ترنم موسیقی گذشتگان با «سخن ساز»


ندا سیجانی/بزرگان موسیقی ایران معتقدند، آنچه موجب شده آثار هنری گذشتگان بویژه در حوزه موسیقی ماندگار بماند، همدلی و عشقی بوده که درکنار خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده و شاعر و ترانه‌سرای کار شکل گرفته است. به‌طوری که همچنان شنیدن این آثار لذتبخش و خاطره‌انگیز است. شاید هم این جادوی موسیقی بوده که آنان را با عشق و الفت در کنار هم نشانده است. هرچه هست، رمز و راز این آثار، به نسل‌های آینده هم منتقل شده و برخی از همین شاگردان، میراثدار اساتید و بزرگان خود بوده و هستند و تلاش‌شان در دنیای مدرنیته امروز، زنده نگاه داشتن موسیقی اصیل ایران است. مانند آنچه در آلبوم «سخن ساز» شاهد آن هستیم. آلبومی که اسفند ماه 1400 از سوی حوزه هنری منتشر شد. در این آلبوم بابک شهرکی در جایگاه استاد خود زنده‌یاد همایون خرم، در کنار فضل‌الله توکل از پیشکسوتان سنتورنوازی ایران به هنرنمایی پرداخته که به‌‌صورت دونوازی‌های ویولن و سنتور بوده است. ارائه قطعاتی که سال‌ها قبل در برنامه گل‌ها اجرا و شنیده شده است و همچنان این آثار محبوب مخاطبان بسیاری است و به علاقه‌مندان این سبک موسیقی پیشنهاد می‌شود.
این آلبوم شامل دو قطعه از تصانیف خاطره‌انگیز دو آهنگساز و نوازنده برجسته موسیقی ایران، همایون خرم و فضل‌الله توکل بوده که در دو مایه دشتی و اصفهان به‌صورت بی‌کلام اجرا شده است. البته در این آلبوم سعید رودباری نوازنده تنبک هم، این همنوازی‌ها را همراهی کرده است. در بخش آواز دشتی آلبوم، قطعات «پیک سحری» به آهنگسازی همایون خرم، «هم‌نوازی» با هنرمندی فضل‌الله توکل و بابک شهرکی و «آتشم بزن» با آهنگسازی فضل‌الله توکل منتشر شده‌. در بخش «آواز اصفهان» هم آثاری همچون «رفته» به آهنگسازی همایون خرم، «هم‌نوازی» با هنرمندی فضل‌الله توکل و بابک شهرکی و «عاشق پرواز» با آهنگسازی فضل‌الله توکل به اجرا درآمده است.
در «سخن ساز» فضل‌الله توکل نوازنده سنتور، بابک شهرکی نوازنده ویولن، سعید رودباری نوازنده تنبک، بهنام شهرکی صدابردار، میکس، مسترینگ و... از عوامل این آلبوم هستند. فضل‌الله توکل از آهنگسازان شاخص و نوازنده ساز سنتور است و ۱۴ آبان سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. امیر همایون خرم هم متولد ۱۳۰۹ و زاده بوشهر است و از نوازندگان پیشکسوت ساز ویولن، موسیقیدان و آهنگساز. آشنایی و همکاری این دو هنرمند بزرگ، به سال‌ها قبل بر‌می‌گردد و در بسیاری از برنامه‌های رادیویی اجرا داشته‌اند. به عنوان مثال در برنامه تکنوازان و همنوازان، با هنرمندانی همچون حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، اسدالله ملک در کنار هم همنوازی و همکاری کرده‌اند.

سخن ساز

آهنگسازان: همایون خرم و فضل‌الله توکل
نوازندگان: فضل‌الله توکل، بابک شهرکی و سعید رودباری
میکس و مسترینگ: بابک شهرکی
ناشر: مرکز موسیقی حوزه هنری
سال: 1400

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/31/609530/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها