در ادامه اولویت بخشی به دیپلماسی اقتصادی و تجارت با همسایگان

مرکز تجاری ایران در ارمنستان افتتاح می‌‌شود


گروه اقتصادی - مرکز تجاری و نمایشگاه اقتصادی دائمی ایران در ارمنستان در سفری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایروان خواهد داشت افتتاح می‌‌شود؛ افتتاح این مرکز گامی در جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجارت با همسایگان خواهد بود. حامد فروزان، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز پنجشنبه در نشست وبیناری با مدیر امور بین‌الملل وزارت کار و امور اجتماعی ارمنستان اظهار کرد: با هدف تبیین ظرفیت‌های دو طرف در حوزه‌های تولید و تجارت محصولات و خدمات، تفاهمنامه همکاری در این حوزه منعقد خواهد شد. وی با اشاره به آماده‌سازی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان برای عرضه توانمندی‌های دانش‌بنیان و دستاوردهای تعاونی‌های شاخص، گفت: این پتانسیل ارزشمند در سفر دکتر عبدالملکی به ایروان افتتاح می‌شود.
دیپلماسی اقتصادی و تجارت با همسایگان از اولویت‌های دولت سیزدهم است که در نتیجه گام‌هایی که در این راستا برداشته شد طی شش ماهه دوم سال 1401 رشد ۴۸ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به ۱۵ کشور همسایه رقم خورد. در همین راستا توسعه تجارت و تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی با 15 همسایه ایران در اولویت دولت قرار دارد؛ تجارت با همسایگان مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌‌توان به کوتاه بودن مسیر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اشاره کرد، از سوی دیگر نزدیکی فرهنگی و اقتصادی کشورهای هم‌مرز می‌‌تواند در تأمین نیازهای بازارهای صادراتی و وارداتی کمک کننده باشد.
پیش از این رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف گذاری دولت در این زمینه توسعه صادراتی ۳۵ میلیارد دلاری و افزایش تجارت ۷۰ میلیارد دلاری کشور طی چهار سال آینده را برآوردی برای دستاوردهای این رویکرد و اولویت دانست. سفرهای رئیس جمهور و دولت به کشورهای همسایه، رسمی شدن عضویت ایران در اتحادیه شانگهای و برقراری دیپلماسی اقتصادی با هم مرزان ایران از جمله فعالیت‌هایی است که دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته در راستای توسعه تجارت با همسایگان انجام داده است. بر اساس آمار گمرک کل تجارت ۱۱ ماهه ایران در سال 1400 با همسایگان به ۵۸ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۵۳۳ تن به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۵۵ دلار رسید که سهم پنج ماه نخست ۳۳ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۶۸۷ تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۷۶ میلیون و ۲۹۷ هزار و هشت دلار و سهم ۶ ماهه (از ابتدای شهریور تا اول اسفندماه) ۵۸ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۵۳۳ تن به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۵۵ دلار بود. بر این اساس درباره کشور ارمنستان که حالا قرار است نمایشگاه دائمی اقتصادی ایران در آنجا برپا شود؛ بر اساس آمار ایران به ارمنستان ۶۱۵ هزار و ۳۷۴ تن به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۵۹۴ دلار صادرات و سه هزار و ۱۰۵ تن به ارزش ۶ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۱۰۶ دلار واردات انجام داده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در اسفندماه گذشته در سفری که به ارمنستان داشت، اعلام کرده بود که  اگر ساز و کارهای نقل ‌و انتقالات پولی و مالی به خوبی شکل بگیرد، حجم تجارت دو کشور ایران و ارمنستان در مدت کوتاهی دو برابر خواهد شد.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7881/13/608709/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها