77 درصد کشاورزی لرستان به‌صورت دیم است

آسیب به دیمزارهای لرستان با تداوم خشکسالی


زهره افشار
خبرنگار
لرستان امسال نیز با تنش آبی مواجه است و ادامه کاهش بارش‌ها، کشاورزان این استان را نگران کرده است. در این میان سهم 77 درصدی کشت دیم از مجموع کشت استان عاملی شده تا آسیب‌پذیری بخش کشاورزی این استان در مقابل خشکسالی بالاتر برود.
«عماد شاهرخی»، رئیس جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در سال زراعی جاری (یکم مهر ماه 1400) تاکنون به طور میانگین 323 میلیمتر بارش در استان داشته‌ایم که این میزان بارش 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 32 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی لرستان سال گذشته نیز با خشکسالی مواجه بود، افزود: این کم بارشی موجب شده آبدهی چشمه‌ها 36 درصد کاهش یابد و دبی آب رودخانه نیز با کاهش قابل توجه 70 درصد مواجه شود. به گفته شاهرخی در حال حاضر حجم ذخیره آب پشت سدهای لرستان از کاهش 39 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که در هفته دوم فروردین نیز بارش مناسبی در لرستان نداشتیم، متأسفانه پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی‌است که تا هفته دوم اردیبهشت باید چشم انتظار بارش در لرستان باشیم.
این پراکنش نامناسب باران برخی مناطق دیم استان از جمله اراضی دیم پلدختر را در معرض بحران قرار داده است البته هنوز امید برای بهبود این وضعیت داریم.
وی با اشاره به اینکه تنها 23 درصد اراضی کشاورزی لرستان به‌صورت آبی کشت می‌شود، افزود: این در حالی است که 77 درصد اراضی استان به‌صورت دیم کشت می‌شود. درواقع در حالی که در کشور به طور میانگین 44 درصد اراضی کشاورزی به‌صورت آبی کشت می‌شوند، این میزان در لرستان 23 درصد است و این رقم ریسک کشاورزی دیم استان را بالا برده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در پاسخ به این پرسش که دلیل بالابودن میزان کشت دیم استان با اینکه ١١ درصد آب‌های کشور در لرستان است و استان به لحاظ فراوانی آب سرزمین آبشارها نامیده می‌شود چیست، تأکید کرد: اختصاص آب مطالبه جدی بخش کشاورزی استان است و متأسفانه در سال‌های گذشته بحث سدسازی در استان به گونه‌ای بوده که حقابه لرستان در این بخش داده نشده است و این زمینه ساز روند افزایشی کشت دیم بوده است.
وی اظهار امیدواری کرد، با تخصیص اعتبار مصوبه سفر رئیس جمهور برای 13 ایستگاه پمپاژ آبیاری نوین لرستان بتوان وضعیت موجود را حفظ کرد.
وی گفت: در لرستان 185 هزار هکتار اراضی آبی و 785 هزار هکتار اراضی دیم داریم که تاکنون 46 هزار هکتار به تجهیزات نوین آبیاری مجهز شده‌اند.
شاهرخی در خصوص تأثیر این خشکسالی بر تولیدات کشاورزی استان توضیح داد: در صورتی که این کم بارشی ادامه پیدا نکند، امیدواریم با رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان بتوانیم به پیش‌بینی تولید 2.6 میلیون تنی تولیدات کشاورزی استان برسیم. وی تصریح کرد: کشت برنج که از سوی هیأت دولت ممنوع شده و ما کشت محصولات جایگزینی مانند ذرت علوفه‌ای، ماش، لوبیا، عدس و سورگوم را به کشاورزان پیشنهاد داده‌ایم.
به گفته وی کشت قراردادی در لرستان نیز از سال گذشته کلید خورده و در سال زراعی جدید علوفه بر گندم چغندر قند نیز در قالب کشت قراردادی کشت خواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر جهت خشکسالی جزءلاینفک کشاورزی کشور است و در عین حال با تغییرات اقلیمی گرم شدن هوا نیز مواجه هستیم، لذا کشاورزان باید کشت خود را با توجه به این حقایق انتخاب کنند و حتماً بیمه محصولات خود را در دستور کار قرار دهند تا کمتر به‌واسطه تنش‌های احتمالی آبی در معرض خسارت قرار گیرند. کم آبی به ۸۰ درصد مزارع دیم پلدختر خسارت زد.
در همین حال «شمس‌الدین جمشیدی»، مدیر جهاد کشاورزی پلدختر هم به ایرنا گفت: کم آبی و عدم بارندگی مؤثر طی بیش از ۴۵ روز گذشته، موجب خسارت به حدود ۸۰ درصد مزارع دیم این شهرستان شده است.
وی افزود: از مجموع ۲۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم، جو و حبوبات در پلدختر، بیش از ۱۷ هزار هکتار محصولات دیم در مرحله بحرانی خسارت هستند.
وی تأکید کرد: چنانچه تا پایان فروردین جاری بارندگی مؤثری وجود نداشته باشد درصد خسارت نیز افزایش خواهد یافت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/21/609470/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها