موج تورم، اروپا و امریکا را درنوردید




افزایش قیمت‌ها در یک سال گذشته در بسیاری از کشورهای جهان قابل توجه است. اکنون جهان شاهد پیامدهای منفی اقتصادی شیوع کرونا و همچنین عملیات نظامی روسیه در اوکراین نیز هست. در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد: تورم و افزایش بهای مواد غذایی و بنزین صدای مردم امریکا را درآورده است.
بر اساس این گزارش، تورم در امریکا طی یک سال گذشته با بیشترین سرعت طی بیش از ۴۰ سال گذشته افزایش یافته، به طوری که هزینه‌های تأمین مواد غذایی، بنزین، مسکن و سایر نیازها، مصرف‌کنندگان امریکایی را تحت فشار قرار داده و افزایش حقوقی را که بسیاری از مردم دریافت کرده بودند، بی اثر کرده است.
وزارت کار امریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس نسبت به ۱۲ ماه قبل 5/8 درصد جهش داشته است که بیشترین افزایش سال به سال از دسامبر ۱۹۸۱ تاکنون محسوب می‌شود. قیمت‌ها به دلیل مشکلات زنجیره تأمین، تقاضای فزاینده مصرف کنندگان و اختلال در بازار‌های انرژی و مواد غذایی دنیا به دلیل حمله روسیه علیه اوکراین افزایش یافته‌اند.
بر اساس گزارش انجمن حسابداری امریکا، میانگین بهای هر گالن بنزین - 10/4 دلار - در مقایسه با سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است. افزایش بهای انرژی منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل کالا‌ها و قطعات در اقتصاد امریکا شده که این نیز به نوبه خود به افزایش قیمت‌های بالاتر برای مصرف کنندگان کمک کرده است. تازه‌ترین شواهد از شتاب گرفتن قیمت‌ها، انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو در ماه‌های آتی نرخ‌های بهره را بشدت افزایش خواهد داد تقویت می‌کند. فدرال رزرو سعی می‌کند با این کار، وام‌گیری و مخارج را کاهش دهد و ا ز این طریق تورم را مهار کند.
قاره سبز نیز وضعیت بهتری ندارد. به عنوان نمونه تورم در آلمان به بالاترین سطح خود در ۴۱ سال گذشته رسیده است. «استفان کوتس» رئیس اندیشکده «اقتصاد جهانی» دیروز (چهارشنبه) گفت: «تورم در آلمان از یک سال پیش شروع به افزایش سرعت کرد و اکنون این روند تشدید خواهد شد.» وی در این‌باره اظهار داشت: «افزایش جدی قیمت کالاها تورم را بالا نگه می‌دارد، زیرا تغییر قیمت هنوز به‌طور کامل به سطح مصرف‌کننده نرسیده است. در عین حال، شتاب تورم بیش از یک سال است که ادامه دارد.» علاوه بر آلمان، انگلیس نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس داده‌های مرکز ملی آمار بریتانیا، نرخ تورم در ماه مارس در این کشور به ۷ درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم از مارس سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون بوده است. این ارقام از بالا رفتن هزینه زندگی برای شهروندان بریتانیایی حکایت دارد که طی ماه‌های اخیر تشدید شده است. سرعت افزایش نرخ تورم از بعضی تخمین‌ها بیشتر بوده است و بسیاری از کارشناسان معتقدند موج تورم در غرب تشدید خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7886/1/609632/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها