هنرمندان در فضای مجازی


اهالی فرهنگ و هنر در اینستاگرام از دغدغه‌های فرهنگی، هنری و حتی زیست‌محیطی‌شان نوشته‌اند. ناشران پرکار هم، درحال معرفی تازه‌های نشرشان هستند و اگر چه صفحه‌های کتاب کم رونق‌تر از هنرمندان است اما کتابخوان‌ها هنوز کم نیستند.

چهر‌ه‌ها

حمیدرضا نعیمی در صفحه اینستاگرام خود پیامی از رؤیا افشار هنرمند آبادان منتشر کرده و نوشته افشار این پیام را برای گروه فرهنگی مشعل آبادان ارسال کرده تا از محل زادگاهش بگوید. در بخشی از متن رؤیا افشار آمده است: «متولد آبادان هستم در سال ۱۳۳۹،مادرم متولد آبادان و پدرم متولد هفتکل؛ و پشت به پشت از خوزستان. آخرین خانه‌ای که در آن خاطراتم را در چمدان قلبم انباشتم و به دیاری دیگر رفتم، در بوارده شمالی بود، پشت دانشگاه نفت، کوچه مهر، پلاک ۳۲۲۱. پدرم از افتخارات شرکت نفت بودند، احمد افشاری‌نسب، فارغ‌التحصیل دانشگاه نفت، هنوز جایزه ویژه ایشان در موزه گلف، به نام شخص خودشان موجود است... آسیاب نقره‌ای و باشگاه گلف همچنان سرآمد خاطرات زیبای من است... آبادان برای من سرزمین رؤیاهاست، سرزمین دوستی، ادب، فرهنگ و دانش...

میترا حجار بازیگر هم در اینستاگرام خود به بحث میانکاله که پروژه‌اش به دستور شخص رئیس‌جمهور متوقف شد واکنش نشان داده و درباره کنوانسیون‌های حفظ تالاب‌های جهان نوشته و به این نکته اشاره کرده که «این که اولین و تنها کنوانسیون حفظ تالاب‌های جهان، در سال ۱۳۴۹ در ایران، رامسر، به همت اسکندر فیروز به تصویب رسیده و چند سال بعد اجرایی شده با شرایط امروز تالاب میانکاله بیشتر به یک شوخی تلخ می‌ماند. شگفتی آور برای من این است که اسکندر فیروز چقدر از زمان خود جلوتر بوده. درواقع آن زمان که هنوز هیچ کدام از کشور‌ها به اهمیت حفظ تالاب‌ها، این پالایشگران دائم آب‌های زمین پی نبرده بودند. او این کنوانسیون را به تصویب رسانید. در پنجاه سال گذشته ما انسان‌ها بیش از نیمی از تالاب‌ها را در سراسر کره زمین خشکانده‌ایم بدون آن‌که به اهمیت واقعی آنها پی‌برده باشیم و امروز این قرعه به‌نام میانکاله افتاده است…»

هادی حجازی‌فر در گفت‌وگو با سینماسینما از گزارش اکران مردمی فیلم «موقعیت مهدی» در شیراز حرف زده و به این نکته اشاره کرده که «پیام رهبری در تمجید از فیلم ما را نجات داد.»  در صفحه اینستاگرامی سینماسینما حجازی‌فر در بخشی از این گفت‌وگو به این مسأله اشاره می‌کند که «علیرغم سختی‌های زیاد فضای کار، ما را همدل کرد ولی زخم زبان‌ها همیشه بوده و هست اما تمام عوامل فیلم یک دهم پولی را که می‌توانستند در فیلم شهری بگیرند، نگرفتند و هنوز دستمزدها کامل نشده است. پیام رهبری در تمجید از فیلم ما را نجات داد و از فشارهایی که روی ما حتی بعد از اکران فیلم وجود داشت، کم کرد.»

تازه‌های نشر
نشر «اگر» در صفحه اینستاگرامی خود کتابی را معرفی کرده که درباره سفر یک روزنامه‌نگار ایرانی به افغانستان در دو برهه تاریخی متفاوت است. در توضیح این کتاب نوشته شده: «زهرا مشتاق در شش ماه دو بار به افغانستان سفر کرده است، اما در فاصله دو سفر طالبان افغانستان را گرفته است. نویسنده، بویژه در سفر دوم با شجاعتی مثال‌زدنی، ضمن ارائه روایتی دست‌اول از شهرهای کابل، هرات و پنجشیر و گفت‌وگو با مردم کوچه و بازار، گفت‌و‌گوهایی انتقادی با هواداران و چهره‌های مؤثر طالبان مثل ذبیح‌الله مجاهد داشته که برخی از این گفت‌وگوها در فضای سیاسی و فرهنگی افغانستان واکنش‌هایی برانگیخته است. او در این کتاب همچنین به مسائل زنان افغانستان توجه ویژه نشان داده  و دیدگاه‌های زنان کنشگر داخل افغانستان را بازتاب داده است. این کتاب تصویری کامل و به‌دور از کلیشه‌های رایج از فضای داخل افغانستان ارائه می‌دهد و با زبانی شیرین و روایی خواننده را در این سفر خطرناک، اما دلچسب همراه خود می‌کند و با عکس‌های پایانی کتاب، او را به تماشای گوشه‌هایی از افغانستان می‌برد.»

‌نشر هوپا در اینستاگرام خود خبر از کمپینی داده که این انتشارات برای استعداد‌یابی کودکان و نوجوانان راه انداخته‌ است. قرار است بچه‌هایی که استعداد نوشتن دارند چهره‌های اصلی این کمپین باشند. در توضیح ویدیویی که در این صفحه منتشر شده آمده: «اگر فکر می‌کنی خوب می‌نویسی، یا دلت می‌خواهد نویسنده شی، یا کلاً خلاقی و یک عالم ایده بامزه و نو توی سرت داری... مجله هوپا به دم‌دبیری جناب قوطی کنسرویان اینجاست، تا کمکت کنه بقیه هم ببینن تو چه مهارت‌هایی داری.️ ایشون نیکناز خانم هستن؛ از اولین کسانی که برای قوطی کنسرویان داستانشون رو فرستادن و اون رو توی شماره اول مجله هوپا چاپ کردن.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/32/609525/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها