ایران در ایران


هجوم ملخ‌های مراکشی به دریاچه خشک پریشان

شیراز - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از مشاهده دستجات ملخ‌های مراکشی در بستر تالاب پریشان این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: ملخ‌های پوره و بالغ در بستر تالاب پریشان کازرون مشاهده شده است.
به گزارش ایرنا، حمید رشیدی با اشاره به آمادگی این مدیریت برای مقابله با ملخ‌های مراکشی گفت: بستر تالاب پریشان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و نوع بافت خاک، محل مناسبی برای تخم‌ریزی و رشد ملخ مراکشی است که تأخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی موجب بالدار شدن ملخ‌ها و حمله آنها به مزارع و تخریب همه گیاهان می‌شود. رشیدی اظهار داشت: ملخ مراکشی از مهم‌ترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که ابتدا به گیاهان مرتعی و سپس مزارع غلات و صیفی‌جات آسیب وارد می‌کند. رشیدی افزود: تمهیدات لازم برای مبارزه و کنترل آفت ملخ در شهرستان کازرون انجام شده و برای ردیابی عملکرد این‌ گونه ملخ به مزارع کشاورزی، ۳ تیم پایش تشکیل شده است.

جشن ملی برداشت توت‌فرنگی کردستان برگزار می‌شود

سنندج- جشن ملی برداشت توت فرنگی در کردستان اواخر اردیبهشت سال‌جاری به همت سازمان جهاد کشاورزی استان و اتاق بازرگانی سنندج و جمع دیگری از دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.
 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان در جلسه هماهنگی برگزاری رویدادی مربوط به توت فرنگی دراستان در سطح ملی اظهار داشت: برای برگزاری برنامه‌ای مناسب با اهداف مشخص باید کمیته‌های تخصصی تشکیل شود.کمال حسینی اضافه کرد: با توجه به پیشینه و جایگاه بالای تولید توت فرنگی در استان که در نتیجه تلاش کشاورزان و همت مسئولان ایجاد شده است باید برنامه‌ای منسجم و بسیار غنی با اطلاع‌رسانی گسترده برگزار شود. وی افزود: در سالیان گذشته اقدامات زیادی بویژه برای افزایش ماندگاری توت‌فرنگی در استان انجام شده که از جمله آنها استفاده از دستگاه‌های پرکولینگ (سردکننده) در مزارع بود. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان یادآور شد: امروزه توت فرنگی به یکی از محصولات برند استان تبدیل شده و از این مهم باید برای افزایش بهره اقتصادی سود ببریم و در این صورت است که موفقیت در تولید این محصول حاصل می‌شود. حسینی اظهارداشت: عملکرد تولید توت فرنگی در استان افزایش پیدا کرده ولی با توجه به تولید این محصول در دیگر استان‌های کشور سهم کردستان در این رابطه نسبت به چند سال پیش کاهش یافته است.

افزایش وابستگی روستاهای سمنان به تانکرهای آبرسانی

سمنان- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه این استان با ۷۵۰لیتر بر ثانیه کمبود آب روبه‌رو است، گفت: متأسفانه تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از روستاها باید با تانکر آبرسانی شوند.
به گزارش مهر، محمد حمیدی، درباره شرایط کم‌آبی و خشکسالی استان سمنان افزود: با توجه به اینکه در آستانه ورود به فصل گرما هستیم و امسال بیش از ۳۰درصد کاهش نزولات جوی را شاهد بودیم و استان سمنان جزو سه استان خشک کشور محاسبه شده، بنابراین برگزاری نشست‌های مرتبط با مدیریت مصرف آب به‌صورت جدی در دستور کار استانداری سمنان قرار دارد.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده ۷۵۰لیتر در ثانیه کمبود آبی استان سمنان می‌بایست تأمین شود وگرنه به مشکل برمی‌خوریم، افزود: در ۳۲۰روستا و ۲۱شهر استان سمنان به‌صورت تفکیک شده موضوعات مرتبط با آب و خشکسالی بررسی می‌شود تا بتوانیم بهترین راهکارها را برای ارتقای آبرسانی به استان داشته باشیم.
معاون استاندار سمنان همچنین ادامه داد: در شهرستان سمنان پیش‌بینی حفر و تجهیز 6 حلقه چاه جدید به دبی ۱۲۰لیتر بر ثانیه شده است که امیدواریم تا پیش از شروع فصل گرما، این کار صورت گیرد. در شاهرود نیز سه حلقه چاه جدید ایجاد و تجهیز می‌شود تا بتوانیم کمبود آب این شهرستان را نیز برطرف کنیم.


کشت تابستانه در حوضه رودخانه کرخه ممنوع اعلام شد

 اهواز - معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش ۵۸ درصدی آورد حوضه رودخانه کرخه گفت: با توجه به کاهش شدید منابع آب، کشت تابستانه در حوضه کرخه ممنوع شده است.
به گزارش ایرنا علی شهبازی با بیان اینکه حوضه کرخه بیشترین کاهش را داشته افزود: آورد حوضه کرخه ۱.۳ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش و نسبت به آمار بلند مدت ۵۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. وی مهم‌ترین برنامه برای تابستان پیش رو را ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف بویژه شلتوک در سراسر خوزستان عنوان کرد و افزود: ممنوعیت کشت شلتوک در همه حوضه‌های آبی از بهمن ماه سال گذشته اعلام شده است. این مقام مسئول اضافه کرد: به‌دلیل کاهش شدید منابع آبی در حوضه کرخه، کشت تابستانه در این حوضه ممنوع شده است. شهبازی با بیان اینکه حجم ذخایر سد کرخه نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۶ میلیارد مترمکعب کاهش داشته، گفت: از سال گذشته تراز سد کرخه منفی و زیر تراز نیروگاه بوده و هم اکنون نیز ذخیره این سد ۶ متر زیر تراز نیروگاه (۳۶۰ میلیون مترمکعب زیر تراز نیروگاه) قرار دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/21/609472/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها