ایران - کانادا؛ نخستین گام آماده‌سازی شاگردان اسکوچیچ


ملی‌پوشان با تیمی ناشناخته و البته قدرتمند بازی می‌کنند

گروه ورزشی/ تیم ملی فوتبال ایران بامداد 16 خرداد در اولین دیدار دوستانه خود در راستای آماده‌سازی برای شرکت در جام جهانی 2022 قطر به مصاف کانادا خواهد رفت. فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد، مجموعه ورزشی BC PLACE در شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا، میزبان این بازی تدارکاتی خواهد بود. تقابل ایران و کانادا از ساعت 16 به وقت محلی، 3:30 بامداد به وقت ایران برگزار می‌شود و بلیت‌های مسابقه از 24 اردیبهشت به فروش می‌رسد. ایران در گروه B جام جهانی با تیم‌های انگلیس، امریکا و برنده پلی‌آف اروپا (ولز، اوکراین/ اسکاتلند) رقابت می‌کند.

آشنایی با اولین حریف تدارکاتی تیم ملی
کانادا برخلاف ایران که برای سومین دوره متوالی در جام جهانی شرکت می‌کند، برای اولین بار پس از 36 سال برای دومین بار توانسته جواز حضور در جام جهانی را کسب کند. این تیم در نخستین حضورش در جام جهانی 1986 در مکزیک مقابل تیم‌های فرانسه، مجارستان و شوروی سابق، باخت و حذف شد. گروهی که این تیم در جام جهانی قطر در آن قرار گرفته یکی از سخت‌ترین گروه‌های جام است و به همین دلیل کمتر کسی شانسی برای صعود کانادا به مرحله بعدی متصور است. کانادایی‌ها در گروه F با تیم‌های بلژیکِ پرستاره، کرواسی نایب قهرمان دوره قبلی جام جهانی و مراکش یکی از سرسخت‌ترین تیم‌های قاره آفریقا مصاف خواهند کرد. کانادا برای رسیدن به جام جهانی 2022 هر 6 بازی دور اول مرحله انتخابی منطقه کونکاکاف را برد و به همین دلیل به دور دوم رسید که به صورت لیگ برگزار شد. این تیم آنجا هم بالاتر از مکزیک (به لطف تفاضل گل) به عنوان تیم اول این منطقه به جام جهانی صعود کرد. در این فرایند، کانادا 19 امتیاز از 21 امتیاز ممکن بازی‌های خانگی‌اش را کسب کرد که شامل پیروزی برابر امریکا و مکزیک هم می‌شد. در مرحله انتخابی، کایل لارین، بازیکن کانادایی سابق تیم اورلاندوسیتی امریکا با ثبت 13 گل آقای گل مرحله انتخابی جام جهانی در منطقه کونکاکاف شد. در همین حال آلفونسو دیویس بازیکن کانادایی بایرن مونیخ هم با 8 پاس گل بهترین پاسور این تیم بود. جاناتان دیوید بازیکن تیم لیل فرانسه و آتیبا‌ هاچینسون بازیکن تیم بشیکتاش ترکیه دیگر بازیکنان معروف تیم ملی کانادا هستند که نفر آخر کاپیتان این تیم نیز هست. کانادا در آخرین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‌ وهشتم قرار دارد که 17 پله پایین‌تر از تیم ملی کشورمان است. این تیم پس از مکزیک، امریکا و کاستاریکا چهارمین تیم در رده‌بندی فیفا از تیم‌های منطقه کونکاکاف است. با این حال این تیم که در جام‌های جهانی حضور زیادی نداشته و در این مسابقات ناشناخته است، در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قدرتمند کار کرد و می‌تواند محکی خوب برای شاگردان اسکوچیچ باشد. هدایت کانادا برعهده جان هردمان انگلیسی است. این مرد 46 ساله مربی نسبتاً کم‌تجربه‌ای است. با این حال او در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 در امریکای شمالی، خیلی‌‌ها را غافلگیر کرد، از جمله امریکا (حریف ایران در مرحله گروهی جام جهانی). کانادا در خاک امریکا برابر این تیم یک - یک مساوی کرد و در دور برگشت در خانه خودش همسایه جنوبی را 2 بر صفر شکست داد.

ایران بزرگ‌ترین حریف کانادا در خارج از منطقه کونکاکاف
اما رویارویی ایران با کانادا در این دیدار دوستانه با واکنش سایت‌های کانادایی همراه بود و بر همین اساس سایت «vancouverisawesome» کانادا نوشت: «تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین بازی خانگی خود در راه آماده‌سازی برای حضور در جام جهانی 2022 قطر قرار است به مصاف تیم ملی ایران برود. ایران تیم اول آسیا است و در رده‌بندی فیفا هم در جایگاه 21 جهان قرار دارد. ایران بزرگ‌ترین تیمی خواهد بود که کانادا خارج از کونکاکاف (که شامل امریکای شمالی، امریکای مرکزی و دریای کارائیب می‌‌شود) در چند سال اخیر (آنها در سال 2016 با مراکش بازی کردند) با آن بازی می‌‌کند.»

 تیم ملی به واسطه حضور در کانادا مبلغی هم دریافت می‌‌کند
احسان اصولی، سخنگو و عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در مورد برگزاری دیدار دوستانه با کانادا اظهار داشت: «با مذاکرات و پیگیری‌های فشرده همه ارکان مرتبط، بازی با کانادا به میزبانی این کشور برگزار خواهد شد. تیم ملی و فدراسیون فوتبال فقط هزینه پرواز به کانادا را‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت خواهند کرد و برای اولین بار شاهد خواهیم بود که فدراسیون می‌تواند وجهی را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم برای برگزاری بازی دوستانه دریافت کند. در ادامه درباره سایر جزئیات صحبت خواهیم کرد، اما دیدار با کانادا با چنین وضعیتی اتفاق رو به جلویی است که در راستای تدارک تیم ملی برای دیدارهای جام جهانی انجام می‌شود.» او در گفت‌وگو با برنامه ورزش و مردم در مورد آخرین وضعیت دیدار با نیوزیلند و اسپانسر پیراهن تیم ملی در جام جهانی گفت: «اسکوچیچ در مورد بازی با نیوزیلند نظر مثبتی نداشت و به همین دلیل برگزاری این مسابقه منتفی شد. در حال حاضر دیدار با کانادا قطعی است و مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری بازی دوم در همین فیفادی هستیم. آن مسابقه هم در چند روز آینده قطعی خواهد شد و نام حریف را‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام می‌کنیم. البته هنوز برای فیفادی بعدی محلی را‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص و برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. برای تأمین البسه تیم ملی در جام جهانی 2 شرکت داخلی، یک شرکت داخلی که تحت لایسنس خارجی است، اما در داخل کشور تولید می‌کند و 3 شرکت خارجی از طریق ایمیل‌های پست شده پیشنهاد‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ما فرستادند، اما تولیدکننده ایرانی برای لباس تیم ملی ارجحیت دارد. با هر شرکتی که بتواند صلاحیت‌های لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تأمین البسه ورزشی ما در 3 سال آینده تأمین کند،‌ قرارداد خواهیم بست.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/20/612623/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها