سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد

هزینه ساخت مسکن کاهش یافت


در نهضت ملی مسکن هزینه ساخت تقریباً معادل 5تا 5،5میلیون تومان است و دولت با حمایت‌های یارانه‌ای مانند تأمین مصالح ارزان، صدور پروانه ساخت با قیمت کمتر، کاهش هزینه بیمه، مالیات و هزینه‌های دیگر در این طرح، تلاش می‌کند هزینه ساخت را کاهش دهد.
اجرای مهم‌ترین برنامه کشور در حوزه مسکن، ساخت 4میلیون مسکن در سال است. مقدمات این برنامه آماده شده و بعد از پایان نام‌نویسی و تأیید متقاضیان، حتی به برخی از متقاضیان اعلام شده نسبت به پرداخت آورده اولیه اقدام کنند. مهم‌ترین هدف دولت در برنامه نهضت ملی مسکن، تأمین مسکن برای اقشار ضعیف است به همین دلیل هزینه ساخت در این برنامه اهمیت زیادی دارد. تلاش دولت این است که ساخت مسکن در نهضت ملی با کمترین افزایش قیمت باشد. در همین راستا دولت، تأمین زمین این واحدها را ازمحل ذخایر زمین دولتی تأمین می‌کند که این موضوع تأثیر زیادی بر کاهش قیمت تمام‌شده ساخت دارد، اما با توجه به اینکه ساخت‌وساز در نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی و انبوه‌سازان یا مالکان خصوصی است، هزینه ساخت هر متر مسکن نیز تأثیر مهمی در قیمت نهایی دارد. در آغاز برنامه، هزینه ساخت در نهضت ملی مسکن هر متر 4،5میلیون تومان برآورد شده بود، اما محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی در آخرین اظهارنظر درخصوص قیمت تمام شده ساخت در نهضت ملی مسکن، اعلام کرد: «هموطنانی که در این طرح مشارکت می‌کنند عدد ثابتی را استناد نکنند و بر اساس نوع ساختمان و تعداد طبقات و موضوعات متفاوت با قیمت‌های  متفاوتی مواجهیم.» با اینکه مبلغ مشخصی برای قیمت ساخت مسکن در نهضت ملی در نظر گرفته نشده است اما آن‌طور که دولت در نظر دارد قیمت‌ها باید بر اساس توان اقشاری باشد که متقاضی دریافت این
مسکن هستند.
تعرفه‌های نظام مهندسی
یکی از شاخص‌های تعیین نرخ ساخت مسکن، تعرفه‌هایی است که هر سال سازمان نظام مهندسی اعلام می‌کند. سال گذشته این سازمان نرخ تعرفه‌ها را نسبت به سال قبل بیش از 200 درصد افزایش داد، اما در حالی که رئیس پیشین نظام مهندسی کشور نرخ‌های ساخت مسکن برای سال‌جاری را اعلام کرده بود، سرپرست جدید این سازمان با کاهش ۴۰درصدی هزینه‌ها، نرخ نامه جدید را ابلاغ کرد.
بر این اساس سازمان نظام مهندسی نرخ تعرفه ساخت برای ساختمان‌های یک و دو طبقه را متری ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان، ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان، ساختمان ۶ و ۷ طبقه متری ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان، ساختمان‌های ۸ تا ۱۰طبقه متری ۵میلیون و ۴۰۰هزار تومان، ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۶میلیون تومان، ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۶ میلیون و ۶۰۰هزار تومان و ساختمان‌های ۱۶طبقه به بالا را متری ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان اعلام کرده است. بر اساس آنچه سازمان نظام مهندسی کشور اعلام کرده، این تغییر نرخ‌های ساخت‌وساز بر اساس دستور وزیر راه‌و‌شهرسازی و همچنین در راستای اجرای بند ۲-۱۷ فصل پنجم شیوه نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) تعیین و ابلاغ شده است.
بر این اساس با تغییر ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان، هزینه ساخت‌وساز ابلاغی به سازمان‌های نظام مهندسی، برای سازه‌های پُرمصرف (۳ تا ۵ طبقه)
۳ میلیون تومان برای هر مترمربع کاهش داشته است. این کاهش هزینه برای بلندمرتبه‌سازی (۱۶طبقه به بالا) نیز به بیش از ۴میلیون تومان می‌رسد.
حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی درخصوص مبنای محاسبه هزینه ساخت، گفت: برای محاسبه تعرفه، باید از قانون تبعیت کرد. بر اساس فصل پنجم مبحث دو قانون مقررات ملی ساختمان، شاخص‌هایی از سال 1384 اعلام شده است که مبنای هزینه ساخت بر طبق آن تعیین می‌شود.
شکیب افزود: سازمان نظام مهندسی دقیقاً بر اساس همان شاخص‌ها، ضوابط، قوانین و مقررات تعرفه هزینه ساخت را برآورد کرده است. تعرفه هزینه ساخت که سازمان نظام مهندسی اعلام کرده است به‌عنوان تعرفه مبنای هزینه ساخت است. به گفت سرپرست سازمان نظام مهندسی، مبلغی که سازمان نظام مهندسی به‌عنوان تعرفه مبنا اعلام کرده است نسبت به سال گذشته حدود 54،5درصد افزایش یافته است، اما هر استان می‌تواند براساس مبحث دو، درخواست 25 درصد افزایش یا کاهش هزینه مبنای ساخت را داشته باشد. سال قبل تعرفه مبنای ساخت 32درصد و سال 99 نیز 11درصد افزایش یافته بود.
وی افزود: اعلام تعرفه بر اساس مجوز وزارت راه‌وشهرسازی است. تعرفه‌ای که چند ماه قبل اعلام شد، ابلاغ نشده بود و فقط تعرفه پیشنهادی به وزارت راه‌وشهرسازی بود. رئیس سازمان می‌تواند رسماً تعرفه‌ها را اعلام کند اما با توجه به اینکه آن نرخ‌ها مغایر مقررات بود قطعاً تأیید نمی‌شد.
شکیب گفت: قبل از اینکه تعرفه‌ها را اعلام کنیم به وزارتخانه اطلاع دادیم که قیمت‌های واقعی بیشتر از نرخی که ما باید براساس قانون تعیین کنیم، افزایش یافته است، اما در عین حال تعرفه‌ای که چند ماه پیش اعلام شده حدود 260 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته بود. هزینه ساخت یک شاخص است و قیمت نهایی هزینه ساخت نیست. درواقع این تعرفه فرمولی برای برآورد هزینه‌ها است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: مبنای تعیین تعرفه هزینه ساخت که نظام مهندسی براساس آن نرخ‌ها را اعلام می‌کند، مربوط به
16 سال قبل است یعنی از 16سال قبل تا الان، این مبنا بازنگری نشده است. تکلیف ما این است که مبنای تعرفه را بر اساس هزینه‌های جدید تغییر دهیم تا تعرفه‌ها واقعی باشد. وی گفت: بعد از استقرار شورای مرکزی نهم در سازمان نظام مهندسی، قطعا درخواست تغییر مبانی تعرفه‌ها باید به وزارت راه‌وشهرسازی ابلاغ شود و تاکنون هم در این زمینه کوتاهی شده است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی گفت: هزینه واقعی ساخت از 5،5 تا 9 میلیون تومان است که بستگی به نوع ساخت دارد هر چه ساخت لاکچری باشد هزینه ساخت هم بالا می‌رود. در نهضت ملی مسکن هم هزینه ساخت تقریباً معادل 5تا 5،5میلیون تومان است و دولت با حمایت‌هایی مانند تأمین مصالح ارزان، صدور پروانه ساخت، بیمه، مالیات و هزینه‌های دیگر در این طرح با قیمت پایین و یارانه‌ای، تلاش می‌کند هزینه ساخت در نهضت ملی را کاهش دهد.
با توجه به اینکه دولت نیزاز تعیین متری 4،5تا 4،7میلیون تومان به‌عنوان هزینه ساخت نهضت ملی مسکن خبر داده است، به نظر می‌رسد ارقام جدید اعلامی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به ارقام مورد نظر دولت نزدیکتر باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/11/608699/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها