گزارش «ایران» از عقب نشینی قیمت محصولات کشاورزی

فروکش کردن تب 48 ساعته گوجه فرنگی


امین محمودی
خبرنگار
به گزارش «ایران»، قیمت محصولات کشاورزی دو هفته‌ای است که با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده است به طوری که قیمت برخی  از این محصولات به‌دلیل کمبود شدید در میادین سر به فلک کشید به همین دلیل غرفه‌های میوه و تره‌بار و خرده فروشان از خرید گرانقیمت این محصولات در میادین خودداری می‌کردند و برخی دیگر نیز به‌دلیل کمبود بار در این میادین نمی‌توانستند محصول مورد نظر خود را تأمین کنند.
یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر به اعتصاب کامیون‌داران برمی‌گشت به طوری که آنها می‌گفتند سوخت کافی برای بارگیری محصولات کشاورزی را ندارند و میزان کرایه بارگیری محصولات کشاورزی آنان نیز بسیار پایین است.
به همین دلیل گوجه‌فرنگی به‌عنوان یک محصول جالیزی و حساس به سرما که در این فصل از مناطق جنوبی کشور تأمین می‌شود به دلیل کاهش انتقال این محصول از استان‌های تولید کننده منجر به گرانی آن در دیگر شهرها شده بود.
مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان اعلام کرده بود که تنها ۱۷ درصد به تعرفه کامیون‌داران اضافه شده است و از این‌رو بسیاری از آنها تمایلی به بار زدن محصولات کشاورزی ندارند.
ولی با این حال دو روز پیش بود که وی اعلام کرد با رایزنی‌های صورت‌گرفته با کشاورزان و کامیون‌داران بار به میزان کافی از صبح پنجشنبه به ۳۰ استان کشور ارسال شد و رانندگان کامیون با پذیرش ۱۰ درصد افزایش نرخ کرایه پذیرفتند که به جاده‌ها بازگردند و همین مسأله تنش قیمتی در میدان اصلی میوه‌وتره‌بار را کنترل کرد.
با این حال طی دو روز گذشته بالاخره تب افزایش کاذب قیمت‌های محصولات کشاورزی فروکش کرد و حالا مردم می‌توانند براحتی مواد غذایی و محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.

عرضه گوجه‌فرنگی در خرده فروشی‌ها با قیمت 9 هزار تومان
ایران به طور میانگین سالانه 6 میلیون و 500 هزار تن از 190 میلیون تن گوجه‌فرنگی تولید شده در سراسر جهان را تولید می‌کند و همواره یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان این محصول به کشورهای منطقه بوده است و در برخی از سال‌ها نیز تولید این محصول به حدی زیاد بود که با وجود خرید گسترده کارخانجات رب و صادرات کافی؛ گوجه های زیادی تلف شده و دور ریخته می‌شود.
خبرها حاکی از آن است که امسال نیز کشاورزان 2 تا 3 برابر سال گذشته گوجه کاشته‌اند ولی با این حال قیمت این محصول طی دو هفته اخیر به‌صورت کاذب بشدت افزایش یافت، به طوری که قیمت این محصول طی چند روز گذشته در تهران به 27 هزار تومان، در همدان به 40 هزار تومان و در قزوین به 50 هزار تومان نیز رسیده بود و در برخی شهرهای کشور همچون اهواز نیز بشدت کمبود آن در بازار احساس می‌شد.
بیشتر خرده‌فروشان علت اصلی این افزایش قیمت را کاهش عرضه گوجه‌فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عنوان کردند، از طرف دیگر اما رئیس اتحادیه بارفروشان علت این افزایش قیمت افسارگسیخته را مشکلات کامیون‌داران و کاهش تمایل آنها به بار زدن محصولات کشاورزی دانست.
دارایی نژاد همچنین اعلام کرد که در شرایط عادی حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن گوجه‌فرنگی وارد میدان میوه و تره‌بار می‌شد ولی این حجم در چند روز قبل بشدت تقلیل پیدا کرد و به 30 تا 50 تن در هر روز رسید.
مشاهدات خبرنگار روزنامه ایران از برخی غرفه‌های میوه و تره‌بار شهرداری و خرده فروشی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گوجه‌فرنگی با کاهش محسوس قیمت روبه‌رو شده است و هم اکنون گوجه‌فرنگی به میزان کافی در این غرفه‌ها توزیع شده و با قیمت 9 تا 12 هزار تومان به فروش می‌رسد.
هم اکنون نیز برداشت این محصول در میناب، بندر عباس و بوشهر نیز آغاز شده و با افزایش عرضه، شاهد کاهش قیمت‌ آن خواهیم بود و انتظار می‌رود تا سه روز آینده قیمت گوجه‌فرنگی به زیر 9 هزار تومان برسد.

گوشت 85 هزار تومانی به بازار آمد
در بازار گوشت قرمز نیز مافیا و سودجویان با ایجاد موج گسترده در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت گوشت قرمز به بالای ۲۰۰ هزار تومان درصدد آشفته‌سازی این بازار و تثبیت قیمت دلخواه خود بودند که با مشاهدات میدانی از قصابی‌های سطح شهر این خبر از اساس تکذیب شد و هیچ مشکلی در خصوص تأمین این کالای اساسی در ماه مبارک رمضان برای مردم وجود ندارد.
افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک نیز در این خصوص به «ایران» گفت: علت اصلی گرانی کاذب گوشت قرمز در بازار وجود دلالان مافیای گوشت است به طوری که آنها به‌دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند تا بتوانند از شرایط ایجاد شده و حساسیت مسئولان نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی سوءاستفاده کنند و مجوز واردات بیشتری را از آنان اخذ کنند.
احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران درباره این موضوع گفت: با توجه به افزایش تولید گوشت قرمز به مرز یک میلیون تن، امکان تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز کشور در داخل وجود دارد و صنعت دام در داخل کشور مشکلی برای تأمین نیاز داخلی ندارد.
از طرف دیگر رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام گفت: آنچه موجب می‌شود قیمت گوشت قرمز خودسرانه افزایش یابد نه کمبود دام و یا افزایش تقاضا، بلکه رکود تورمی در این بازار است.
منصور پوریان اظهار کرد: میزان دامی که در حال حاضر به بازار عرضه می‌شود آن‌قدر زیاد است که دام‌ها روی دست دامدار مانده و هم‌اکنون دامداران عرضه فراوانی به بازار دارند.
با این حال برای رفع هرگونه نگرانی، دولت نیز ابتکار عمل این بازار را به دست گرفت تا مردم در این ماه مبارک هیچ مشکلی برای تأمین گوشت قرمز نداشته و توانایی خرید آن را نیز به دست آورند.
به طوری که چهارشنبه هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص قیمت گوشت منجمد گوسفند و گوساله، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد از فردا  (پنجشنبه هفته گذشته) هر کیلو گوشت منجمد گوساله با قیمت ۹۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفند با قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه شود.

سیب‌زمینی و پیاز هم ارزانتر شدند
قیمت پیاز و سیب زمینی نیز طی دو هفته گذشته به‌دلیل کمبود بار در میادین و مشکلات حمل نقل به بالاترین حد خود رسیده بود به طوری که هر کیلوگرم سیب زمینی در بازار به قیمت 16 هزار تومان و هرکیلو گرم پیاز نیز به قیمت 20 هزار تومان عرضه می‌شد ولی با این حال با رفع این مشکلات هم اکنون بازار این دو محصول نیز آرام شده و قیمت پیاز و سیب‌زمینی به ترتیب به 5 و 9 هزار تومان رسیده است.
در همین خصوص مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوجه‌فرنگی روی نرخ سایر صیفی‌جات نیز تأثیر چشمگیری گذاشته بود، افزود: بر این اساس قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی که به ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان رسیده بود به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و قیمت پیاز به کیلویی ۵ هزار تومان و سیب زمینی کهنه به ۶ تا ۸ هزار تومان و سیب زمینی تازه به ۹ تا ۱۱ هزار تومان رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/9/608693/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها