قیمت بنزین در ایالات متحده به بالاترین میزان در تاریخ خود رسید

بنزین در امریکا نزدیک به نقطه جوش


قیمت هر گالن بنزین در امریکا 4.45 دلار شده که برابر با 1.14 دلار برای هر لیتر است

گروه اقتصادی - این روزها با افزایش قیمت انرژی در امریکا موجی از نارضایتی اجتماعی شکل گرفته که به اعتقاد تحلیلگران ادامه این روند در فصل پاییز به اعتبار دموکرات‌ها در اقتصاد امریکا لطمه خواهد زد. این موضوع را روزنامه وال استریت ژورنال در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار انرژی امریکا می‌نویسد و تأکید می‌کند که 65 درصد امریکایی‌ها منتظر تغییر در سیاست‌های انرژی امریکا و ایجاد یک ثبات در این زمینه هستند.
بر این اساس، به نظر می‌رسد که پس از بنزین که اکنون به رکورد تاریخی خود رسیده است، گاز دومین تیری خواهد بود که به اعتبار دولت جو بایدن در میان جمعیت 230 میلیونی امریکا زده خواهد شد. یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که کمتر از یک سوم امریکایی‌ها رفتار پرزیدنت بایدن با اقتصاد را تأیید و تصدیق می‌کنند، چراکه تورم همچنان در حال افزایش است و این تورم تنها مربوط به یک بخش نیست. به عبارت دیگر، قیمت انرژی در امریکا روز به روز در حال افزایش است و کلیه کالاها و خدمات نیز به دنبال آن روند صعودی را در پیش گرفته‌اند. اما در این میان انرژی به‌تنهایی عامل تشدید نارضایتی‌ها شده است. بویژه بنزین، که در آستانه فصل سفر، نارضایتی نه تنها رانندگان، بلکه تمام مردم جامعه را به‌دنبال داشته است.
رکوردزنی قیمت بنزین در ایالات متحده
قیمت‌های خرده‌فروشی بنزین در ایالات متحده به رکورد جدیدی رسیده است، به‌طوری که بر اساس گزارش انجمن خودروی امریکا و نقل آن در خبرگزاری راشاتودی، روز جمعه میانگین قیمت بنزین در پمپ بنزین‌های سراسر این کشور رکورد 4،432 دلار در هر گالن را پشت سرگذاشت. یک گالن بنزین 3،785 لیتر است. به عبارتی هر لیتر بنزین در این کشور به بیش از 1،14 دلار رسیده است.
قیمت بنزین در ایالات متحده در طول هفته به‌طور پیوسته افزایش یافته است. این افزایش در شرایطی صورت می‌گیرد که قیمت‌های جهانی نفت رشد داشته و تلاش‌های کاخ سفید برای مقابله با این افزایش با شکست مواجه شده است.
بهای معاملات آتی شاخص جهانی نفت خام در معاملات روز جمعه به 109،97 دلار در هر بشکه افزایش یافت. اما موضوع دیگر این است که حالا قیمت بنزین در امریکا نیز بر قیمت نفت مؤثر شده و آن‌طور که ناظران بازار عنوان می‌کنند، با جهش قیمت بنزین در امریکا به بالاترین حد خود، قیمت نفت نیز 4 درصد افزایش یافت. به این ترتیب، روز جمعه شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیتWTI نیز حدود 2،5 درصد افزایش یافت و به 108،78 دلار در هر بشکه رسید.
ذخایر جهانی سوخت با بازگشت تقاضا به سطوح قبل از همه‌گیری کووید 19 کاهش یافته، در حالی که تولید هنوز نتوانسته است به آن برسد. همچنین بحران اوکراین، که همراه با تحریم نفت روسیه از سوی امریکا همراه بود، نیز موجب بدتر شدن بحران سوخت شده است. روسیه سومین تولیدکننده نفت و دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان است.
ذخایر بنزین امریکا، در شرایط سخت
پس از کاهش ذخایر بنزین در هفته گذشته -برای ششمین هفته متوالی- قیمت‌های آتی بنزین امریکا به بالاترین حد خود رسید. این باعث شد تا کرک اسپرد (Crack Spread) بنزین -معیاری برای حاشیه سود پالایش- به بالاترین میزان خود از آوریل 2020 یعنی زمانی که WTI در محدوده منفی بود رسید.
رابرت یاوگر، مدیر اجرایی آتی انرژی در میزوهو به رویترز می‌گوید: «از ماه مارس افزایشی در ذخیره‌سازی بنزین (ایالات متحده) مشاهده نشده و این بحران‌زاست.» اکنون قیمت هر گالن گازوئیل نیز در امریکا به 5،56 دلار افزایش یافته است. تحلیلگران شرایط سوخت در امریکا را «بسیار سخت» توصیف می‌کنند.
لوئیس دیکسون تحلیلگر ریستاد انرژی می‌گوید: «تحریم اتحادیه اروپا، در صورت اجرای کامل، می‌تواند حدود 3 میلیون بشکه در روز نفت روسیه را از بازار خارج کند، که در نتیجه به‌طور کامل عرضه نفت مختل خواهد شد و در نهایت جریان تجارت جهانی را تغییر می‌دهد و باعث وحشت بازار و نوسان شدید قیمت می‌شود.» امریکا اکنون زیر بار ناشی از تحریم نفت 3 کشور روسیه، ایران و ونزوئلا قرار دارد و برخی از کارشناسان معتقدند که نارضایتی اجتماعی در این کشور رو به افزایش است. در این رابطه فریدن برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین به «ایران» می‌گوید: «امریکا برای کاهش تحریم‌های نفتی ایران تحت فشار است.»
اعتراض رانندگان به وضع موجود
در حال حاضر سهم هزینه بنزین در سبد هزینه خانوار امریکایی از حدود 2،2 درصد به حدود 4 درصد و حتی ارقام بالاتر در حال افزایش است. چراکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال ایجاد تورم و افزایش هزینه خانوار است. رانندگان امریکایی که خود را برای سفرهای جاده‌ای در هوای گرم آماده می‌کنند، قرار است در این هفته با قیمت‌های جدید و بی‌سابقه بنزین مواجه شوند. بنزین امروز در امریکا حدود 30 سنت گران‌تر از ماه قبل است.
پاتریک دی هان، تحلیلگر GasBuddy، می‌گوید: «در حالی که باک خودروها هر بار با نرخ فراتر از 100 دلار پر می‌شود، افزایش قیمت گازوئیل یک ضربه مضاعف خواهد بود. زیرا قیمت‌های گازوئیل بزودی به کانال‌های خرده‌فروشی منتقل می‌شود و قیمت تمام شده همه کالاها را افزایش می‌دهد.»
البته این مسأله تنها به امریکا خلاصه نمی‌شود. اغلب کشورهای جهان اکنون با بحران سوخت گران و تورم ناشی از انرژی مواجهند. در برخی از کشورها مانند هنگ کنگ قیمت هر لیتر بنزین از 2 دلار نیز عبور کرده و جهان با بحران جدی سوخت روبه‌رو است. اما در این میان، قیمت سوخت در امریکا اهمیت ویژه‌ای دارد. چراکه رأی امریکایی‌ها در پمپ بنزین‌ها مشخص می‌شود و اگر دموکرات‌ها نتوانند با اقداماتی مانند کاهش تحریم‌های نفتی علیه تولیدکنندگان، قیمت‌ها را متعادل کنند، بازنده این بازی خواهند شد. به عبارتی، در نتیجه نارضایتی‌های اجتماعی شکل‌گرفته، حزب مقابل، برنده انتخابات آتی این کشور می‌شود. بویژه آنکه این روزها تورم در امریکا حتی از افزایش قیمت بنزین، مواد غذایی، پوشاک و مسکن عبور کرده و به شیرخشک نوزادان رسیده است تا شرایط سخت دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره سخت‌تر کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/14/612971/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها