اخبار


سقف و دوره وام قرض‌الحسنه افزایش یافت

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای افزایش سقف و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را ابلاغ کرد. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، افزایش سقف و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را به بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ابلاغ کرد.بر این اساس سقف تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به اشخاص حقیقی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت حداکثر به مدت ۶۰ ماه افزایش می‌یابد.
همچنین سقف تسهیلات اشتغالزایی برای کسب و کارهای خرد و کوچک، اعطایی به اشخاص حقوقی، به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت حداکثر ۸۴ ماهه افزایش خواهد یافت.

 حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی برعهده دولت است
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بتدریج انجام می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر زمان شرایط و فضای اقتصادی کشور مساعد باشد، می‌توان بتدریج حذف ارز ترجیحی را عملیاتی کرد و در حال حاضر برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمان و تاریخ مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد.مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خانه ملت، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت از چه زمانی اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد کرد، اظهار داشت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اختیار حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی بر عهده دولت قرار داده شده است و از سوی دیگر حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور به میزانی نیست که بتوان تا پایان سال از آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: بنابراین هر زمان شرایط و فضای اقتصادی کشور مساعد باشد، می‌توان بتدریج این موضوع را عملیاتی کرد و در حال حاضر برای حذف ارز ترجیحی زمان و تاریخ مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد.
میرکاظمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا با توجه به اینکه هنوز ارز ترجیحی حذف نشده است، شاهد افزایش قیمت کالاها بویژه در مورد گوشت قرمز و مرغ در کشور هستیم، اظهار کرد: قیمت‌ها روی نرخ گوشت قرمز و مرغ تغییری نکرده است، برخی هزینه‌ها و قیمت تمام ‌شده مواد غذایی به نرخ مواد اولیه بستگی ندارد و عوامل دیگری نیز در این میان مؤثر هستند و برای این تأثیرات باید یارانه پرداخت شود یا اجازه داد، قیمت‌ها اصلاح شود.

اختصاص ۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از اختصاص ۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی خبر داده است. مصطفی قمری‌وفا در توئیتی اعلام کرده که پس از تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو در روز سه‌شنبه بانک مرکزی دیروز هم به منظور تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی، مبلغ ۳ میلیارد دلار به این امر اختصاص داد.

ارائه پیشنهاد کاهش ۵ درصدی مالیات تولید

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سال جدید بنا داریم با تمرکز بر داده‌های اقتصادی از قبیل تراکنش‌های بانکی، بخش قابل توجهی از فرارهای مالیاتی را شناسایی کنیم.
به گزارش سازمان امور مالیاتی، «داود منظور» رئیس کل سازمان امور مالیاتی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات سازمان امور مالیاتی از ۱۰۰۷ فعال اقتصادی شناسایی شده که دارای تراکنش بانکی بالا هستند، اظهار کرد: از این تعداد، حدود ۴۰۰ نفر دارای پرونده مالیاتی بوده و حدود ۶۰۰ نفر دیگر فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند که در این لیست افرادی هستند که در یکسال بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش حساب بانکی داشته‌اند.وی در این جلسه هم اندیشی در مورد برنامه‌های سال جدید، ضمن تبیین ظرفیت‌های قانونی موجود برای برخورد با فرار مالیاتی، مانند قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان بانکی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی گفت: یکی از رویکردهای اساسی نظام مالیاتی که مطالبه جدی از این سازمان نیز هست، بحث مبارزه با فرار مالیاتی است. تلاش داریم که این رویکرد به یکی از محورهای اصلی در برنامه‌ها و اقدامات سازمان تبدیل شود.
معاون وزیر اقتصادی و دارایی به دیگر برنامه‌های نظام مالیاتی برای تحقق درآمدهای مالیاتی امسال اشاره کرد و ادامه داد: سازمان امور مالیاتی کشور در سال‌جاری درصدد است تا با استفاده از ظرفیت‌های مختلف قانونی، از جمله مالیات خانه‌های خالی، مالیات خودروها و خانه‌های لوکس، مالیات سازندگان و بساز و بفروش‌ها و مالیات مستغلات، بخش مهمی از درآمدهای پیش‌بینی شده را محقق سازد.

 پیشنهاد کاهش ۵ درصدی مالیات بخش‌های تولیدی
وی با بیان اینکه سازمان مالیاتی با بخش‌های منظم اقتصادی که اظهارنامه می‌دهند و کتمان درآمد ندارند، تعامل خوبی دارد، اظهار داشت: امسال پیشنهاد شده نرخ مالیات بخش‌های تولیدی ۵ واحد درصد کاهش یابد که این اقدام به تحرک و رونق تولید کمک شایان توجهی می‌کند.
منظور گفت: یکی دیگر از رویکردهای مهم نظام مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدید است و سازمان امور مالیاتی در سال جدید بخش‌های غیر رسمی اقتصاد را با جدیت رصد می‌کند.

 فساد اداری خط قرمز سازمان امور مالیاتی است
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های این سازمان برای مقابله با فرار مالیاتی و پیشگیری از فساد، تأکید کرد: فساد اداری خط قرمز سازمان امور مالیاتی کشور است. تمام تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن انواع فساد متمرکز شده است. برنامه‌های متعددی نیز در این زمینه به اجرا درآمده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/8/609545/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها