رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری:

نخبگان خارجی از حمایت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند می‌شوند


رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:‌ نخبگان خارجی علاقه‌مند به راه اندازی کسب و کار فناورانه در ایران علاوه بر حمایت‌های حوزه اقامت، از حمایت‌های شرکت‌های دانش بنیان نیز بهره‌مند می‌شوند.
به گزارش ایرنا، مهدی قلعه نو با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» افزود: هدف ما این است که ۶هزار شرکت دانش بنیان و شرکت های خلاق ایرانی که محصول تولیدی داشته و نیاز به توسعه بازار فروش دارند به بازارهای بین المللی متصل شوند. وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به شرایط خاص ایران در حوزه بین الملل، متدها و روش های خاص و متفاوتی را برای توسعه بازار این شرکت ها انجام می دهیم که ایجاد کارگزاری و راه اندازی خانه نوآوری در خارج از کشور از جمله آنها است و تاکنون توانسته ایم بازار خوبی برای محصولات دانش بنیان ایرانی فراهم کنیم.
قلعه نو افزود: برای خارجی هایی که در چهارچوب نخبگی می گنجند، برنامه متنوعی در نظر گرفته ایم تا به محیط کسب و کار ایرانی علاقه مند شوند و با راه اندازی کسب و کار اشتغال ایجاد کنند. وی ادامه داد:‌ در نظر داریم همه حمایت هایی که برای شرکت های دانش بنیان و ایرانیان در نظر گرفته شده است، برای آنها نیز ارائه شود. این مسئول با اشاره به اینکه این برنامه از سال گذشته شروع شد، تصریح کرد: درحال حاضر هیأت مدیره ۶۴ شرکت دانش بنیان فعال در ایران را افراد خارجی تشکیل می‌دهند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. مثلاً شرکتی داریم که توسط کارآفرین افغانستانی اداره می شود و تعداد زیادی از ایرانیان درآن کار می کنند.‌ در دنیا هم رویه به همین شکل است، روادید استارتاپی در سراسر دنیا وجود دارد، ‌کافی است فرد ایده خوبی داشته باشد به راحتی می تواند در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی اقامت بگیرد و خدمات دریافت کند.
وی افزود: فعالیت در این خصوص به تازگی با همکاری وزارت امورخارجه و وزارت کار شروع و موافقتنامه ای امضا شده است که بر اساس آن، روادید علم و فناوری ایران به افراد دارای ایده و فناور، ‌اعطا می شود تا وارد ایران شوند. به این افراد سه تا ۶ماه اجازه ورود داده می شود و سپس بر اساس سیستم اقامتی برای متخصصان و نخبگان خارجی غیرایرانی، اقامت اخذ می شود.در صورتی که ایده و موضوع کسب و کار اتباع خارجی تأیید شود، آنها وارد سیستم دریافت اقامت ایران می شوند و اقامت می گیرند. تاکنون ایده و شرایط ۲۵ نفر مورد ارزیابی قرار گرفته و تلاش می شود تا این طرح به سرانجام برسد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/25/608622/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها