مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد:

راه دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی مازندران بسته شد


ساری- خبرنگار «ایران»:مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران گفت: قرارداد بیش از 100 واحد صنعتی استان که به تولید نرسیدند در سال 1400 فسخ و جهت جلوگیری از اعمال رانت، فساد و دلالی زمین، هر گونه نقل و انتقال زمین صنعتی در سطح این مجموعه‌ها ممنوع شده است.
به گزارش خبرنگار «ایران»، با وجود سرمایه‌گذاری‌های فراوانی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مازندران انجام شده است اما از سویی، واحدهای تولیدی و صنعتی قابل توجهی نیز مجبور به تعطیلی یا کاهش ظرفیت شده‌اند. گرچه تحریم، کرونا و افزایش قیمت و مشکلات تأمین مواد اولیه و همچنین آماده ‌نبودن زیرساخت‌ها در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر تولید تأثیر گذاشته و شرکت‌های سرمایه‌گذار را با چالش مواجه کرده است؛ اما نمی‌توان انحراف برخی سرمایه‌گذاری‌ها را که به جای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، به سمت دلالی رفته‌اند، انکار کرد. همچنین نقش شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران در کاهش این مشکلات و چالش‌ها و جلوگیری از انحراف در سرمایه‌گذاری‌ها حائزاهمیت است. به گفته رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، از ابتدای سال 1400 با تغییر مدیریت این مجموعه و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله دادگستری، سازمان بازرسی و نظارت، نهادهای انتظامی و امنیتی، نسبت به آن دسته از واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان که به تعهدات مندرج در قرارداد عمل نکرده‌اند؛ برخورد قاطع و قانونی صورت گرفته است.
«یاسر امینی» از فسخ قرارداد بیش از 100 واحد صنعتی که به تولید نرسیده‌اند و آزادسازی 50 هکتار زمین صنعتی که نسبت به سال 1399 از رشد 400 درصدی برخوردار هستند خبرداد و گفت: از ابتدای سال 1400 هر گونه نقل و انتقال زمین صنعتی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به‌منظور جلوگیری از اعمال رانت، فساد و دلالی زمین و حذف بازار خرید و فروش غیرقانونی در دفاتر معاملات ملکی، به‌طور کلی ممنوع شده است.
او ادامه داد: علاوه بر آن، این شرکت حتی از بانک‌های عامل که برخی از واحدهای داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را تملیک کردند، غافل نبوده و با برگزاری جلسات مداوم هفتگی در کارگروه احیای واحدهای تولیدی و کارگروه اقتصاد مقاومتی استان، تعداد 117 واحد تملک شده توسط بانک‌ها را احیا و به سرمایه‌گذاران قبلی یا جدید واگذار کرده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران با اعلام اینکه در سال گذشته 92 قرارداد با سرمایه‌گذاری 83 هزار و 368 میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال 3 هزار و 197 نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان منعقد شده است، گفت: 73 قرارداد منجر به بهره‌برداری طرح با سرمایه‌گذاری 6 هزار و 989 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یکهزار و 657 نفر شده است.
امینی با بیان اینکه در راستای اجرا و تکمیل زیرساخت‌ها در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران نیز در سال 1400 اقداماتی انجام شده است، افزود: اجرای آسفالت معابر به مساحت 100 هزار مترمربع، زیرسازی معابر به حجم 45 هزار مترمکعب، جدول‌گذاری و دفع آب‌های سطحی به طول 3 کیلومتر، احداث شبکه گازرسانی به طول 3 کیلومتر همراه با نصب علمک‌های پراکنده، ایجاد شبکه آب به طول 5/13 (سیزده و نیم) کیلومتر به همراه تجهیز و حفر چاه، انجام شبکه توزیع برق 20 کیلوولت به طول 12 کیلومتر و فراهم‌آوردن شبکه روشنایی برق به طول 3.700 (سه کیلومتر و 700 متر) کیلومتر و ایجاد شبکه فیبر نوری به طول 43 کیلومتر ازجمله زیرساخت‌هایی هستند که برای تقویت تولید انجام شده است.
او ادامه داد: اجرا، تکمیل و اصلاح و لایروبی شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول بیش از 15 کیلومتر، ساخت آشیانه و ایستگاه آتش‌نشانی و خرید ماشین اطفای حریق، تجهیز تأسیسات ساختمانIT، نصب 2 دستگاه ترانس برق و در مجموع صرف هزینه 1047 میلیارد ریالی در بخش تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران در سال 1400 انجام شده که از رشد 300 درصدی نسبت به سال پیش از آن برخوردار بوده است و در حال حاضر نیز، 15 پروژه با پیش‌بینی مبلغ 200 میلیارد ریال نیز در دست مناقصه قرار دارد.
این مسئول گفت: در سال گذشته، 2 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و عمرانی، تعهد ایجاد شده است در حالی که میزان تعهدات در مدت مشابه سال پیش از آن، با رشد 344 درصدی، مبلغ 450 میلیارد ریال بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران از عقد تفاهمنامه‌ای با شرکت برق منطقه‌ای استان به ارزش 550 میلیارد ریال به منظور احداث پست برق اختصاصی 20/63 کیلوولت برای شهرک‌های صنعتی شهدای محمودآباد، بندپی شرقی بابل و شهید سلیمانی بهشهر خبر داد که بر اساس تبصره 15 بودجه سال 1400 بوده و با اجرای آن، مشکل برق شهرک‌های یادشده بویژه مشکل 15 ساله برق شهرک صنعتی شهدای محمودآباد مرتفع می‌شود.
امینی ادامه داد: این اقدامات در حالی است که از آغاز فعالیت شرکت تا پایان سال 1399 تنها 5 پست اختصاصی برق در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران ایجاد شده بود که با انجام مفاد این تفاهمنامه، به 10 پست اختصاصی برق افزایش می‌یابد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/21/608639/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها