معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه مطرح کرد

بحران اوکراین؛ فرصتی برای صادرات به اوراسیا


معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بحران اوکراین را بهترین فرصت برای صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا دانست. مهدی صفری با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری رسانه ملی با بیان اینکه هم اکنون صادرات ما به روسیه حدود یک و ۲ دهم میلیارد دلار، به قزاقستان حدود ۵۰۰ میلیون دلار و به ارمنستان هم حدود ۳۵۰ میلیون دلار است، گفت: بحران به‌وجود آمده بین اوکراین و روسیه، بهترین فرصت برای استفاده از فرصت صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا است.
ضرورت رعایت استاندارد
او افزود: چنانچه نهاد‌های نظارتی کشورمان نسبت به قرنطینه کالا‌ها و استاندارد محصولات صادراتی دقت بیشتری کنند صادرات به روسیه، قزاقستان و ازبکستان را که بازار مصرف بزرگی دارند می‌توان تا دو برابر افزایش داد.
صفری در ادامه با اشاره به از سرگیری ساخت پل دوم آستارا به آذربایجان و امکان تردد روزانه بیش از ۹۰۰ کامیون از این مسیر، افزود: با گسترش زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی هم می‌توانیم سهم بیشتری از بازار چند میلیارد دلاری اتحادیه اوراسیا را در اختیار بگیریم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته برای تقویت صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه و سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مربوط به قبل از بحران اوکراین و در پی دستور رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌های تجاری با کشور‌های همسایه صورت گرفته است، افزود: ما به‌دنبال تقویت زیرساخت‌های موجود از جمله کشتیرانی، ریلی و جاده‌ای هستیم تا علاوه‌ بر تجارت مفید با کشور‌های اتحادیه عضور اوراسیا با دیگر کشور‌های همسایه نیز مراودات تجاری و اقتصادی خوبی داشته باشیم.
ایران، هاب حمل‌ونقل منطقه؟
صفری با اشاره به حجم بالای ترانزیت کالا‌های چینی به  اروپا با حدود روزانه ۱۷ خط ریلی، گفت: به‌دنبال فعال‌سازی مرز اینچه برون و سرخس برای ترانزیت این کالا‌ها از مسیر ایران هستیم.
وی گفت: در زمینه فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صادرات، با هماهنگی معاونت علمی و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان را به ۵، ۴ و ۳ ستاره دسته‌بندی کردیم و سفیران مان  در کشور‌های اروپایی، آسیایی و امریکایی  را موظف به بازاریابی برای این شرکت‌ها کردیم که پس از بازاریابی ۳ یا ۴ کالا در هر کشوری، بلافاصله خانه نوآوری تشکیل و نمایشگاهی برای معرفی و فروش کالا‌ها برگزار می‌شود.
صفری پیش از این نیز بر ضرورت تلاش همه نهادهای ذیربط برای کمک به معرفی و عرضه هرچه بهتر دستاوردها و توانایی‌های تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای جهانی بویژه کشورهای همسایه و منطقه تأکید کرده و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی را برای نیل به این هدف بسیار مهم و مؤثر دانسته بود.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در همین رابطه برگزاری نمایشگاه ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی در تاشکند که قرار است طی روزهای ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شود را مهم توصیف و از فعالان این عرصه خواست تا با توجه به ظرفیت و اقبال خوب بازارهای کشورهای منطقه به محصولات باکیفیت ایرانی، تلاش خود را برای برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها که از حمایت قاطع وزارت امور خارجه برخوردار هستند، مضاعف کنند.
 لزوم تسهیل شرایط گمرکی
اشاره صفری به بحران اوکراین و لزوم بهره‌برداری ایران از فرصت‌های اقتصادی پیش آمده در حالی است که وقوع جنگ نظامی میان روسیه و اوکراین سبب شده تا بسیاری از کشور‌های منطقه از جمله عراق، پاکستان و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس نسبت به تأمین اقلام وارداتی و مورد نیاز خود از روسیه احساس نگرانی کنند. این امر فرصتی را فراهم کرده تا ایران با فراهم کردن شرایط آسان گمرکی و تقویت زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و کشتیرانی دریای خزر جهت تأمین نیازهای این کشورها اقدام کند. از سوی دیگر به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، روسیه سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار کالا‌هایی از قبیل صنایع غذایی، کفش، پوشاک، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های پتروشیمی ازاین کشور‌ها وارد می‌کند و ظرف دو ماه گذشته با اعزام گروه‌هایی به روسیه توافق‌های خوبی درباره حمل‌ونقل این کالا‌ها از مسیر ایران صورت گرفته و هماهنگی‌های لازم برای ایجاد سیستم بانکی جهت انتقال راحت پول و بیمه برای ضمانت کالا‌ها انجام شده است. این در حالی است که با انسداد مسیر دریای سیاه مراودات هند، مسیرکشور‌های شرق آفریقا و جنوب شرق آسیا هم با روسیه دچار اختلال شده که هم اکنون قرارداد‌های مناسبی با هند برای حمل‌ونقل کالا بین این کشور و روسیه انجام شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7894/5/610911/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها