امروز پارلمان پاکستان تکلیف نخست‌وزیر این کشور را مشخص می‌کند

بزرگترین چالش عمر «عمران خان»


وصال روحانی/ دیوان عالی پاکستان روز پنجشنبه در مسیر مخالفان «عمران خان»، نخست‌وزیر از قدرت کنار رفته این کشور حرکت کرد و با اعلام اینکه وی در درخواست برای انحلال پارلمان بر‌خلاف قانون اساسی عمل کرده، حکم داد جلسه پارلمان برای دادن رأی اعتماد به عمران‌خان باید برگزار شود. این جلسه که بنا است امروز برگزار شود، شرایط «عمران خان» را بحرانی‌تر ساخت. به گزارش «فایننشال تایمز»، یکشنبه هفته گذشته «عارف علوی»، رئیس جمهوری پاکستان در همسویی با عمران‌خان دستور انحلال پارلمان را صادر و بر برگزاری انتخابات زودهنگام به قصد تشکیل یک کابینه جدید برای این کشور تأکید کرد. اینک رأی دادگاه عالی پاکستان روند این بازی را تغییر داده و قرار است امروز (شنبه) جلسه پارلمان تشکیل و درباره رأی عدم اعتماد به «عمران خان» رأی‌گیری و اتخاذ تصمیم شود. این در حالی است که ارزش روپیه پول ملی پاکستان در روز پنجشنبه به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسید و این کشور 220 میلیون نفری دارای سلاح هسته‌ای با موج تازه‌ای از بی‌ثباتی‌ها رودررو شد.

عمران‌خان: باز هم برای بهروزی پاکستان می‌جنگم
شرایط کنونی پاکستان عمران‌خان را با بزرگترین چالش زندگی سیاسی‌اش که البته دورانی نه چندان طولانی را شامل می‌شود (او یک قهرمان بزرگ در رشته ورزشی کریکت بود و سوار بر محبوبیت خود به عرصه‌های سیاسی آمد)، روبه‌رو کرده است. اگر در جلسه روز شنبه پارلمان رأی عدم اعتماد به عمران‌خان صادر شود، بعید است که او بتواند از خاکستر این ناکامی برخیزد و پست نخست‌وزیری را در انتخابات بعدی پس بگیرد. او با بیان اینکه امریکا درصدد برکناری او بوده و رقبای او با حلقه زدن به دور امریکا در این توطئه مشترک همراهی داشته‌اند، قصد بی‌اثر کردن تلاش‌هایی را داشت که هدف از آن بی‌کفایت جلوه دادن وی و برکناری‌اش از پست نخست‌وزیری پاکستان بوده است. «عمران خان»  پس از حکم دیوان عالی پاکستان که وی را در یک موضع انفعالی‌ قرار داد، در توئیتی به هواداران خود متذکر شد که در جلسه‌ای فوق‌العاده با اعضای کابینه‌اش نقشه راه تازه‌ای را برای دولت ترسیم خواهد کرد و افزود: «پیام من به ملت پاکستان این است که یک‌بار دیگر برای بهروزی پاکستان خواهم جنگید. این کاری است که در تمام عمرم انجام داده‌ام.»
در همین حال رقبای عمران خان هم بیکار ننشسته‌اند و با محکوم کردن اقدامات اخیر وی و ضدیت آن با نص قانون اساسی پاکستان آینده‌ای بدون «عمران خان» را بهترین گزینه برای این کشور توصیف کردند. به گزارش «زی‌نیوز» شهباز شریف رهبر حزب «مسلم لیگ نواز» که رقیب اصلی «عمران خان» است، گفت: «رأی روز پنجشنبه دیوان عالی نشانه تخطی و سند قانون‌گریزی‌های عمران‌خان است و با همین رأی و با آرایی که روز شنبه در پارلمان پاکستان صادر خواهد شد، سیاست‌های سرشار از فریب عمران‌خان برای همیشه محو خواهد شد.»

امیدواری‌های حزب عمران‌خان
دوستداران عمران‌خان که بدون توجه به حاصل و ثمره فعالیت‌های سیاسی سالیان اخیر او، وی را ذاتاً دوست می‌دارند، رقم زیادی را تشکیل می‌دهند و این مسأله‌ای است که حزب عمران‌خان (PTI) به عنوان وسیله‌ای مؤثر برای عبور از بحران بزرگ فعلی روی آن حساب می‌کند. در اطلاعیه روز پنجشنبه گذشته این حزب آمده است: «دولت عمران‌خان همیشه وقار خود را حفظ کرده و استقلال پاکستان را وظیفه اول خود شمرده است و حالا که ثابت شده امریکا در امور داخلی ما دخالت کرده و قصد ساقط‌‌سازی عمران‌خان را دارد، در این رویارویی سهم خود را ادا کرده و برای حفظ استقلال کشور ثابت‌قدم‌تر جلوه خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/4/608674/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها