اتحاد علمی برای ایجاد زنجیره سالم دانش‌بنیان


دکتر اصغر عبدلی
عضو تیم سازنده واکسن کرونا
درباره شعار سال که تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است و از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شده انتخاب دقیق و هدفمندی برای ایجاد تولید و اشتغالزایی بر مبنای دانش‌بنیان در کشور است، چرا که نیاز و مسیر برون‌رفت کشور از بحران فعلی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغالزایی از این مسیر می‌گذرد.
وقتی علم و دانش را به فناوری تبدیل کنیم، می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. شکل‌گیری درست و بجای شرکت‌های دانش‌بنیان باعث کارآفرینی و خلق ثروت شده و نتیجه آن را می‌توانیم در بهبود معیشت و زندگی مردم ببینیم.
اما برای اجرایی کردن این مسیر لازم است که یکسری مشکلات را هموار کرد. یکی از این مشکلات این است که سیستم‌های رگولاتوری و سیستم‌هایی که قانونگذار هستند باید یا نقش نظارتی داشته باشند یا نقش تولیدی، چون اگر قرار باشد بخش رگولاتوری هر دو نقش را ایفا کند، تضاد منافع با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌وجود آمده و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی را به چشم رقیب نگاه می‌کنند.
تصور کنید یک شرکت خصوصی دانش‌بنیان می‌خواهد یک ماده‌ای را تولید کند ولی همان ماده را یک مؤسسه دولتی نیز می‌خواهد تولید کند در این میان چون مؤسسه دولتی شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی را رقیب خود می‌بیند از این‌رو ممکن است در جاهایی که نیاز است به رقیب خود مجوز ندهد یا کاغذبازی کرده و کار را به تأخیر بیندازد. این دسته از موارد باعث می‌شود سیستم چابک دانش‌بنیانی در حوزه تولید و اشتغالزایی شکل نگیرد بنابراین برای تحقق شعار سال باید مؤسسات دولتی فقط به سمت نظارت دقیق و علمی پیش بروند تا کیفیت محصولات دانش‌بنیانی بالاتر رفته و فضای رقابت سالم داشته باشند.
شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان با خاصیت کارآفرینی و اشتغالزایی برگ برنده اقتصادی هر کشوری می‌تواند باشد. جنگ امروزی در دنیا بر سر اقتصاد است و هر کشوری که به کشورهای دیگر محصولی را صادر می‌کند در واقع به آن کشور حمله اقتصادی کرده است. یک مثل ساده گوشی سامسونگ یا اپل است که در دست همه ما وجود دارد و این یعنی تهاجم اقتصادی.
دانشجویان، محققان و فناوران کشور باید با اتحاد علمی برای ایجاد زنجیره سالم دانش‌بنیان و اشتغالزا تلاش کنند، چرا که کار گروهی منجر به خوشبختی و عزت دسته‌جمعی خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/25/609492/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها