شیرخشک در امریکا نایاب شد، تورم در انگلیس افزایش یافت

تحریم روسیه، شمشیر دو لبه علیه غرب


لاله مهرزاد/ بیش از دو ماه است، مردم امریکا و اروپا با کمبودهای مختلف از برق و سوخت گرفته تا مواد غذایی و شیرخشک دست و پنجه نرم می‌کنند و هر روز نیز شاهد کمبودی جدید هستند. سران اروپا و امریکا که در گروه هفت هستند، علت این وضعیت را «جنگ اوکراین» عنوان کرده و دیروز نیز مدعی شدند، این کمبودها حاصل جنگ گندم است که روسیه به راه انداخته است. اما هیچ کدام از آنها نه تنها کاری برای رفع این کمبودها انجام نمی‌دهند که همزمان با ارسال سلاح‌های مختلف به اوکراین بر آتش جنگ می‌دمند و آن را شعله‌ور‌تر می‌کنند.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، جدیدترین نوع کمبود مواد غذایی در امریکا، کمبود شیرخشک است. این کالای غذایی که به نوزادان و کودکان زیر دو سال اختصاص دارد، طوری در امریکا نایاب شده است که صدای بانوی اول سابق کاخ سفید را هم در آورده است. بنا بر این گزارش «ملانیا ترامپ» بانوی اول سابق کاخ سفید در اظهاراتی این مسأله را شرم‌آور خواند و با انتقاد از دولت بایدن بر خلاف نظر سران سیاسی دموکرات، کاخ سفید را مسئول گرسنه ماندن نوزادان دانست. این در حالی است که روز پنجشنبه هفته پیش «جو بایدن» در دیدار با مسئولان اجرایی از آنها خواسته بود تا هر چه در توان دارند، برای رفع این کمبود انجام دهند. در همین حال کمیته بازرسی کنگره امریکا نیز خبر داده، بنا دارد از چهار کارخانه اصلی تولید این کالا تحقیقات به عمل آورد. آنها در بیانیه‌ای خطاب به این چهار کارخانه تأکید کرده‌اند که کمبود شیر خشک نه تنها تهدیدی برای سلامتی جامعه است که امنیت اقتصادی را از بین برده و منجر به تورم می‌شود. کمبود شیر خشک در امریکا در حالی است که کمتر از نیمی از نوزادانی که در این کشور به دنیا می‌آیند، تنها در سه ماه نخست زندگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند.
چالش های اقتصادی در اروپا
وضعیت در اروپا نیز بهتر از امریکا نیست. به گزارش «المیادین»، بنابر اطلاعاتی که این هفته از سوی دولت انگلیس منتشر شد، تورم در این کشور به 9 درصد رسیده که در نزدیک به 40 سال اخیر بی‌سابقه است. هزینه‌های زندگی در این کشور نیز در حالی که در ماه مارس (فروردین) 7.1 درصد افزایش داشت این هفته 9.1 درصد بیش از ماه قبل شد.این در حالی است که به گزارش «دویچه وله»، بسیاری از کالاهای ضروری در آلمان نیز در هفته‌های اخیر نایاب و در پی آن دچار تورم و گرانی شده است، طوری که اتحادیه خرده‌فروشان این کشور از مردم خواسته است، به فروشگاه‌ها حمله نکنند و برای رفع کمبودها و مبارزه با گرانی، به اندازه نیاز خود خرید کنند.
کمبود‌ها در امریکا و اروپا در روزهای اخیر باعث شده است، رسانه‌ها و مردم امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به تداوم این شرایط معترض شوند. از همین‌رو سران این کشورها در تلاش هستند، برای آرام کردن مردم، جنگ اوکراین را بهانه همه کمبودها نشان دهند. به گزارش «رویترز»، دیروز دیپلمات‌های ارشد کشورهای انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، امریکا و اتحادیه اروپا، روسیه را متهم به «جنگ گندم» کردند و مدعی شدند، مردم در آفریقا و خاورمیانه در حال مردن به‌خاطر گرسنگی هستند و ما نمی‌دانیم چطور باید به آنان کمک کنیم. این دیپلمات‌ها همچنین افزایش بهای 40 درصدی برق را نیز ناشی از جنگ اوکراین دانسته و تأکید کردند اگر بهای برق افزایش یافته به دلیل این است که گاز روسیه کم شده است و البته به این مسأله اشاره نکردند که امریکا و برخی کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را در جهت تحریم نفتی و گازی روسیه قرار داده‌اند و با انواع تحریم‌های خود باعث شده‌اند، کالاهای روسی توان صادراتی خود را از دست بدهند. در همین ارتباط پیشتر روسیه نیز تأکید کرده بود، مقصر اصلی در کمبود منابع غذایی در جهان و به طور خاص در برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، غرب است که با اعمال تحریم‌های مختلف بر روسیه، مانع صادرات و واردات مختلف این کشور از جمله گندم شده است.
به اعتقاد ناظران، غربی‌ها که هدف خود را رویارویی نیابتی با روسیه قرار داده‌اند، تنها به رسیدن به این هدف می‌اندیشند و حتی در این شرایط نیز از تشدید احتمالی تحریم‌ها علیه کرملین خبر داده‌اند و غافل از آن هستند که رویارویی با روسیه مانند یک شمشیر دو لبه است که اگر یک طرف آن به روسیه آسیب می‌رساند، سمت دیگر آن به غرب باز می‌گردد، جایی که نه تنها به نفت و گاز روسیه که به گندم و سایر مواد غذایی صادراتی این کشور نیز نیازمند است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/4/613023/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها