«ایران» گزارش می‌دهد

تقاضای همسایگان برای خرید میوه های ایرانی


گروه اقتصادی/ طی چند هفته گذشته قیمت برخی از صیفی‌جات از جمله گوجه‌فرنگی، سیب زمینی و بادمجان در بازار افزایش یافته بود ولی با این حال مشاهدات بازار نشان می‌دهد این محصولات با کاهش قیمت روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد طی روزهای آینده نیز این کاهش قیمت‌ها ادامه داشته باشد.
در حال حاضر قیمت سیب زمینی در میادین میوه و تره بار 11 هزار تومان، قیمت گوجه 12 هزار تومان، قیمت پیاز 6 هزار تومان و قیمت بادمجان نیز 13 هزارتومان است و هندوانه نیز به قیمت 5 تا 7 هزار تومان به ازای هر کیلو گرم به فروش می‌رسد.لازم به ذکر است که روند افزایش قیمت سیب زمینی از سال گذشته آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دار شده است. قیمت گوجه فرنگی و بادمجان نیز از فروردین ماه سیر صعودی به خود گرفته که عمده دلیل آن در بازار به مشکلات حمل‌ونقل برمی‌گردد.
با این حال در وضعیت فعلی به نظر می‌رسد قیمت این محصولات با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده‌های کشاورزی معقول به نظر برسد ولی با این حال چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی صادرات این محصولات را ممنوع کرد ولی بلافاصله با واکنش مجلس شورای اسلامی و کارشناسان کشاورزی این ممنوعیت لغو شد تا صادرات محصولات کشاورزی و درآمدزایی ارزی برای کشور از این طریق ادامه داشته باشد.
قیمت صیفی‌جات اردیبهشت شکسته می‌شود
مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در این خصوص می‌گوید: میزان تقاضا برای خرید گوجه فرنگی از سوی پاکستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش پیدا کرد.
وی گفت: ایران کشور چهار فصل است و ما در زمینه کشت این اقلام به جز بادمجان گلخانه‌ای کمبودی نداریم در روزهای آینده محصولات شهرهای مختلف برداشت و عرضه خواهند شد و شاهد شکسته شدن قیمت‌ها خواهیم بود.
به گفته رئیس اتحادیه بار فروشان تهران، گوجه فرنگی میناب، جیرفت، بهبهان و کازرون برداشت شده‌اند و از 5 اردیبهشت قیمت گوجه در میدان اصلی زیر 10 هزار تومان خواهد شد. همین روند برای سیب‌زمینی نیز تکرار خواهد شد و در روزهای آینده محصول سیب زمینی دزفول، گرگان.... وارد بازار خواهد شد و با افزایش عرضه تب این محصولات فروکش می‌کند.
دارایی‌نژاد با بیان اینکه پیاز در میدان اصلی میوه و تره‌بار خریدار ندارد، خاطرنشان کرد: پیاز در میدان اصلی کیلویی 5 هزار تومان شده اما میزان فروش آن کاهشی شده است با این حال این اطمینان را به مردم می‌دهیم که بازرسان تعزیرات، وزارت صمت و کشاورزی در میدان اصلی میوه و تره‌بار مستقر هستند و اجازه گران‌ فروشی را نمی‌دهند.این فعال صنفی ادامه داد: تولید باید به‌ گونه‌ای باشد که در بازار داخلی و برنامه صادرات چالشی ایجاد نشود؛ 40 سال است که از مسئولان تقاضا می‌کنیم برای میزان تولید و مصرف محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی انجام بدهند اما متأسفانه به این مهم توجه نمی‌شود. به‌عنوان مثال باید وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای سال زراعی بداند که کشاورزان باید چه میزان کشت کنند و چه حجم از تولید برای مصرف داخلی و چه حجم از آن صادر شود.دارایی‌نژاد در پایان با اشاره به آخرین نرخ صیفی‌جات در میدان اصلی میوه و تره‌بار، گفت: بادمجان بندرعباس کیلویی 6 تا 8 هزار تومان، بادمجان دزفول کیلویی 8 تا 12 هزار تومان به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: گوجه فرنگی کیلویی 7 تا 12 هزار تومان، سیب زمینی کهنه کیلویی 7 تا 9 هزار تومان، سیب زمینی نو کیلویی 9 تا 12 هزار تومان و پیاز کیلویی 4 تا 6 هزار خرید و فروش شد.
عرضه گوجه فرنگی در بازار افزایش یافت
 عضو هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان گفت: با گرمای هوا و افزایش عرضه گوجه فرنگی پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول در بازار به تعادل برسد. جواد باقری گفت: با توجه به افزایش عرضه، قیمت گوجه فرنگی نسبت به هفته‌های قبل کاهش داشته است و قیمت کنونی هر کیلو از این محصول در میدان مرکزی ۹ تا 12 هزار تومان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7894/9/610919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها