اخبار


به میزبانی دولت
جلسه مشترک دولت و مجلس یکشنبه آینده برگزار می‌شود

 معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس در روز یکشنبه آینده خبر داد. به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت که این جلسه روز یکشنبه (۲۸ فروردین) به میزبانی دولت در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. وی خاطرنشان کرد: قرار است در این نشست به مهم‌ترین مسائل روز کشور و همچنین نحوه تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده، پرداخته شود. نخستین نشست هم اندیشی بین دولت و مجلس سال گذشته به میزبانی قوه مقننه برگزار شده بود و این جلسه، دومین نشست مشترک دو قوه است.

پرداخت یارانه ویژه ماه مبارک رمضان

به دستور رئیس‌جمهور و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، یارانه کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به مبلغ یک‌میلیون و پانصدهزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به‌حساب
۱۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار واریز می‌شود. بر اساس این گزارش ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ یارانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز می‌شود. این مبلغ به مناسبت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که غالباً از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور هستند و به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، واریز خواهد شد.

تحلیل یک شبکه روسی درباره تجربیات ایران
در مقابله و خنثی‌سازی رژیم تحریم‌ها

شبکه روسی «RT» در گزارشی عنوان کرد که سوابق تحریم‌های غرب علیه ایران و اقدامات تهران برای مقابله با آن نشان می‌دهد که روسیه می‌تواند از این تجربیات تهران در فرآیند مقابله با تحریم‌های غرب به‌رغم شرایط متفاوت دو کشور استفاده کند. به گزارش ایرنا، این گزارش تحریم‌های اقتصادی کنونی اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه را یادآور فرایند مقابله ایران با غرب در این حوزه دانسته و اعلام کرده تحریم‌ها علیه روسیه به حدی تشدید شده است که پیامدهای آن بسیار فراتر از سازمان‌های دولتی درگیر در حمله نظامی روسیه به اوکراین احساس می‌شود. بنا بر این گزارش، روسیه تاکنون حداقل نزدیک یه ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و ارز خارجی خود را از دست داده و ارتباط هفت بانک روس با سوئیفت قطع شده است.
به اعتقاد نگارنده این گزارش، مسأله تحریم‌ها علیه روسیه باعث می‌شود بتوان روند تاریخ تحریم‌ها علیه ایران را با تحریم‌های ضدروسی غرب مقایسه کرد. اگرچه جایگاه و وضعیت این دو کشور در اقتصاد و سیاست جهانی بسیار متفاوت است اما می‌توان شباهت‌های آشکاری را در شرایط امروز روسیه و ایران مشاهده کرد. این در حالی است که برای مدت نسبتاً زیادی، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که با بیشترین تحریم‌های جهانی مواجه شد و از منبع درآمد مهم حیاتی‌اش بی‌نصیب شده بود. اما به گفته پیتر پلاتتسکی، یک مقام سابق وزارت دارایی در دولت رؤسای جمهوری سابق امریکا تحریم‌های جدید علیه روسیه، بزرگترین بسته تحریمی در تاریخ محسوب می‌شود. روسیه به عنوان بخشی از اقتصاد جهانی در کمتر از دو هفته به بزرگترین هدف تحریم‌های جهانی تبدیل شد.

اقتصاد مقاومتی ایران
این گزارش با بیان اینکه از جمله اقداماتی که ایران برای مقابله با تحریم‌های غرب داشته، اجرای اقتصاد مقاومتی بوده که مقامات ارشد این کشور بر آن تأکید داشته‌اند، آورده است: از جمله اقدامات تحت اقتصاد مقاومتی در ایران، کاهش وابستگی به صادرات نفت و جایگزین کردن محصولات داخلی به جای واردات کالا بوده است. بنابر این گزارش، روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر در مطلبی عنوان کرده بود که ایران در واقع یک «اقتصاد سایه» ایجاد کرده است. حتی پس از آنکه اتحادیه اروپا در نهایت تسلیم تضمین‌های امریکا شد و در نهایت ممنوعیت تأمین تجهیزات صنعت نفت و گاز و پالایش نفت و همچنین ممنوعیت سرمایه‌گذاری در ایران و سایر اقدامات مالی را اعمال کرد، اقتصاد جمهوری اسلامی توانست سرپا بماند. این در حالی است که به باور این گزارش، اکنون دوران تحریم نفتی ایران به پایان رسیده. از آنجایی که غرب با یک دشمن اصلی جدید (روسیه) روبه‌رو بوده، انتخاب دیگری ندارد جز یافتن تأمین‌کننده جدید. علاوه بر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ایران یک گزینه مطلوب در این راستا محسوب می‌شود.

مسکو و تجربیات تهران
به گفته «پولینا واسیلنکو»، تحلیلگر سیاسی، شرایط دو کشور ایران و روسیه بسیار متفاوت بوده است. ارزیابی اینکه آیا مسکو می‌تواند این تجربیات ایران را در حوزه تحریم‌های غرب تکرار کند، سخت است. ایران بیش از ۴۰ سال است که تحت فشار تحریم‌ها بوده و حدود یک و نیم تا دو سال فرصت داشته تا خود را با واقعیت‌های جدید تطبیق دهد و راه‌حل‌هایی برای خود پیدا کنند. اما روسیه این شرایط را ندارد. این کشور در عرض حدود سه هفته با طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها مواجه شده است. با این حال تجربه ایران اثبات کرده که غیرممکن است کشوری را از اقتصاد جهان حذف کرد و اقتصاد آن را به‌طور کامل نابود کرد. به گفته واسیلنکو، همسایگان ایران تمایلی به انزوای ایران نداشته‌اند. برای برخی کشورها از همچون چین، خرید نفت ایران منفعت داشته است. برای دیگران از جمله کشورهای عضو همکاری‌های شانگهای، آشکار است که ایران یک بازیگر منطقه‌ای مهم به حساب می‌آید و تجارت با تهران مهم و ضروری است.

وزارت امور خارجه اعلام کرد
بهترین روابط را با ترکیه داریم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که به روزشماری از تحولات دیپلماسی طی هفته گذشته پرداخت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص روابط ایران و ترکیه گفت: «روابط ایران و ترکیه روابط دامنه داری است. یکی از امن‌ترین و با ثبات‌ترین روابط را با ترکیه داشته‌ایم و در طول مدت‌های طولانی روابط‌مان هیچ گاه روابطی بهتر از روابط ما با کشوری چون ترکیه نبوده است. ما امن‌ترین و باثبات‌ترین مرز را در یکصد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. سفر آقای اردوغان به ایران نیز در تاریخ مقرر انجام خواهد شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/2/609603/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها