ایران ادعاهای مطرح شده توسط گاردین را رد کرد

داستان‌سرایی ضدایرانی روزنامه انگلیسی


گروه سیاسی/ موضع ایران در قبال بحران اوکراین به صورت شفاف بیان شده است. ایران هرگونه جنگ، حمله به زیرساخت‌ها و کشته شدن غیرنظامیان را محکوم اعلام کرده و در عین حال ریشه این بحران را در اقدامات تنش‌زای ناتو و غرب اعلام کرده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تحریم نمی‌تواند پاسخ قابل قبولی برای جلوگیری از شدت این بحران داشته باشد. با اینکه جمهوری اسلامی ایران صراحتاً خواهان خاتمه یافتن جنگ شده است، رسانه‌های ضدایرانی بسیاری تلاش دارند تا ایران را حامی جنگ علیه اوکراین معرفی کنند.
در ادامه راهبرد ضدایرانی و القای مواضع و استانداردهای دوگانه توسط ایران درخصوص جنگ، روزنامه انگلیسی گاردین طی روزهای اخیر ادعا کرده، ایران در حال حمایت تسلیحاتی روسیه در حمله به اوکراین است. گاردین در گزارش خود مدعی شد، سامانه دفاعی «باور ۳۷۳» ساخت ایران که مشابه سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ روسی است توسط ایران در اختیار مسکو قرار گرفته است.
این گزارش همچنین مدعی شده است که نیروهای عراقی نزدیک به ایران، سلاح مورد نیاز روسیه شامل آرپی‌جی و موشک‌های ضدتانک و همچنین سامانه‌های راکت‌انداز طراحی شده برزیلی را از طریق این کشور به روسیه می‌رسانند.
 تکذیب شیطنت انگلیسی
این خبرسازی آشکار البته بی‌پاسخ نماند. در همین خصوص سفارت ایران در لندن، گزارش روزنامه گاردین درباره استفاده روسیه از تسلیحاتی را که مدعی شده بود توسط ایران از عراق قاچاق شده است، تکذیب کرد و آن گزارش را غیرحرفه‌ای و بی‌اساس دانست.
سفارت ایران در لندن در توئیتی نوشت: گزارش روز سه‌شنبه گاردین، با عنوان «استفاده روسیه از تسلیحات قاچاق شده توسط ایران از عراق علیه اوکراین» و داستان‌سرایی غیرواقعی و بی‌اساس است. سفارت ایران در ادامه نوشت: تلاش برای ایجاد ارتباط بین تحولات اخیر در اوکراین با تحولات منطقه‌ای خاورمیانه و ذکر اسم ایران، اقدامی غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول است و همچنین نوعی بی‌احترامی به خوانندگان آن روزنامه است.
سفارت ایران در توئیت دیگری نیز نوشت: انتظار می‌رود گاردین واقعیت را منتشر کند اما مقاله روز سه‌شنبه در تناقض با این رویکرد است، ما اعتراض خود را نسبت به این موضوع ابراز می‌کنیم و خواستار اقدام ضروری در این خصوص هستیم.
 تشکر اوکراین از مواضع ایران
همزمان با این اتفاقات، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین دیروز (چهارشنبه) در توئیتی گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود را این‌گونه توصیف کرد: «با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم.
ایران در مقابل جنگ روسیه علیه اوکراین ایستاده و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان به دلیل رد ادعاهای مربوط به انتقال تسلیحات به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین تیم پزشکی اعزامی به اوکراین سپاسگزاریم.»
گفتنی است از آغاز بحران اوکراین، این دومین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و کولبا بوده است. دو وزیر خارجه پیش‌تر در تاریخ ۲۳ اسفندماه هم گفت‌وگو کرده بودند. دو طرف در گفت‌وگوی قبل در مورد بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک‌های بشردوستانه و موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
در این گفت‌وگوها جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش سیاسی برای حل‌وفصل این بحران حمایت کرده و اعلام داشته است، ایران بدون اتخاذ رویکرد دوگانه مخالف جنگ در اوکراین، افغانستان، یمن و... است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/2/609602/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها