رمضان پر‌تنش مسلمانان در هند و کشمیر


لاله مهرزاد/ مسلمانان هند که در چند سال اخیر و با روی کار آمدن «نارندرا مودی» زندگی را سخت‌تر از همیشه سپری می‌کنند، این روزها توجه بسیاری از نهادها و مجامع حقوق بشری را به خود جلب کرده‌اند؛ نهادهایی که از 10 نمره‌ای که برای نقض حقوق بشر و نسل‌کشی در نظر گرفته‌اند به هند نمره 3 تا 5 را می‌دهند.
به گزارش «المیادین»، 14 درصد جمعیت مسلمان هند این روزها فریاد «تبعیض را بس کنید» سر داده‌اند. این اعتراض‌ها از آغاز نخست وزیری «نارندرا مودی» به همراه حزب خود، بهاراتیا جاناتا آغاز شده که در سال‌های اخیر حقوق مسلمانان را محدود و محدودتر کرده‌اند. نخست‌وزیر هند یک هندوی متعصب و از جمله کسانی است که به آنها هندوتوا می‌گویند. برای درک بیشتر هندوتوا باید گفت آنها دقیقاً مشابه صهیونیسم در اسرائیل هستند. در ایدئولوژی هر دوی آنها یک نوع خودبرتر‌بینی و ناسیونالیسم مشاهده می‌شود. در اسرائیل این تفکر باعث آپارتاید علیه فلسطینیان شده و در هند نیز باعث محدود کردن مسلمانان. بر همین اساس بوده است که «مودی» و بهاراتیا جاناتا در سال‌های اخیر قوانینی را تصویب کردند که تنها به مسلمانان آسیب می‌رساند. نمونه چنین آزارهایی مداخله دولت در ذبح اسلامی یا سوگند مذهبی هنگام خرید و فروش ملک است. علاوه بر این مردان مسلمان حق طلاق همسران خود را ندارند و در این صورت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. دولت هند در جدیدترین اقدام خود نیز حجاب را در مؤسسات آموزشی ممنوع کرده است. در طول چند سال اخیر اخبار زیادی از حملات تندروهای هندو به مغازه‌ها و محل کسب مسلمانان شنیده می‌شود. اما این آزارها بویژه در ماه رمضان به اوج رسیده است و نه تنها هندوهای افراطی که دولت هم با وجود ماه رمضان محدودیت‌های خود علیه مسلمانان را تشدید کرده است. از جمله هفته پیش شهردار جنوب دهلی اعلام کرد تمامی قصابی‌هایی که گوشت ذبح اسلامی توزیع می‌کردند، تا پایان مراسم هندوها بسته خواهند بود. این باعث شده مسلمانان نتوانند در ایام ماه مبارک رمضان گوشت را در بین غذاهای سحر خود قرار دهند. این کار نه تنها باعث می‌شود مسلمانان روزه سختی داشته باشند که به کسب و کار آنها نیز لطمه زیادی وارد می‌کند، زیرا بخشی از گوشت‌هایی که در این قصابی‌ها عرضه می‌شود خریداران غیرمسلمان هم دارد.
این وضعیت در کشمیر به‌مراتب سخت‌تر است. در شمال کشمیر، جایی که خشونت به زندگی روزمره مردم تبدیل شده است و نهادهای حقوق بشری، نسل‌کشی در آن را در حد نمره 9 و 10 برآورد می‌کنند، بخشی از استراتژی دولت، تغییر در بافت جمعیتی منطقه با هدف ادغام آن با هند است. «مودی» قانونی را در این منطقه که به لحاظ آب و هوایی آن را بهشت هند می‌نامند، تصویب کرده است که به هر کسی اجازه می‌دهد در کشمیر زمین بخرد و این در حالی است که پیش‌تر تنها کسانی می‌توانستند در این منطقه صاحب ملک شوند که در آن سکونت دائم داشته باشند. این اقدام می‌تواند موجب کوچ سایر مذاهب به این منطقه شده و در صورت بدرفتاری‌های افراطی‌هایی که تازه ساکن آن می‌شوند، مسلمانان مجبور به کوچ شوند. به جز این، به گفته ساکنان این منطقه، بزرگ‌ترین مسجد مسلمانان کشمیر از تابستان 2019 تا همین چندی پیش کاملاً بسته بود و درست پیش از ماه رمضان و بعد از اعتراضات جهانی درهای این مسجد روی مسلمانان گشوده شد، و البته بلافاصله بعد از آن 12 نفر به اتهام سردادن شعارهای آزادی‌خواهانه در این مسجد بازداشت شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/4/609611/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها