روایتگر تمدن یک مملکت


حسین عصمتی
مجسمه‌ساز و نگارگر تقدیر شده در هفته انقلاب
ساخت سردیس سردار سلیمانی وظیفه‌ای بود که احساس می‌کردیم باید دراین زمینه کاری انجام دهیم. آن هم به خاطر حرف و حدیث‌هایی که در فضای مجازی موجب تمسخر شده بود. حتماً مستحضرید که بعد از شهادت سردار سلیمانی تندیس‌هایی ساخته شد که به شدت آثاری ضعیف بود و هیچ شباهتی با چهره سردار نداشت.همین تندیس‌ها و اشاعه آن در فضای مجازی جو نامطلوبی به وجود آورد، تا جایی‌که هم مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم مجسمه سازان پیشکسوت نسبت به ساخت تندیس‌های مربوط به سردار سلیمانی واکنش نشان دادند. همین اتفاقات باعث شد به فکر بیفتیم که این کار را انجام دهیم. من به اتفاق خانم مینا صدری این کار مشترک را به‌صورت دلی انجام دادیم. یعنی خودمان سفارش دادیم و خودمان هم ساختیم. هنوز هم این مجسمه در جایی نصب نشده و در کارگاه شخصی من است؛ کاری که برای دل خودم ساختم. به خاطر احساس دینی که به سردار سلیمانی داشتم.
سال 1399 بود که این کار را شروع کردیم. ما دوست داشتیم شباهت بسیاری بین کار ما و چهره سردار باشد. برای همین وقت بسیاری صرف جست وجو و گرفتن عکس‌ها و تصاویر سردار آن هم با کیفیت خوب و از زوایای مختلف کردیم. این کار را با طمأنینه و با دقت انجام دادیم نزدیک به سه ماه کار ساخت سردیس سردار طول کشید. تلاش کردیم هم از نظر شباهت و هم از نظر ساختار هنری بسیار با کیفیت باشد. من و خانم صدری به‌صورت ترکیبی با هم کار کردیم.چون کار هر دو ما هنری است. مجسمه‌سازی و نگارگری انجام می‌دهیم و این باعث شده کارمان با دقت بیشتر و حوصله انجام شود، به گونه‌ای که بین تمام اجزای صورت و نیز فرم چهره با آنچه در تصاویر دیدیم تناسب بسیاری ایجاد کردیم، بخصوص اینکه برخی چهره‌ها مثل سردار سلیمانی از شخصیت خاص و جدی برخوردارند و به نوعی سردیس ایشان باید نمادی هم از شخصیت والای سردار باشد.برخی ازآثار مربوط به سردار را که می‌بینیم شاید از نظر شباهت اثر قابل قبولی باشد ،اما در نهایت هیچگونه کیفیت هنری در اثر پیدا نمی‌شود. متأسفانه برخی هنرمندان فقط از زاویه دید شباهت اثر می‌سازند و کیفیت هنری در آثارشان مطرح نیست.
آثار هنری می‌توانند روایتگر تمدن یک مملکت باشند.ما نیز به همین خاطر تلاش کردیم با کارمان روایتی از یک واقعیت داشته باشیم و قبل از اینکه دیگران روایتی نادرست از واقعیت سردار قاسم سلیمانی را به مردم ارائه دهند، روایتی درست از همان واقعیت را ارائه دهیم.
در مورد نصب این مجسمه باید بگویم که هنوز هیچگونه پیشنهادی به ما نشده است و تا کنون ما هم به‌دنبال نصب آن نبوده ا یم، اما اگر فضای مناسبی که کار بخوبی در آنجا دیده شود به ما پیشنهاد بدهند از آن استقبال می‌کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/32/609521/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها