رئیس‌جمهور روسیه در نخستین سخنرانی بعد از جنگ، اهداف مسکو را اعلام کرد

خط و نشان‌پوتین برای غرب


بخش زیادی از سخنرانی سه‌شنبه شب «پوتین»، پیام‌هایی برای غربی‌ها داشت. به نوشته «تاس» وی با بیان اینکه روسیه هرگز از جهان عقب نمی‌ماند و برای همکاری با شرکای جدید آمادگی دارد، گفت: «ما قرار نیست خودمان را ایزوله کنیم...

زهره صفاری/ «ولادیمیر پوتین» در ششمین هفته ازآغاز عملیات نظامی ویژه‌اش در اوکراین، در نخستین سخنرانی خود طوفانی ظاهر شد و در حالی که درباره بن بست مذاکرات هشدار داد و پیروزی را از آن نیروهایش خواند، با کنایه‌ای به غربی‌ها اعلام کرد هرگز به زانو درآمدن روسیه را نخواهند دید.
به گزارش رویترز، رئیس جمهور روسیه که در طول چند هفته گذشته اتهام‌زنی‌های غربی و هجمه‌های سنگین علیه مسکو را بی جواب گذاشته بود، در شدیدترین موضع چند وقت اخیر خود از کشدار شدن جنگ تا تحقق اهداف مسکو خبر داد و در بازدید از تأسیسات فضایی «ووستوچنی» در حومه مسکو گفت: «مسکو انتخاب دیگری ندارد و نبرد را برای حفظ امنیت مردم بخش‌های شرقی اوکراین و تضمین امنیت روسیه باید ادامه دهد. ما در این مسیر آنقدر پیش می‌‌رویم تا به همه آنچه برنامه‌ریزی کرده بودیم دست یابیم.»
«پوتین» که از چانه‌زنی‌های بی‌حاصل در مذاکرات صلح روسیه و اوکراین چندان خرسند به نظر نمی‌رسد، در هشداری خطرناک به اوکراین، خاطرنشان کرد: «کی‌یف مذاکرات صلح را به خاطر اتهامات بی اساس ارتکاب جرایم جنگی توسط روسیه کشدار کرده است و با بهانه کردن تأمین ضمانت امنیتی در سراسر اوکراین، شرایط گفت‌وگوها را به بن‌بست کشانده است. ما هر امکاناتی را برای تداوم مذاکرات ایجاد کردیم اما در پاسخ به این شرایط، با اتهامات بوچا روبه‌رو شدیم و مهم‌تر از آن طرف اوکراینی است که بعداز مذاکرات استانبول از مسیر اصلی منحرف شد. با این حال خواسته‌های ما روشن است، ضمانت امنیتی یکی از آنها است و موضوع بعدی اینکه، بحث درباره کریمه، سواستوپول و دونباس خارج از مفاد توافق است.»
اما به رغم همه فضاسازی‌های غرب درباره شکست روسیه در اوکراین، «پوتین» با قدرت این ادعا را تکذیب کرده و با طعنه‌ای به امریکا خاطرنشان کرد: «اهداف ما واضح و باشکوه است و من شک ندارم که به همه آنها می‌‌رسیم. روسیه با ضرباهنگ خاص و به آرامی عملیات خود را پیش خواهد برد اما در نهایت نتیجه آن، بنیان نظم تک قطبی بین‌المللی که امریکا پس از جنگ سرد ساخته بود، خواهد شکست.»
وی افزود: «عملیات نظامی در اوکراین طبق برنامه پیش می‌‌رود و اینکه آیا امکان دارد، سرعت این حملات بیشتر شود باید بگویم بله ممکن است اما بستگی به تشدید عملیات‌های نظامی دارد.»
پوتین اتهام‌زنی‌ها علیه روسیه درباره کشتار غیرنظامیان در بوچا را نیز جعلی خواند: «آنچه در بوچا اتفاق افتاد، دقیقاً مشابه سناریوی جعلی بود که در سوریه رخ داد.» و سپس خطاب به رهبران غربی گفت: «من از آنها می‌‌خواهم کمی به ویرانی‌های امریکا در شهر «رقه» سوریه فکر کنند. آیا آنها ندیدند که شهرهای سوریه چطور با جت‌های امریکایی تبدیل به ویرانه می‌‌شد؟ اجسادی را که ماه‌ها در ویرانه‌ها مانده بودند به یاد می‌‌آورند؟ آن زمان هیچ کس توجهی نداشت و حتی اشاره‌ای هم به آن نکرد. اما همزمان بحث استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه در بوق و کرنا رفت و خبر جعلی مداخله روسیه مطرح شد.» در همین حال به نوشته «فایننشال تایمز»، «جو بایدن» که حجم کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین را تا 750 میلیون دلار افزایش داده است، برای نخستین بار برخلاف گذشته شمشیر را برای همتای روسی‌اش از رو بست و حمله نظامی روسیه را قتل‌عام خواند و گفت: «بله، من از لفظ قتل عام استفاده کردم چراکه هر روز بیش از پیش آشکار می‌‌شود که پوتین در حال دور شدن از فرضیه تسلط بر اوکراین است.»
 
رؤیای دست نیافتنی غرب
بخش زیادی از سخنرانی سه‌شنبه شب «پوتین»، پیام‌هایی برای غربی‌ها داشت. به نوشته «تاس» وی با بیان اینکه روسیه هرگز از جهان عقب نمی‌ماند و برای همکاری با شرکای جدید آمادگی دارد، گفت: «ما قرار نیست خودمان را ایزوله کنیم. در واقع در دنیای امروز، منزوی کردن کامل هیچ کس، ممکن نیست، حالا اگر موضوع ابرکشوری مانند روسیه باشد که این فرضیه به کلی مطرود است و از همکاری‌های جدید استقبال می‌‌کنیم.»
مرد آهنین روسیه با رد این فرضیه که مقاومت اوکراین سبب عقب‌نشینی ارتش مسکو از شهرهای بزرگ این کشور شده است، ادامه داد: «اقدامات ما در برخی مناطق خاص اوکراین به منظور محدود کردن دشمن، نابودی زیرساخت‌های نظامی و ایجاد شرایطی برای عملیات‌های بیشتر در دونباس است.»
وی با تأکید بر اتحاد اوکراین و روسیه گفت: «اوکراین و روسیه باید یکدست شوند و در جنگ غیرقابل اجتناب علیه امریکا مشارکت کنند.»
وی گریزی نیز به نام «یوری گاگارین» اهل شوروی سابق به عنوان اولین فردی که به فضا رفت داشت و افزود: «شوروی تحت تحریم کامل بود و از هر سو منزوی شده بود اما دست آخر جماهیر شوروی همچنان در رکورد فضایی اول است. ما نیز قصد انزواگرایی نداریم چراکه در دنیای مدرن، این اقدام غیرممکن است بخصوص اگر صحبت بر سر روسیه باشد.»
 
اعتراض به هشدار هسته‌ای امریکا
سفارت روسیه در امریکا با محکومیت اظهارات «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید که خطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین را داده است، با بی اساس خواندن ادعاهای امریکا گفت: «این اتهامات پوچ و توخالی است و هیچ سند و مدرکی ندارد.»
این در حالی است که علاوه بر امریکا، انگلیس نیز خواستار بررسی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین شده اما همچنان قادر به اثبات آن نشده‌اند. در همین حال ایسنا به نقل از روسیه، این ادعا را نادرست خوانده و سند آن را نابود کردن تسلیحات شیمیایی مسکو در سال 2017 اعلام کرده است.
این در حالی است که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس و حامی پوتین نیز بدون ارائه هرگونه سندی، آژانس سری بریتانیا را متهم به راه انداختن «عملیات ویژه روانی» علیه روسیه در حومه کی‌یف کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/1/609630/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها