ایران در ایران


سگ‌های ولگرد؛ معضلی که رفع نمی‌شود

اهواز – سگ‌های ولگرد همچنان کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها و روستاهای خوزستان را ناامن کرده‌اند. پیاده روی ساده در مسیری خلوت اکنون از دشوارترین و ناامن‌ترین تفریحاتی است که یک شهروند آبادانی، اهوازی یا شوشتری می‌تواند انجام دهد. رسانه‌های خوزستان در این سال‌ها هفته‌ای نبوده که به این معضل نپرداخته باشند یا خبر و حادثه‌ای تلخ را که عامل آن سگ‌ها بوده‌اند، پوشش نداده باشند. با این حال به نظر می‌رسد که شهرداری‌ها عزم چندانی برای حل این معضل ندارند. قبل از نوروز 1401، شهردار اهواز با اشاره به حادثه تلخ فوت یک استاد دانشگاه در حمله سگ‌های ولگرد به او، ضرب‌الاجلی تعیین کرد تا این معضل برطرف شود.
هرچند مدیران بارها از جمع‌آوری و یا عقیم کردن این سگ‌ها صحبت کرده‌اند اما این روند به کندی در حال انجام است و همچنان سگ‌های بدون صاحب در گوشه و کنار شهر پرسه می‌زنند.

مصدومیت دو واکسیناتور دامپزشکی خوزستان در حمله سگ‌ها
در آخرین حادثه، اداره‌ کل دامپزشکی خوزستان از مصدومیت دو واکسیناتور دامپزشکی در پی حمله سگ حین انجام وظیفه خبر داد.
اداره ‌کل دامپزشکی خوزستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شروع عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیردار دامی در سطح خوزستان و به تبع حضور واکسیناتورهای دامپزشکی استان جهت ایمن‌سازی دام‌های سبک و سنگین در روستاها و مناطق صعب‌العبور استان، متأسفانه در هفته اخیر دو نفر از نیروهای دامپزشکی خوزستان در شهرهای ماهشهر و اندیکا بر اثر حمله سگ حین انجام عملیات میدانی و حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و تأمین بهداشت و سلامت جامعه از ناحیه پشت پا دچار مصدومیت شدید شدند.
چندی پیش رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه سالانه هفت هزار مورد سگ گزیدگی در خوزستان رخ می‌دهد، گفت: مرکز بهداشت برای هر سگ گزیدگی تا ۴۰ میلیون ریال هزینه می‌کند که در مجموع رقم بالایی است. سیدمحمد علوی با بیان اینکه مسأله سگ‌های ولگرد یکی از مشکلات عمده شهر اهواز است، افزود: طبق دستورالعمل، سگ‌های بدون صاحب ابتدا باید زنده‌گیری شده و در یک سایتی نگهداری شوند و سپس سازمان دامپزشکی سگ‌های بیمار را از سالم جدا کرده و سگ‌های بیمار با مرگ‌ با ترحم از بین برده شوند.
وی ادامه داد: تعدادی از سگ‌های سالم را می‌توان پس از عقیم شدن به‌عنوان سگ چوپان و نگهبان واگذار کرد و بقیه توسط شهرداری نگهداری شوند. چند سال پیش شهرداری اهواز با کشتن سگ‌های ولگرد به‌دنبال کاهش جمعیت آنها در سطح شهر بود که با اعتراض دوستداران حیوانات و تجمع آنها روبه رو شد به همین دلیل این روش دنبال نشد.
عقیم کردن و یا نگهداری سگ‌های بدون صاحب یکی دیگر از راه‌های جمع‌آوری و یا کنترل جمعیت آنها بود که به‌دلیل هزینه بر بودن، این روش نیز رها شد. ناتوانی شهرداری‌ها در نگهداری یا عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب به‌دلیل هزینه بالا باعث افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب در شهرهای مختلف استان خوزستان شده است.


افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشور عراق

اهواز - رئیس اتاق بازرگانی اهواز از افزایش صادرات محصولات کشاورزی و تره‌بار به کشور عراق خبر داد. شهلا عموری اظهار کرد: با توجه به اهمیت فعالیت‌های تجاری در مرز چذابه، روند صادرات به کشور عراق از این مرز با وجود مشکلات موجود با تلاش بخش خصوصی و تجار، در حال انجام است.
وی با اشاره به برخی عوامل مؤثر در افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشور عراق افزود: عوارض گمرکی واردات برخی محصولات کشاورزی از ۱۰ اسفندماه سال ۱۴۰۰ به‌مدت سه ماه کاهش یافته و این امر باعث افزایش صادرات این نوع محصولات شده است.
به گزارش ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: در این زمینه صادرات محصولات کشاورزی و تره‌بار از مرز چذابه به کشور عراق افزایش یافته است. عموری ادامه داد: ترافیک ورود و خروج کامیون‌های حمل بار صادراتی نسبت به گذشته بهبود یافته اما همواره نیاز است با هماهنگی‌های بین‌بخشی که صورت می‌گیرد، مشکلات موجود در چذابه با پیگیری دستگاه‌های مربوطه رفع شوند. وی افزود: روند و شرایط خوبی در این مرز برای انجام کارهای تجاری و صادراتی وجود دارد و صادرکنندگان بدون مشکل خاصی نسبت به صادرات محصولات خود اقدام می‌کنند.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه افزایش صادرات کالاهای ایرانی از طریق مرزهای خوزستان به عراق با استقبال تجار این کشور همراه است اما در این رابطه باید شرایط تجاری برای تجار تسهیل شود، گفت: تجار و واحدهای تولیدی ایران باید استاندارد کیفیت ویژه اقلام صادراتی به کشور عراق را رعایت کنند تا بتوانند کالای خود را در این کشور به فروش برسانند.
عموری با اشاره به عمده اقلام صادراتی به کشور عراق خاطرنشان کرد: این محصولات شامل تره‌بار، سنگ مرمر و گرانیت، خیارشور و ترشی، کیک و شکلات و بیسکوئیت، کاشی سرامیک، دیوارپوش، در بطری، برنج تولید استان خوزستان، گچ، سیمان سفید، ظروف یکبار مصرف، رب گوجه، سس و آبلیمو، مصنوعات پلاستیکی و یونولیت هستند.


انتقاد استاندار از تأخیر در آغاز عملیات برخی پروژه‌های حوزه نفت و گاز در ایلام

ایلام - استاندار ایلام با انتقاد از تأخیر در آغاز عملیات برخی پروژه‌های حوزه نفت و گاز استان گفت: هر شرکتی که می‌خواهد در اینجا کار کند اول باید در استان حساب بانکی افتتاح کند.
«حسن بهرام‌نیا» در دیدار با مدیران حوزه نفت، گاز و پتروشیمی استان اظهار کرد: ایلام با وجود سهم ۱۱درصدی منابع گازی و ۶درصدی منابع نفتی، استانی در سطح ملی است که باید از این فرصت و موهبت الهی در راستای توسعه و پیشرفت ایلام استفاده شود. استاندار ایلام با اشاره به تعدیل برخی نیروها از صنایع نفت و گاز استان گفت: اولویت جذب ‌و به‌کارگیری در صنایع نفت و گاز استان با نیروهای بومی است و مسئول ساماندهی این وضع موجود مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.
بهرام‌نیا در ادامه خواستار ارائه گزارش درخصوص تعداد کارکنان بومی و غیربومی حوزه انرژی استان از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان شد و گفت: حداکثر تا پایان اردیبهشت این آمار باید به استانداری ارائه شود.
استاندار ایلام روند آغاز عملیات اجرایی پارک پلی پروپیلن ایلام را بسیار کند عنوان کرد و خواستار تسریع در عملیات اجرایی این پروژه مهم شد و گفت: راه‌اندازی پارک پلی پروپیلن با وجود پتروشیمی و ذخایر غنی نفت و گاز، زنجیره ارزش این صنعت در استان را تکمیل خواهد کرد.
نماینده عالی دولت در استان با تأکید بر اینکه هر شرکتی که می‌خواهد در اینجا کار کند اول باید در استان حساب بانکی افتتاح نماید، تأکید کرد: پیمانکاران حوزه نفت و گاز باید در استان افتتاح حساب کنند و مسئولیت رصد این مهم با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان است و در غیر این صورت فرمانداران می‌توانند از ارائه خدمت به آنان خودداری کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7894/16/610860/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها