اخبــــار


نرخ سود بین بانکی افزایش یافت

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت ماه با رشد ۰.۰۱ درصدی نسبت به آخرین نرخ به ۲۰.۴۵ درصد رسید. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که این نرخ در هفته منتهی به 22 اردیبهشت ماه رشد 0.01 درصدی داشته وبه 20.45 درصد رسیده است. این در حالی است که این نرخ از چهارم آذر ماه سال قبل به سطح 21 درصدی ورود کرد و از نیمه دی ماه کاهش یافت و به سطح 20 درصدی بازگشت که به نظر می‌رسد با حداقل تغییرات ممکن در محدوده 20 درصدی در حال تثبیت است.
نرخ سود بین‌بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست، این نرخ نوسان دارد به‌گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین‌بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و به‌عکس.


ترخیص بیش از 3 میلیون تن کالا از بنادر

سخنگوی گمرک ایران درباره ترخیص کالا در بنادر گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳ و نیم میلیون تن کالای اساسی از بنادر و گمرکات ترخیص شده است.
روح‌الله لطیفی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: ۳ میلیون و ۱۶۳ هزار تن کالا نیز در حال حاضر منتظر تخلیه و انجام تشریفات و مجوز‌ها هستند و هر روز تقریباً ۵۰ هزار تن کالا درحال ترخیص است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین ورودی کالا از نظر کالای اساسی، بندر امام ، بنادر شمالی ، بندرعباس و چابهار هستند، افزود:کالا‌های اساسی از این بنادر وارد و با طی تشریفات اداری ترخیص می‌شوند.
لطیفی درباره علت رسوب کالا در بنادر گفت: از گذشته قوانین مختلفی وجود دارد که باید کالا‌ها یکسری اصول را رعایت و مجوز‌ها را اخذ کنند. به طور مثال ثبت سفارش کالا یکی از موضوعاتی است که باید حتماً کالا داشته باشد تا مجاز  ورود به کشور شود؛ همچنین کد رهگیری بانک  از سمت بانک مرکزی و بانک عامل باید ارائه شود و اجباری است. موضوع استاندارد‌ها نیز مطرح است که کالا‌های وارداتی مخاطرات زیست محیطی نداشته باشند. سخنگوی گمرک بیان کرد:دستگاه‌های مختلفی برای این کار قانون مشخص کرده اند و باید کالای سالم و بدون خطر وارد کشور شود. بخشی از این کالا‌ها به خاطر منتظر ماندن برای مجوز؛ یک زمان محدودی را معطل می‌شوند و بخش دیگر ویژه اسناد کالاست، چون تا پول به حساب طرف خارجی واریز نشود اسناد به طرف ایرانی تحویل نمی‌شود و این مراودات بین طرف ایرانی و خارجی است که آن هم برای انجام تشریفات حتماً باید این کالا‌ها به نام طرف ایرانی باشد تا بتواند اظهار کند و کالا ترخیص شود.
وی افزود: بخشی هم مربوط به هزینه حمل است که باید حتماً خریدار ایرانی به شرکت‌های حمل پرداخت کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/8/612952/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها