انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد


انتخابات پارلمانی لبنان روز گذشته برگزار شد. این نخستین انتخابات پارلمانی از زمان انفجار بیروت و اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۹ بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، در این انتخابات که هر ۴ سال یک‌بار برگزار می‌شود، ۱۰۳ لیست انتخاباتی متشکل از ۷۱۸ نامزد در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای انتخاب ۱۲۸ نماینده در پارلمان رقابت می‌کنند. ۱۲۸ کرسی مذکور به شرح زیر تقسیم شده است: ۲۸ کرسی برای سنی‌ها، ۲۸کرسی برای شیعیان، ۸ کرسی برای دروزی‌ها، ۳۴ کرسی برای مارونی‌ها، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس‌ها، ۸ کرسی برای کاتولیک‌ها، ۵ کرسی برای ارمنیان، 2 کرسی برای علوی‌ها و یک کرسی برای اقلیت‌های داخل جامعه مسیحی. تعداد کل رأی‌دهندگان لبنانی ۳,۹ میلیون نفر از جمله ۲۲۵ هزار رأی‌دهنده در خارج از کشور است.
از نخستین ساعات انتخابات، مقامات سیاسی و چهره‌های برجسته این کشور در شعب اخذ رأی برای ثبت رأی خود حاضر شدند. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان که خواستار مشارکت حداکثری در انتخابات پارلمانی دیروز کشورش شده بود، برای شرکت در انتخابات در ساعت اولیه رأی‌گیری در محله «حریک» بیروت حضور یافت و در انتخابات شرکت کرد.
همچنین نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان برای شرکت در انتخابات در ستاد انتخابات شهر «تبنین» حضور یافت. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان نیز دیگر مقام لبنانی بود که به همراه همسر و فرزندش در شهر طرابلس رأی خود را به صندوق انداخت. او مشارکت در انتخابات در ساعات اولیه را خوب ارزیابی کرد و خواستار انتخاب فرد اصلح و مناسب از سوی مردم شد. سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان و جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان هم در ساعات اولیه انتخابات، رأی خود را به صندوق انداختند.
نتایج این انتخابات که بعد از یک روز سکوت انتخاباتی برگزار شد، از امروز به تدریج مشخص می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/4/613024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها