جلال چراغپور در گفت‌وگو با «ایران» عوامل ناکامی سرخابی‌ها در جام حذفی را بررسی کرد

نبود مثلث طلایی و آنالیز 33 درصدی


 یحیی و کادرش در افت پرسپولیس کمترین تقصیر را دارند
گل استقلال خطا نبود و مدافع نساجی هند کرد

حامد جیرودی/ حذف پرسپولیس و استقلال در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی برابر آلومینیوم و نساجی، اتفاقی بود که کمتر کسی پیش‌بینی آن را می‌‌کرد اما این شگفتی ایجاد شد و سرخابی‌ها حذف شدگان بزرگ این دوره از جام‌حذفی لقب گرفتند. جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگویی که با خبرنگار «ایران» داشت، در این خصوص چنین نظر داد: «بررسی وضعیت پرسپولیس و استقلال، دو مقوله کاملاً متفاوت است که به 2 تحلیل کاملاً مستقل از هم نیاز دارد. حوادثی که منجر به شکست پرسپولیس شد، آن حوادثی نیست که باعث حذف استقلال شد.»
او درباره وضعیت پرسپولیس توضیح داد: «اگر بخواهیم جمله‌ای مفهومی را درباره پرسپولیس به کار ببریم، باید گفت که این تیم در آبشار تحول قرار دارد. زمانی که برانکو از پرسپولیس رفت، گابریل کالدرون آمد و معماری این تیم را مقداری دستکاری کرد اما زمانی که یحیی گل‌محمدی آمد، با باقی‌مانده تفکرات این 2مربی و بازیکنانی که دراختیار داشت، آرام آرام تفکرات خودش را تزریق کرد  و آن تفکر کروات و آرژانتینی به یک تفکر کاملاً ایرانی تبدیل شد که تفاوت‌هایی بنیادین با تفکرات مربیان قبلی دارد و وقتی یک دستیار خارجی به یک تیم می‌‌آید (کاری به بهتر و بدتر شدنش ندارم) می‌‌بینیم که تغییراتی رخ می‌‌دهد.»
چراغپور ادامه داد: «پرسپولیس در این آبشار تحول یک ضربه اساسی خورد و آن وقتی بود که مثلث طلایی دفاعی‌اش که متشکل از شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان و احمد نوراللهی را از دست داد. بازیکنانی که مثلث دفاعی تیم ملی هم به شمار می‌‌روند و در بازی‌های مختلف مقدماتی جام‌جهانی به میدان رفتند. آنها در پرسپولیس یک مثلث طلایی دفاعی بدون اشکال درست کرده بودند و وقتی آنها از این تیم رفتند، 2 ذهنیت به وجود آمد. اول اینکه تیمی که مدیریت استراتژی ندارد، این کار را انجام می‌‌دهد. یعنی تیمی به این بزرگی، با این همه هوادار و موقعیت در فوتبال ایران، وقتی بازیکنان اینچنینی را از دست می‌‌دهد، مدیریت تعویض بازیکن، خرید بازیکن، بازنشست شدن بازیکن ندارد و چنین بلایی سرش می‌‌آید. رئال‌مادرید وقتی کریستیانورونالدو را از دست می‌‌دهد، وینیسیوس جونیور را برای جانشینی او در آب‌نمک خوابانده است و می‌‌داند وقتی رونالدو را از دست می‌‌دهد، بازیکنی مدرن‌تر را می‌‌خواهد جایگزین کند. پرسپولیس هم باید مشاورانی می‌‌داشت که این‌طور بازیکنان مهمش را بدون استراتژی از دست ندهد. در این بین هم کمترین تقصیر را متوجه یحیی، مطهری و کادر فنی پرسپولیس می‌‌دانم. همه تیم‌های دنیا می‌‌خواهند مثلث دفاعی عقب زمین‌شان را درست کنند ولی پرسپولیس آنها را به‌راحتی از دست داد.»
این کارشناس فوتبال به این سؤال که خریدهای جدید با نظر گل‌محمدی انجام شده و او در ناکارآمدی آنها مقصر به نظر می‌‌رسد، پاسخ داد: «به اعتقاد من چنین مثلثی در داخل کشور وجود ندارد و اگر تیم ملی هم این مثلث را از دست بدهد، آسیب می‌‌بیند و تا 3سال آینده چنین مثلثی تولید نخواهد شد. وقتی هم یحیی برای خرید به بازار نقل و انتقالات رفته، دیده چنین مثلثی در داخل وجود ندارد. میلاد سرلک بازیکن خوبی در پست‌ هافبک دفاعی است ولی تا نوراللهی شدن فاصله زیادی دارد. وقتی 2 دفاع هم پیدا نکرد تا جای خالی آنها را پر کند، به مشکل برخورد. آیا اگر شجاع خلیل‌زاده در دفاع پرسپولیس جای وحدت هنانوف بود، چنین اشتباهاتی در بازی با آلومینیوم به وجود می‌‌آمد؟ مسلما نه. در اینجا اصطلاحی وجود دارد به نام players available یعنی اینکه چه بازیکنی در دسترس شماست؟ یعنی چه بازیکنی داری؟»
چراغپور درباره اینکه مگر می‌‌شود یک مربی تا هفته بیست‌وچهارم ترکیب خط دفاعی تیمش را نشناسد و مدام آن را تغییر دهد، گفت:  «بله می‌‌شود. وقتی players available نداشته باشد، مجبور است ترکیبش را بچرخاند و ببیند با ترکیب دیگر چه می‌‌شود. اگر دیدید یک مربی ترکیبش را مدام تغییر می‌‌دهد و این و آن را می‌‌گذارد، بدانید که از ترکیبش راضی نشده است. کارلوس کی‌روش 8 بار ترکیب تیم ملی را تغییر داد. سیدمجید حسینی، پژمان منتظری، کنعانی‌زادگان، روزبه چشمی، خلیل‌زاده و سیدجلال حسینی را مدام در خط دفاعی استفاده کرد و تغییر داد. کی‌روش مگر 8 سال سرمربی ما نبود؟ چرا آن اتفاق برای خط دفاع ما در جام ملت‌های آسیا افتاد و 3 گل از ژاپن خوردیم؟ علت آن players available بود. یعنی چه چیزی دراختیار داری و وقتی هم یحیی برای خرید می‌‌رود، بازیکنی که در دسترش است، محدود است. شما آشپزید و می‌‌خواهید کباب چنجه درست کنید اما گوشت مناسب پیدا نمی‌کنید، می‌‌شود درست کرد؟ خیر. ما به این مسائل دقت نمی‌کنیم و مربیان خودمان را قضاوت می‌‌کنیم و زیر سؤال می‌‌بریم.»
او درباره استقلال هم چنین نظر داد: «در آنالیز و بررسی وضعیت تیم‌ها دو 33،3 درصد وجود دارد. یعنی اینکه 33،3 درصد برای آنالیز تیم‌ها از لحاظ دفاعی وجود دارد و 33،3 درصد هم آنالیز از نظر حمله‌ای. اما 33،3 درصد آنالیز از دست آنالیزورها درمی‌‌رود. دلیل آن‌هم اشتباهات انسانی و خطاهای داوری و اتفاق‌های فوتبالی و ایستگاهی‌ها است. به طور مثال یک تیم در یک بازی 557 پاس می‌‌دهد و تیم مقابل 137 پاس داده ولی برنده بازی با یک کرنر تیمی است که 137پاس داده است. پس این گل کجا به دست آمده؟ در همین 33،3 درصدی که آنالیزورها می‌‌گویند ما نمی‌توانیم دقت کنیم. وقتی همه می‌‌گویند فوتبال غیر قابل پیش‌بینی است، همین 33،3 درصد را می‌‌گویند.»
چراغپور یادآور شد: «این صحبت‌ها مقدمه بحث‌مان درباره استقلال بود. این تیم در بازی با نساجی  یک بازی برابر انجام داد اما درباره گلی که این تیم به ثمر رساند، بحث‌های زیادی به وجود آمد. اگر VAR بود و می‌‌شد فیلم گل را می‌‌دید، شاید تشخیص دیگری می‌‌داد. من که خودم در زمان بازی دفاع وسط بودم و محدوده خط دفاع را می‌‌شناسم و مربیگری هم کرده‌ام، هر چه نگاه کردم، آن صحنه را خطا ندیدم. نه سانتر فوروارد (آرمان رمضانی) هل داد و نه دست گذاشت و نمی‌دانم داور چطور آن را خطا گرفت و بعد با چه توجیهی می‌‌گویند برخورد توپ به دست مدافع نساجی هند نبوده است؟ دست بازیکن خارج از بدن باز بوده است.»
این کارشناس افزود: «این مسائل حوادث بازی بود ولی وقتی کار به ضربات پنالتی کشیده می‌‌شود، دیگر فوتبال نیست و یکی از شاخه‌های فوتبال است که از دسترس مربی خارج است. اینجا دیگر تحمل استرس روانی دروازه‌بان است با بازیکنی که می‌‌خواهد ضربه بزند. پس استقلال در 33،3 درصد حمله و دفاع کار کرده اما وقتی به 33،3 درصد حوادث و تصمیمات داوری و بازیکن می‌‌رسد، به مشکل می‌خورد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/16/609556/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها