ایران به عراق پیشنهاد می‌دهد

ایجاد دو پارک جنگلی مشترک


زهره توکلی
خبرنگار
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به تازگی خبر از ایجاد دو پارک بزرگ بین ایران و عراق داده است اما آن‌طور که رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام به «ایران» می‌گوید: «این طرح هنوز در حد پیشنهاد به مسئولان استان ایلام بوده و هنوز اقدامی در این باره صورت نگرفته است.» عراق تا به امروز به‌دلیل شرایط سیاسی حاضر به همکاری با ایران در زمینه حل بحران گردوغبار نشده است. بخشی از گردوغبار‌هایی که این روزها آسمان شهرهای مختلف ایران بویژه در غرب و شمال غرب را خاکستری و نارنجی کرده است از سمت عراق به ایران وارد می‌شود. آن‌طور که احمدی به «ایران» می‌گوید استاندار ایلام با استاندارهای استان‌های همجوار در عراق پس از عید فطر وارد گفت‌و‌گو می‌شود.
مسعود منصور در دیدار استاندار ایلام از ایجاد دو پارک بزرگ جنگلی در مسیر اربعین مابین ایران و عراق خبر داد و اظهار داشت: این مهم علاوه بر رفاه حال زائران می‌تواند تا حدودی در جهت مقابله با ریزگردها عمل کند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پاسخ به مطالبه استاندار ایلام برای توجه بیشتر به استان در بحث ریزگرد‌ها نیز گفت: ۲۰ درصد به تخصیص اعتبارات استان در حوزه منابع طبیعی اضافه می‌شود.
منصور ضمن قول مساعد نسبت به خواسته‌های استاندار ایلام گفت: ۲۰ اردیبهشت ماه سال‌جاری کنوانسیون بیابان زدایی بعد از توقف دوساله به خاطر کرونا در ساحل عاج برگزار می‌شود و در این نشست مهم خواسته‌ها و مطالبات کشور و استان‌های در مسیر ورود ریزگرد‌ها را مطرح و پیگیری می‌کنیم.
رضا احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در خصوص جزئیات طرح ایجاد 2 پارک بزرگ جنگلی بین کشورهای ایران و عراق به «ایران» گفت: طرح ایجاد  دو پارک جنگلی بزرگ بین ایران و عراق به تازگی از سوی رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به استاندار ایلام پیشنهاد شده اما هنوز مذاکره‌ای با کشور عراق صورت نگرفته است.وی ادامه داد: البته طرح اولیه این پیشنهاد تهیه شده و قرار است پس از ماه مبارک رمضان جلسه‌ای با مسئولان عراقی نیز در این خصوص گذاشته شود تا این طرح مورد بررسی قرار گیرد و نظرات آنها را در این خصوص جویا شویم و تکلیف طرح مشخص شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اظهار داشت: این طرح جدید است و به طرح‌های قبلی که از گذشته بوده و بخشی از آنها انجام شده است، ارتباطی ندارد.
این مسئول تصریح کرد: موضوع ایجاد پارک‌های جنگلی بین ایران و عراق فروردین ماه امسال مطرح شد. لذا طرح آن نیز توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت، به طوری که شناسایی مکان، آیتم‌ها و شاخص‌های علمی برای بیابان‌زدایی و جلوگیری از پدید گرد وغبار مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه «استان واسط» کشور عراق، استان مورد نظر برای بررسی طرح ایجاد پارک جنگلی است، خاطرنشان کرد: قرار است اقدامات لازم برای تشکیل جلسه‌ای بین استاندار ایلام و استاندار«واسط» عراق پس از ماه مبارک رمضان صورت گیرد.
 استاندار ایلام نیز با بیان اینکه ایلام در خط مقدم هجوم ریزگردها در کشور است خواستار توجه بیشتر سازمان برای مهار گرد وغبار شد و اظهار داشت: ریزگردها در استان مشکلات فراوانی برای مردم استان ایجاد کرده و ظرف یک هفته گذشته ده‌ها نفر را روانه بیمارستان‌ها کرده و رفع این مشکل نیازمند رسیدگی فوری است.
وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده ۷۰ درصد منشأ ریزگردها در خارج از استان و ۳۰ درصد در استان است، ادامه داد: رئیس‌جمهوری دستور لازم را برای مهار ریزگردها با منشأ خارجی صادر کرده و لازم است این موضوع از طریق دیپلماسی و سازمان‌های مرتبط تحت پیگیری جدی قرار گیرد.
 استاندار ایلام تصریح کرد: برای مهار ریزگردها با منشأ داخلی نیز لازم است سازمان منابع طبیعی توجه بیشتری نسبت به استان ایلام در بحث بیابان‌زدایی داشته باشد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7894/17/610864/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها