ائتلاف با لغو مجوز نخستین پرواز تجاری از فرودگاه صنعا به اردن، آتش‌بس را نقض کرد

سنگ‌اندازی عربستان در مسیر صلح


زهره صفاری/ هنوز یک ماه از آغاز آتش‌بس دوماهه در یمن نگذشته است که ائتلاف متجاوز سعودی با بدعهدی در اعطای مجوز نخستین پرواز تجاری از فرودگاه صنعا، یکی از بندهای مهم این توافق را زیر پا گذاشته است. اما این رفتار که با توجه به تداوم بمباران مواضع غیرنظامیان در الحدیده از سوی ائتلاف متخاصم دور از انتظار نبود با پاسخ انصارالله همراه شد و سخنگوی مقاومت یمن، پاسخ به این اقدامات را از ریاض تا ابوظبی بسیار سخت و دردناک اعلام کرد. همزمان با این تحولات، سایت وزارت نفت و شرکت هواپیمایی دولتی عربستان نیز از دسترس خارج شد و صفحات وابسته به گروه‌های مقاومت عراقی با تأیید این حمله سایبری، پیام آن را «پایان جنگ یمن» اعلام کردند.
به گزارش «المیادین»، این پرواز که قرار بود پس از 6 سال تعطیلی فرودگاه بین‌المللی صنعا به مقصد امان پایتخت اردن انجام شود با سنگ‌اندازی کشورهای ائتلاف متخاصم یمن در صدور مجوز انجام نشد. شرکت هواپیمایی مسئول این پرواز ضمن ابراز تأسف عمیق از این اتفاق، نسبت به برطرف شدن مشکل در آینده ابراز امیدواری کرد. این در حالی بود که «حسین العزی»، وزیر خارجه دولت صنعا با انتقاد از ائتلاف متخاصم، خواستار رفع هر چه سریع‌تر این مشکل شد و گفت: «ما ائتلاف خارجی به رهبری عربستان را مسئول هرگونه اختلالی در روند برقراری پروازهای فرودگاه صنعا می‌‌دانیم. شرکت هواپیمایی یمن نیز به دلیل عدم رضایت ائتلاف به طور ناگهانی با ارسال پیام‌هایی برای مسافران از لغو این پرواز خبر داد و رسماً عذرخواهی کرد. این رفتارها نشان می‌‌دهد که ائتلاف با دروغ پراکنی همچنان درصدد افزودن به رنج و درد مردم یمن است.»
در حالی که شورای ریاستی یمن سعی داشت پیکان اتهام را به سمت انصارالله بچرخاند و اصرار مقاومت برای افزودن مسافرانی به این لیست را دلیل لغو آن خوانده بود اما «رائد طالب جبل»، معاون هواپیمایی فرودگاه صنعا، اعلام کرد ممانعت ائتلاف برای اعطای مجوز پرواز، گامی دیگر در نقض آتش‌بسی است که اوایل این ماه آغاز شده است: «ائتلاف متجاوز با عزم به چند برابر کردن درد و رنج مردم یمن سعی دارد نگاه بین‌المللی را از پرونده‌های حقوق بشری اش منحرف کند.»
براساس اعلام منابع رسانه‌ای یمن، این پرواز قرار بود مسافران بالای 40 سال را که نیازمند کمک‌های پزشکی هستند، از صنعا به امان منتقل کند که در نخستین گام به بن‌بست خورد.
 هشدار مقاومت
در حالی که دولت صنعا در اقدامی بشردوستانه و یکجانبه، به تازگی 42 اسیر ائتلاف سعودی را آزاد کرده است اما آمارها نشان می‌‌دهد کشورهای متخاصم به یمن نه تنها گامی مؤثر در مسیر صلح برنداشته‌اند که تنها در چند روز گذشته جنگنده‌های ائتلاف بیش از 90 بار آتش‌بس در الحدیده را نقض و اقدام به بمباران مناطق مختلف این بندر کردند. در این شرایط لغو نخستین پرواز تجاری صنعا تیر خلاصی بر اثبات بدعهدی عربستان و همپیمانان آن بود که «محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله درباره آن گفت: «پاسخ صنعا به از دست رفتن فرصت آتش‌بس سازمان ملل در یمن، از ریاض تا ابوظبی بشدت دردناک خواهد بود. نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن آماده ایستادگی و مقابله با هر دشمنی از سوی ائتلاف سعودی هستند.» این در حالی است که پیش‌تر «مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز بر تلاش‌ها برای موفقیت آتش‌بس تأکید کرده و خواستار بازگشایی فرودگاه صنعا، بندر الحدیده و رفع محاصره از ملت یمن شده بود. به گزارش العالم یک مرکز یمنی با ارائه اعداد و ارقامی تأکید کرده که برخلاف ادعای ائتلاف، غارت نفت یمن نیز حتی یک روز متوقف نشده است و به رغم مفاد آتش‌بس دولت‌های متخاصم به یمن، به تازگی نیز یک کشتی حامل سوخت گازوئیل در مسیر بندر الحدیده متوقف شده است.
حمله به سایت‌های دولتی عربستان
همزمان با تشدید تنش‌ها در یمن و بروز نشانه‌های شکنندگی آتش‌بس در این کشور، برخی منابع عراقی از حمله سایبری گسترده‌ای علیه پایگاه‌های خدماتی و حکومتی عربستان از داخل خاک عراق پرده برداشتند. به گزارش ایرنا، صفحات و کانال خبری نزدیک به گروه‌های مقاومت عراق در شبکه‌های اجتماعی با تشریح جزئیات این حمله اعلام کردند این عملیات با نام «شهید ابوفاضل طومر» (فرمانده معروف یمنی) در ساعت 21 شنبه به وقت محلی، وزارت نفت و شرکت هواپیمایی عربستان سعودی را هدف قرار داد و این سایت‌ها را از دسترس خارج کرد. در بیانیه این گروه‌ها درباره علت این حمله آمده است: «خواسته ما واضح است. ما سیستم داخلی مراکز نفتی عربستان را به خاطر حرمت ماه رمضان تعطیل نکردیم اما اعلام می‌‌کنیم جنگ بیهوده علیه یمن و چاپ کتاب‌های تکفیری تروریستی و صادرات آن به جهان باید متوقف شود.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7894/4/610905/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها