نگاهی به پشت‌ پرده اتفاقات اخیر در فلسطین

پاسخ «گرم» به نظامیان و شبه نظامیان صهیونیست


امیر مخول
فعال و نویسنده فلسطینی
رژیم صهیونیستی پس از ماه‌ها مذاکره با پلیس اسرائیل، شهرداری بئر شبا و حزب راست افراطی اوتزما یهودیت؛ اخیراً شاهد تأسیس یک گروه شبه‌نظامی صهیونیستی بود که برای «بازیابی امنیت شخصی شهروندان» تلاش می‌کرد.
چند هفته پیش هم نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، بر بالای تپه ای در نقاب (نقب)، مشرف بر شهر بدوی نشین فلسطینی رحات، ایستاد و اعلام کرد که دولت اسرائیل به استراتژی حمله روی خواهد آورد. «حمله» در اصطلاح رژیم صهیونیستی به معنای حمله مجدد به حضور باقیمانده اعراب در این بخش از فلسطین است. این منطقه در چهارچوب برنامه‌های اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی به ویژه برنامه‌های مربوط به تجارت بین‌الملل و روابط منطقه‌ای با امارات متحده عربی و ولیعهد کنونی عربستان اهمیت استراتژیک جدیدی پیدا کرده است.
در واژگان سیاسی اسرائیل، «شهروند» مخفف اسرائیلی صهیونیست است. این شبه‌نظامی تازه تشکیل شده، سایرت بارل (Sayeret Barel) نامیده می‌شود که اشاره‌ای به «سایرت» یا نیروهای ویژه اسرائیلی و تک‌تیرانداز اسرائیلی، بارل شمولی (Barel Shmueli) است که تابستان گذشته در غزه به ضرب گلوله کشته شد. از کوهن پرسیده شد که آیا قصد دارد قانون را به دست خود بگیرد، که او پاسخ داد: «ما منتظر هیچ بوروکراسی نخواهیم بود.» و این ممکن است تنها آغازی بر یک فرایند باشد. هفته گذشته نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از کشتن پنج نفر در یک منطقه صهیونیست‌نشین افراطی ارتدوکس در تل آویو، از نظامیان خواست تا در ملأ‌عام خود را مسلح کنند؛ «از شما شهروندان اسرائیلی چه انتظاری می‌رود؟ هوشیاری و مسئولیت‌پذیری. هرکس گواهینامه اسلحه داشته باشد، اکنون زمان آن رسیده تا خود را مسلح کند. ما همچنین در حال ارزیابی بستر وسیع‌تری برای مشارکت دادن داوطلبان غیرنظامی هستیم که تمایل دارند کمک کنند.» سابقه این اقدام به اکتبر بازمی‌گردد؛ زمانی که افسر پلیس سابق اسرائیل، آلموگ کوهن، برنامه‌های خود را برای ایجاد یک گروه شبه‌نظامی مسلح برای حفاظت از ساکنان صهیونیست صحرای نقب به دلیل آنچه که او مدیریت ناکارآمد پلیس در منطقه جنوبی خوانده بود، اعلام کرد. فراخوانی برای ثبت‌نام «داوطلبان پلیس» منتشر شد که به گفته رسانه‌های اسرائیلی، قرار بود در یکی از سه تیپ، آموزش ویژه ببینند: یک تیپ تخصصی در سلاح گرم، دیگری در نظارت و امنیت و سومی در لجستیک. کوهن گفت که این گروه به دلیل «از دست دادن حاکمیت دولت و امنیت شخصی شهروندان» تشکیل شده است. اظهارات او بازتاب سخنان شهردار بئر شبا بود که گفته بود اگر دولت وظایف خود را انجام ندهد، شبه‌نظامیان شهرداری ملزم به بازگرداندن امنیت در نقب خواهند بود.
افزایش خشونت
تحولات اخیر در پی وقوع رشته حوادثی خشونت‌آمیز در نقب رخ داده که به ناامیدی در میان ساکنان دامن می‌زند. برخی از آنها معتقدند که مقامات به اندازه کافی برای امنیت آنها تلاش نمی‌کنند. کوهن ظاهراً با هدف کمک به اجرای قانون، قبلاً کمیته نجات نقب را تشکیل داد؛ یک گروه راست افراطی که مخالف حضور فلسطینیان عرب در نقب است. مدت کوتاهی پس از اعلام تشکیل سایرت بارل، از کوهن پرسیده شد که آیا قصد دارد مسئولیت قانون را برعهده بگیرد، که او پاسخ داد: «ما منتظر هیچ بوروکراسی نخواهیم بود.» این گروه در ابتدا توسط پلیس اسرائیل و مقامات شهرداری حمایت می‌شد، اما پس از جلب‌توجه رسانه‌ها، پلیس حمایت خود را از آن پس گرفت، اما مقامات نگفته‌اند که از عملیات این گروه جلوگیری خواهند کرد. قابل ذکر است که پلیس این اقدام را به منابع مالی این گروه نسبت داده و گفته که جمع‌سپاری برای چنین اهدافی «ممنوع است.» اما افراد شبه‌نظامی در وب‌سایت خود می‌گویند که «در حال تأسیس (با تأیید و همکاری پلیس) «نیروی بارل» به نام بارل شمولی هستند. شهرداری بئر شبا نیز به نوبه خود از پلیس به دلیل پس گرفتن حمایتش انتقاد کرد و خاطرنشان کرد که این خود پلیس بوده که مشروعیت و نظارت را به این گروه پیشنهاد داده است. این سؤال باقی می‌ماند: چرا پلیس اسرائیل در آخرین لحظه، حمایت خود را پس گرفت؟ به گفته سخنگوی پلیس به نقل از هاآرتص، این تصمیم «پس از اینکه مشخص شد که جمع‌سپاری برای چنین مقاصدی ممنوع است» گرفته شده است. این سخنگو همچنین بیان کرده که پلیس از شهروندانی که مایل به داوطلب شدن هستند، استقبال می‌کند تا زمانی که این کار طبق رویه پلیس انجام شود. تأمین مالی جمعی در این مورد از طریق یک گروه غیرانتفاعی انجام شده که پیش‌تر برای کمک مالی نخست‌وزیر سابق اسرائیل، بنیامین نتانیاهو پول جمع‌آوری کرده است.
پشتوانه رسمی
شبه‌نظامیان در تاریخ صهیونیسم چیز جدیدی نیستند. در دهه 1980، یکی از برجسته‌ترین این گروه‌ها (Hamachteret Hayhoudit) عملیات تروریستی را علیه اهداف فلسطینی انجام داد. هدف اعلام شده آن «کاهش مخاطرات امنیت خصوصی شهرک‌نشینان» و پر کردن «خلأ دولت» بود. این گروه علاوه بر تلاش برای ترور شخصیت‌های سیاسی فلسطینی، برای منفجر کردن مسجدالاقصی نیز برنامه‌ریزی کرد. درحقیقت اتفاقات اخیر نشان‌دهنده آن است که یک سازمان پیچیده، فلسطینی‌ها را در نقب و در سراسر فلسطین هدف قرار می‌دهد، اما نکته قابل‌توجه درباره سایرت بارل، پشتوانه‌های قانونی و حمایت‌های رسمی از آن است؛ به هرحال شهرداری و پلیس در تشکیل این گروه شریک بوده‌اند، حتی اگر امروز دیگر از آن حمایت نکنند. گروه‌های مدافع حقوق فلسطین و اعضای کنست باید در مورد نقش پلیس تحقیقات ویژه‌ای را ترتیب دهند. در جریان قیام در سراسر فلسطین در ماه مه گذشته، گروه‌های لینچ و تروریست‌ها محله‌های عرب‌نشین را هدف قرار دادند؛ جنایاتی که معمولاً توسط سیستم قضایی اسرائیل با ملایمت با آنها برخورد می‌شود، اما این حملات محدود به جناح راست افراطی نبود، زیرا نیروهای امنیتی اسرائیل قیام را جبهه جدیدی توصیف کردند که در آینده باید در برابر آن دفاع کرد و احتمال خشونت شدیدتر در پیش است.
تأمین مالی گروه سایرت بارل، از طریق یک کمپین جمع‌سپاری انجام شد که طبق گزارش‌ها تا اواسط مارس حدود 34،000 دلار تأمین شده بود. در پایان باید خاطر نشان کرد که تشکیل این گروه و اینکه در مقاطع مختلف و به طرق مختلف مورد حمایت رسمی قرار گرفته است، نشان می‌دهد که چنین اقدامی تنها محصول ایده‌ای فردی نیست؛ بلکه همه چیز برعهده یک سازمان پیچیده است؛ سازمانی که رهبرش داوطلبان را تشویق کرده است که خود همزمان «قاضی، هیأت‌منصفه و جلاد» باشند.
 *.Palestinians in the Naqab face new threat from far-right militia, Ameer Makhoul,middleeasteye, 4 April 2022.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/3/608668/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها