌حال احتیاط‌های لازم را هم داشته باشیم. ازجمله اینکه میهمانان مراسم امسال از هنرمندان و پیشکسوتان روایت فتح هستند و از دعوت عمومی که معمولاً با استقبال گسترده مردم روبه‌رو می‌شد، پرهیز کردیم. این برنامه امسال در همان سالروز شهادت آقای آوینی در سالن باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد؛ و شامل سخنرانی و تقدیر خانواده شهدا و خانواده هنرمند فقید جهانگیر خسروشاهی است. او همچنین در خصوص شعار «هنر برای وصول به‌ حق» که سال گذشته نیز شعار محوری مراسم بود، ابراز داشت: بنیاد فرهنگی روایت فتح در رویکرد جدید خود تلاش می‌کند تا در زمینه‌های مختلف خود به تجربه‌ها و آرای شهید آوینی برگشت داشته باشد. به نظرم این بهترین کاری است که به‌عنوان گرامیداشت شهید باید انجام بشود و در اصل تمامی فعالیت‌های هنری و تولیدی بنیاد باید متأثر و خط گرفته از نظریات و تأملات عمیق ایشان در حوزه هنر باشد و ما داریم تلاش می‌کنیم که به این هدف برسیم. نمونه این عزم هم انتخاب شعار هنر برای وصول به‌ حق است که در این همایش به‌عنوان خط‌ مشی روایت فتح انتخاب‌ شده و مستقیماً از مباحث شهید آوینی درباره هنر برداشت‌ شده است.
پژوهش‌هایی همسو با آرای شهید آوینی
متولیان همچنین به تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد بزرگداشت شهید آوینی نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه این برنامه روال هرساله‌ای است که بنیاد خودش را در برابر آن موظف می‌داند؛ اما مرکز مطالعات و رصد بنیاد روایت فتح مسیری را در پیش‌ گرفته که در عمل به نحوی دبیرخانه بزرگداشت شهید آوینی است، چراکه پژوهش‌ها و مطالعات این مرکز هماهنگ و همسو با آرا و نظریات شهید آوینی طراحی می‌شود و خروجی‌های آن برای آن هدف اصلی که عرض کردم، کاربردی می‌شود. ما در مرکز مطالعات در مسیر برنامه‌ای کلی حرکت می‌کنیم: اول تولید پژوهش و مقالات پژوهشی کاربردی در راستای نیازهای تئوریک و مدیریتی بنیاد روایت فتح که همه با گوشه چشم و الهام گرفتن از آرا و ایده‌های شهید شکل می‌گیرند. بخصوص که سعی می‌کنیم بیشتر از همکاری پژوهشگرانی استفاده کنیم که با آثار و نگرش شهید آوینی در زمینه هنر آشنایی و به آن اشراف دارند. دوم، برگزاری محافل و نشست‌های علمی که در کنار این پژوهش‌ها این قبیل مباحث نظری و چالشی در حوزه هنر را مطرح و بررسی کنند. ان‌شاءالله که بتوانیم در بزرگداشت حقیقی یک متفکر شهید و بهره‌برداری کامل از این سرمایه فکری باارزش و بزرگ موفق شویم. بیست و نهمین مراسم سالگرد شهید سیدمرتضی آوینی به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح و هم‌زمان با سالروز شهادت ایشان امروز در سالن خلیج‌فارس باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/31/608600/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها