وزیر راه و شهرسازی خبر داد

آغاز دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی


اخذ مالیات از مالکان واحدهای خالی، بر اساس قانون بودجه امسال اجرایی شده است. این برنامه به منظور عرضه این واحدها به بازار مصوب شده است. با توجه به آمار بالای خانه‌های خالی در کشور، این برنامه کمک می‌کند تا مالکان واحدهای خالی را برای فروش یا اجاره به بازار عرضه کنند. این قانون از سال 95 تصویب و باید اجرا می‌شد اما دولت قبل، در اجرای آن تعلل کرد تا اینکه این قانون در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد. اخذ مالیات از واحدهای خالی از بهمن 1400 شروع شده و مالیات سال گذشته این واحدها باید تا تیرماه امسال وصول شود. بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی و مسئولان سازمان امور مالیاتی، دریافت مالیات از خانه‌های خالی آغاز شده است.
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک میان اعضای کمیسیون عمران مجلس از ارسال پیامک مالیاتی برای ۵۴۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی از نمایندگان مجلس سؤالاتی را در خصوص حمل و نقل و وضعیت نامناسب جاده‌ها مطرح کردند که عمده آنها به کمبود اعتبارات و مسائل بودجه مربوط می‌شود و مقرر شد پیگیری لازم انجام شود. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طبق سامانه املاک و اسکان که مدتی پیش ساماندهی شد، آمار خانوارهای ایرانی ۶۵ میلیون نفر بوده که وضعیت سکونت تعداد زیادی از آنها مشخص شده است. وی با بیان اینکه برای خانه‌های خالی شناسایی شده پیامک ارسال کردیم تا وضعیت سکونتی خودشان را تعیین تکلیف کنند، تأکید کرد: در صورتی که خانه آنها خالی نبوده باید در سامانه املاک و اسکان اصلاح کنند. البته تعدادی از مالکان وضعیت خودشان را اصلاح کرده و برای تعداد زیادی از مالکان نیز قبض مالیاتی صادر کردیم. قاسمی بیان کرد: سامانه املاک و اسکان نواقصی داشت و موضوعاتی با سازمان امور مالیاتی و سازمان بازرسی مطرح بود که مقرر شد ظرف دو هفته، کمیته مشترک ایجاد و به وضعیت سامانه رسیدگی شود و نواقص آن برطرف شود تا برای تمامی خانه‌های خالی قبض مالیاتی صادر کنیم. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تعداد خانه‌های خالی به‌صورت دقیق مشخص نبوده و بین ۲ الی ۲.۵ میلیون اعلام می‌شود اما هم اکنون برای ۵۴۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده پیامک ارسال کردیم که از تعداد کمی نیز مالیات اخذ شده است.
دریافت مالیات تا پایان تیرماه
همچنین در خصوص فرصت مالکان برای پرداخت مالیات سال 1400 واحد مسکونی خالی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: تا پایان تیرماه امسال مالیات خانه‌های خالی سال ۱۴۰۰ از مالکان مطالبه می‌شود. جهانگیر رحیمی به مهر گفت: در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، وزارت راه و شهرسازی بر اساس سامانه املاک و مستغلات اطلاعات ۵۷۰ هزار واحد خالی از سکنه را برای دریافت مالیات آنها به سازمان امور مالیاتی ابلاغ کرد. وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی از واحدهایی که به‌عنوان خالی از سکنه به سازمان مالیاتی معرفی شده بودند، در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر قرار داشتند که طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات نمی‌شوند، لذا از وزارت راه و شهرسازی خواستیم تا بار دیگر لیست جدیدی ارائه داده و واحدهای خالی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر را حذف کنند.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نهایتاً آمار ۴۸۸ هزار واحد خالی از سکنه در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به سازمان امور مالیاتی مطابق اطلاعات برگرفته از سامانه املاک و مستغلات ارجاع شد. وی تأکید کرد: ما هم در این سازمان، برای مالکان واحدهای مسکونی خالی پیامک ارسال کردیم که بخش زیادی از آنها اعتراض کردند؛ تعدادی هم خالی بودن واحد را پذیرفتند و بخشی از آنها نیز اقدام به واریز مالیات بر خانه‌های خالی خود کردند.
رحیمی بیان کرد: تا پایان تیر ماه امسال کلیه اطلاعات مالکان واحدهای خالی از سکنه در سال گذشته جمع‌آوری و نهایی می‌شود و سپس نسبت به مطالبه مالیات خانه‌های خالی سال گذشته اقدام خواهیم کرد.
عملکرد دستگاه‌ها در وصول مالیات خانه‌های خالی
محمد رضا‌ پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی اظهار کرده است: بر اساس گزارشی که وزیر امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی ارائه کردند بخش عمده‌ای از سامانه املاک و مستغلات اجرایی نشده است و مشکلات متعددی در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی وجود دارد. وی با تأکید بر اینکه میزان مالیات دریافتی کمتر از یک درصد مجموعه مشمول پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی است، عنوان کرد: میزان مالیات دریافتی از خانه‌های خالی نشان می‌دهد که عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون مذکور با چالش‌های جدی مواجه است.
آنطور  که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است عمده مشکل در اجرای  قانون مالیات خانه‌های خالی، مربوط به شناسایی واحدها و راستی آزمایی اطلاعات است. این مشکل بیشتر به خاطر نواقص سامانه املاک و اسکان است. بر اساس روند شناسایی واحدهای خالی از سکنه، مالکان این واحدها باید اطلاعات املاک خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند، این اطلاعات پس ازراستی آزمایی از سوی وزات راه به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. اما متولیان سازمان امور مالیاتی اعلام کردند که اطلاعات مربوط به واحدهای خالی که وزارت راه و شهرسازی تاکنون برای آن سازمان ارسال کرده است، دارای اشکالاتی است و حتی برخی خانه‌ها که به‌عنوان واحد خالی معرفی شده است پس از شکایت مالک و بررسی سازمان امور مالیاتی مشخص شده، واحد از ویژگی خانه خالی خارج است. وزارت راه و شهرسازی البته اعلام کرده که بسیاری از مالکان، اطلاعات ملکی خود را ثبت نکرده‌اند اما این وزارتخانه با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به املاک را در اختیار دارد، برای مالکان پیامک ارسال می‌کند و از آنها می‌خواهد نسبت به درج اطلاعات درست املاک خود اقدام کنند که مالکان این پیامک را اینگونه تلقی می‌کنند که واحد آنها به‌عنوان واحد خالی شناسایی شده است.
با توجه به اینکه درآمدهای مالیات خانه‌های خالی در قانون بودجه آمده است، متولیان اجرای این قانون در دستگاه‌های مختلف باید روند اجرای آن را سرعت ببخشند. کارشناسان اقتصادی معتقدند دریافت مالیات از خانه‌های خالی راهکار مهمی جهت ثبات بخشی به قیمت‌ها در بازار مسکن است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/11/609446/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها