عربستان و امارات برای کمک به شورای رئیس جمهوری یمن پیشگام شدند

پایان نقش «هادی» در سناریوی عربستان


زهره صفاری/ «عبد ربه منصور‌هادی» که 7 سال بهانه تجاوزگری عربستان و امارات به یمن بود، در نمایشی با بازیگردانی سعودی‌ها، کناره‌گیری از قدرت را اعلام و با برکناری معاون خود، تمامی اختیارات را به شورای جدید رئیس جمهوری واگذار کرد.  
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، رئیس جمهور مستعفی یمن که در سال 2012، پس از «علی عبدالله صالح» به عنوان نامزد توافقی و تنها گزینه یمن، رئیس جمهور شد و از همان ابتدا نیز با توجه به نفوذ سعودی‌ها، از اختیارات خاصی برخوردار نبود، پس از سال‌ها در حالی قدرت را تحویل داد که به باور تحلیلگران در فشار عربستان، انتخاب دیگری نداشت. وی در آغازین ساعات پنجشنبه و آخرین روز نشست صلح در ریاض، با خواندن بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «من تمامی اختیارات ریاست جمهور را به شورای ریاست جمهوری واگذار می‌‌کنم و این شورا از این پس به عنوان دولت رسمی و مشروع بین‌المللی یمن، وظیفه مذاکره با انصارالله برای برقراری آتش‌بس دائمی را برعهده خواهد داشت.» «هادی» اندکی پیش از اعلام کناره‌گیری خود، در آخرین اقدام «علی محسن احمر»، معاون خود و قدرتمندترین مهره نظامی کابینه‌اش را اخراج کرده بود. این در حالی بود که «احمر» به دلیل سوابق تجاوزگرایانه نظامی در شمال یمن و نقش پررنگی که در جنگ داخلی شمال و جنوب در سال 1994 داشت، از سوی انصارالله عنصری مطرود به شمار می‌‌رفت.
 رئیس شورای جدید ریاست جمهوری کیست
به نوشته «گاردین»، رئیس شورای جدید ریاست جمهوری یمن را «رشاد العلیمی» مشاور «هادی» و وزیر کشور سابق دولت «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین این کشور برعهده گرفته است. مردی که روابط نزدیکی با عربستان و دیگر گروه‌های داخلی یمن همچون حزب اصلاح دارد. این در شرایطی است که ترکیب شورای 7 نفره نشان می‌‌دهد، حضور وابستگان امارات نسبت به عربستان 4 به 3 است و این بار کفه ترازو به سمت ابوظبی سنگینی می‌‌کند. با این حال ریاض پس از پایان نمایش «هادی»، وعده کمکی 3 میلیارد دلاری به شورای جدید ریاست جمهوری را اعلام کرد و همزمان «محمد بن سلمان» میزبان «العلیمی» و دیگر اعضای شورا که به باور کارشناسان هدفی جز تشکیل ائتلاف ضدحوثی ندارند، شد. این اقدام نه تنها از سوی اکثر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مورد استقبال قرار گرفت که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا نیز نسبت به آن واکنشی مثبت داشت و اعلام کرد: «واشنگتن همچنان برای ایجاد راهکار اصولی و بلندمدت برای بحران یمن در کنار دولت جدید خواهد بود.»
واکنش انصارالله به شورای سعودی
در حالی که شورای ریاست جمهوری جدید یمن براساس طرح و برنامه سعودی‌ها، در تدارک اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی این کشور و مذاکره با انصارالله برآمده است، به نوشته العالم، «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی انصارالله با غافلگیر کننده خواندن این تحولات گفت: «این شورا مزدوران سعودی هستند و «العلیمی» از آنجا که عامل امریکا و وابسته به آن است به عنوان رئیس شورا برگزیده شده است. در واقع یمن هیچ نقشی در انتخاب این شورا نداشته و استواری مردم یمن موجب می‌‌شود در برابر چنین اقدام غیرقانونی و ناموجهی که به نفعشان نیست بایستند.» «محمدعلی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز تشکیل این شورا را مسأله داخلی سعودی‌ها خواند و گفت: «این افراد مزدورانی هستند که با عربستان همکاری دارند و سیاهی لشکر سپاه سعودی به شمار می‌‌روند.» «محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله نیز با انتقاد از تشکیل این شورا گفت: «هر فعالیتی خارج از مرزهای یمن تنها یک نمایش مضحک است.» این واکنش‌ها در حالی است که به باور تحلیلگران «العالم»، رفتار شناسی بن‌سلمان در ماجرای کودتای سفید علیه «هادی» نشان می‌‌دهد ولیعهد سعودی برای خروج آبرومندانه از بحران یمن و تدارک مقدمات نشستن بر تخت پادشاهی با کسی تعارف ندارد و هیچ یک از همراهان و دستیاران او از تاریخ انقضای مشخص و کارویژه معینی برخوردار نیستند.
بدون شک ولیعهد سعودی که به بهانه حمایت از دولت «هادی»، جنگی 7 ساله را بر مردم یمن تحمیل کرد، حالا با برکناری او بهانه اصلی ادامه جنگ را از دست داده و می‌‌تواند مهم‌ترین دغدغه‌اش یعنی فرار از یمن را محقق کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/4/608672/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها