«ایران» از معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

عقب‌نشینی شاخص کل با فرمان خودرویی‌ها


 گروه اقتصادی/ شاخص کل بورس دیروز، یکشنبه 25 اردیبهشت 1401، در حدود 5430 واحد عقب نشست و در ارتفاع یک میلیون و 572 هزار واحدی به کار خود پایان داد. با وجود این شاخص کل (هم‌وزن) روند صعودی خود را ادامه داد و با 325 واحد افزایش روبه‌رو شد.
در بازار چه گذشت؟
شروع معاملات دیروز با فشار عرضه در اکثر سهم‌ها بخصوص سهام بزرگ و شاخص‌ساز همچون «خساپا»، «خودرو»، «شستا» و«فملی» همراه بود. در این روز شرکت‌های شاغل در گروه فرآورده‌های نفتی نیز با کاهش شدید قیمت روبه‌رو شدند تا شاخص کل بیشترین تأثیر منفی را از این گروه متحمل شود. گروه صنایع غذایی نیز دیروز شاهد ریزش سهام اکثر نمادهای خود بود تا روند صعودی قیمت‌ها در این گروه پس از یک هفته متوقف شود. این رویه منجر شد تا ساعت پایانی، تعداد نمادهای منفی از نمادهای مثبت بازار پیشی بگیرد که دریک ساعت پایانی با کاهش عرضه ها تعداد نمادهای مثبت به 323 و تعداد نمادهای منفی به 304 عدد رسید.
سهامداران همچنان خوشبین به گروه زراعت
با وجود کاهش قیمت در اکثر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، بازهم گروه زراعت و خدمات وابسته بود که توانست بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار داشته باشد. اصلاح قیمت‌ها و انتشار اخباری مبنی بر دریافت مجوز صادرات تخم مرغ، از جمله عواملی بود که انتظارات را در مورد EPS شرکت‌های تولید کننده مرغ و تخم مرغ مثبت می‌کرد.
آیا بازار رکورد سالانه خود را می‌شکند؟
روند صعودی بازار که از اواسط زمستان سال گذشته شروع شده بود در فروردین و اردیبهشت سال‌جاری نیز ادامه یافت تا شاخص کل بورس باردیگر به سطح بالاترین رکورد سالانه خود برسد. افزایش 1.62درصدی شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در روز شنبه نیز ادامه یافت تا در پایان معاملات روز شنبه، شاخص در ارتفاع یک میلیون و 578 هزار واحدی قرار گیرد. عددی که برخی رسانه‌ها آن را بالاترین ارتفاع شاخص کل در 19ماه اخیر! اعلام و از شکسته شدن رکورد شاخص خبر دادند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رکورد هنوز شکسته نشده و بازار همچنان با بالاترین ارتفاع خود در 19ماه گذشته فاصله دارد؛ رکوردی که با توجه به عوامل بنیادی بازار می‌تواند در روزهای آتی شکسته شود.با نگاهی به سابقه روند شاخص کل بورس مشخص می‌شود که این شاخص در روز 6 شهریور 1400، کار خود را در عدد یک میلیون و 581 هزار واحد آغاز کرده و تا عدد یک میلیون و 585 هزار واحد رشد داشته و از آنجا روند نزولی را تا عدد یک میلیون و 573 هزار واحد طی کرده و در این عدد بسته شده است. با این حساب بالاترین عددی که شاخص در یک سال و به تعبیری 19 ماه گذشته تجربه کرده است عدد یک میلیون و 585 هزار و 706 واحد بوده که شاخص در چند روز گذشته نتوانسته از این عدد عبور کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/10/612958/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها