رجعت به گذشته و تماشای دوباره


عادل تبریزی
کارگردان
اگر قرار باشد لیستی پیشنهادی از آثار سینما داشته باشم و لذت تجربه تماشای آن را با شما به اشتراک بگذارم انتخاب‌ من سینمای ایران و آثاری از دهه‌های مختلف است. برای روزهای پایانی هفته توصیه می‌کنم یکی از همین فیلم‌ها را در برنامه فرهنگی‌تان قرار بدهید. اگر پیش از این آنها را دیده‌اید، یک بار دیگر به تماشایش بنشینید؛‌ رجعت به گذشته و دیدن دوباره این فیلم‌ها می‌تواند جذاب باشد.
از میان آثار اجتماعی سینمای ایران، انتخابم «نرگس» رخشان بنی‌اعتماد است. فیلم به شدت مهمی است و به اعتقاد من جزو 5 فیلم برتر سینمای اجتماعی ایران پس از انقلاب قرار می‌گیرد. بهترین بازی ابوالفضل‌پور عرب و همچنین بازی درخشان عاطفه رضوی و فریماه فرجامی را در این فیلم شاهد هستیم. در مجموع تیم بازیگری عالی است. «نرگس» یک فیلم عاشقانه متفاوت در بستر اجتماعی است که با وجود گذشت بیش از 30 سال از ساخت آن، هنوز کهنه نشده و فیلم جذابی برای تماشاست. اگر قرار باشد یک کمدی خوب از سینمای ایران معرفی کنم که برای تمام سنین خانواده مناسب باشد کمدی متفاوت و فانتزی به کارگردانی ابوالحسن داوودی است. اگر هنوز «سفر جادویی» را ندیده‌اید حتماً به تماشای آن بنشینید. دیدن این فیلم برای نسل جدید، همچنان تجربه دلنشینی خواهد بود.
انتخاب دیگرم یکی از فیلم‌های کمتر دیده شده و شاید فراموش شده سینمای ایران است؛ فیلمی از زنده یاد جهانگیر جهانگیری. «بدل» با بازی حبیب اسماعیلی، زنده یاد هادی اسلامی و افسانه بایگان، فیلمی سرگرم کننده از دهه 70 است که در همان دوران از پرفروش‌‌ترین‌های سینمای ایران شد. به این فهرست باید «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله را اضافه کرد که نگاه متفاوت انسانی و اجتماعی به شرایط روز جامعه دارد و بدون بولد و برجسته کردن یک معضل اجتماعی از دریچه روحی یک انسان می‌توان به ضربان قلب اجتماعی جامعه دست پیدا کرد. کاراکتر جدیدی که با بازی درخشان امین حیایی در این فیلم مهم ثبت می‌شود، جزو بهترین‌های سینمای ایران است.
در نهایت دعوت می‌کنم سریال تازه خودم «جناب‌عالی» را از تلوبیون پلاس ببینید. یک طنز سیاسی اجتماعی که تماشای آن برای تمام سنین مناسب است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/32/609523/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها