«ایران» از معاملات بازارهای مالی گزارش می‌دهد

آرامش بورس بعد از طوفان


گروه اقتصادی/ معاملات روز چهارشنبه 24 فروردین 1401 با فشار عرضه از طرف سهامداران خرد شروع شد اما طولی نکشید که این فشار عرضه ضعیف از بین رفت و قیمت سهام شروع به افزایش کرد. به طوری که در پایان، در مقابل 447 نمادی که با افزایش قیمت روبه‌رو شدند تنها 113 نماد کاهش قیمت داشت.
هر چند که در بازار دیروز شاهد افزایش قیمت‌ها و رشد شاخص‌ها بودیم اما حجم و ارزش معاملات نشان داد که در مجموع؛ بازار روز آرام و کم‌رمقی را پشت سر گذاشته است.
در جریان معاملات دیروز، تعداد 13 میلیارد و 495 میلیون برگ سهم، حق تقدم و انواع اوراق بهادار در 702 هزار نوبت و به ارزش 6 هزار و 800میلیارد تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز قبل 20 درصد کاهش در ارزش را تجربه کرده است. در این روز تراکنش‌های حقوقی نیز با کاهش 22 درصدی به حدود یک هزارو 835 میلیارد تومان رسید که 50 درصد سهم خریداران و 50 درصد سهم فروشندگان بازار بود. همچنین ارزش معاملات خرد 11درصد کاهش یافت و با رسیدن به میزان 5 هزار و 651 میلیارد تومانی به کمترین میزان خود در 2 هفته اخیر رسید.
آمارهای مربوط به ورود و خروج پول حقیقی نیز نشان می‌دهد که خالص ورود پول حقیقی‌ها تغییر چندانی نداشته و در حدود عدد 200 میلیون تومان بوده است.
بازدهی هفتگی بازار منفی ماند
در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس با 8100 (معادل 0،56 درصد) افزایش به ارتفاع یک میلیون و 454 هزار واحدی بازگشت. شاخص کل هم وزن نیز 1990 واحد افزایش را تجربه کرد تا به عدد 357 هزار واحد برسد.
شاخص فرابورس نیز در این روز 108 واحد افزایش یافت و به بالای 20 هزار واحد رسید.
با وجود افزایش شاخص‌ها در روز پایانی معاملات هفته، شاخص کل بورس درمجموع هفته با بازدهی منفی 0،66 درصدی روبه‌رو شد و مجموع بازار نیز بازدهی منفی 0،4 درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب فعالان بازار بدون عایدی از بازار به تعطیلات خواهند رفت تا برای مبارزات آتی در رینگ‌های معاملاتی خود را مهیا کنند.
ترین‌های بازار
طی معاملات دیروز گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. بیشترین نسبت خرید حقیقی‌ها در گروه‌های صندوق‌های سهامی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی صورت گرفت و حقوقی‌ها در بانک، کانه‌های فلزی و بیمه بیشترین تغییر مالکیت مثبت را به ثبت رساندند. در بورس، نمادهای خگستر، شستا و خودرو و نمادهای آریا، وسپهر و کرمان در فرابورس پرتراکنش‌ترین‌ها بودند. نمادهای فولاد، شبندرو فملی بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای فخوز، خودرو و خساپا بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس به ثبت رساندند.
نمادهای آریا زاگرس و وسپهر نیز تأثیر‌گذارترین‌ها بر فرابورس بودند.
بیشترین بازدهی مثبت در این روز به نمادهای ساروج، ولصنم و خاذین تعلق گرفت و نمادهای سیلام، کپارس و غشصفا بیشترین بازدهی منفی را داشته‌اند.
در این روز 139 نماد در صف خرید و 29 نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند.
 عرضه 486 هزار تن انواع محصول در بورس کالا
روز چهارشنبه 24 فروردین 1401 بورس کالای ایران میزبان عرضه بیش از 486 هزار و 53 تن انواع محصول در تالارهای خود بود. در این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان 126 هزار تن خاک روی، 10 کیلوگرم شمش طلا، یک هزارو 425 تن شمش آلیاژی آلومینیوم، یک هزار و 720 تن نبشی و ناودانی، 7 هزار و 715 تن تیرآهن، 220 هزار و 848 تن میلگرد و 8 هزار و 300 تن ورق گرم بود.
۱۲ هزار تن سیمان صادراتی از سوی شرکت‌های بین‌المللی ساروج بوشهر و سیمان مازندران در تالار صادراتی عرضه شد. همچنین برای نخستین بار شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر ۱۰ هزار تن کلینکر تیپ ۱ را از مسیر بورس کالا به بازارهای هدف صادر کرد. در این روز، عرضه ۲۰ هزار و ۹۵۰ تن قیر و ۶۱۶ تن نبشی نیز در تالار صادراتی انجام شد.
۱۵ هزار تن وکیوم باتوم، 4 هزار و ۴۸۸ تن استایرن منومر، یک هزار و ۱۰۰ تن دی اتیل هگزانول، ۱۲۶ تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات خالص و ۳۲۰ تن تولوئن دی ایزو سیانات (TDI)در تالار حراج باز عرضه شد.
تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز عرضه ۱۰ هزار و ۷۲۹ تن قیر، مواد پلیمری و مواد شیمیایی را تجربه کردند.
بازار فرعی بورس کالا نیز میزبان عرضه ۴۴ هزار و ۷۱۶ تن تسمه فولادی، کلوخه باریت، بوتادین، کنسانتره فسفات و نرمال پارافین بود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/1/609623/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها